Inlägg från: Maxipaxi |Visa alla inlägg
  • Maxipaxi

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-19 18:37:20 följande:
    Läs om det så får du dig ett hum. Att man har försvenskad midsommar betyder det inte att det är svenskt.
    Klart att det är svenskt. Man firar ju midsommar på ett visst i Sverige; då är det svenskt, en svensk tradition, precis som att det är tradition i Spanien att äta tolv vindruvor i samband med 12-slaget på nyårsafton.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 18:37:20 följande:
    Läs om det så får du dig ett hum. Att man har försvenskad midsommar betyder det inte att det är svenskt.
    Du snackar om att läsa, men är hopplöst obildad.

Importfirma, var det så?

Själv är jag fil dr.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 18:49:14 följande:
    Jaja, herr. bildad var god svara på grågan så kanske lilla hopplösa fallet här lär sig nåt...
    Hopplöst fall ja, just så.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 18:51:29 följande:
    Vart kommer midsommarstången ifrån om vi börjar med den frågan först?!
    Irrelevant fråga i sammanhanget
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-19 18:55:22 följande:
    * Ler * Du vet mycket väl att midsommarfirandet inte kan betecknas som svenskt eftersom man har svensk-modifierat firandet men vill du inte svara så visst...
    Ja, självklart, det svenska midsimmarfirandet är svenskt.

Italien är känt för sin pasta. spaghetti alla bolognese, alla carbonara, lasagne al forno etc. Pastan ingår i den italienska husmanskosten och det italienska köket har spritt sig ut i världen, främst just pastan, och pizzan.

Fast pastan tros urspungligen komma från Kina...

Så till frågan: Är pastan typiskt italiensk, är den en del av den italienska gastronomiska kulturen?

Ja, skulle jag svara; vad svarar du?
  • Maxipaxi
    Guerita skrev 2010-05-19 21:42:18 följande:
    Nej gör gärna det. Varför skulle det vara provocerande? Men då ska de vara sådana som ni inte delar med något annat land för i så fall är de ju enligt ditt sätt att se det inte era traditioner. Att påstå att vi inte har några svenska traditioner däremot är provocerande. Men jag tror att det är en definitionsfråga. Enligt mig är en tradtion/sed något som är vedertaget bruk i ett land, inte nödvändigtvis sedan 1000 år dock. Alltså oftare värdering än specifika högtider. Svenskarna, liksom alla andra, gör saker baserat på sina traditioner och seder. Som jag skrev så visst har julen ändrat sig med tiden, först med katolska kyrkans ändring av midvinterblotet till firandet av Kristi födelse ,men lik förbenat så är maten ungefär den samma idag som då. Gris, gris och mer gris (eftersom man slaktade grisen lagom till den här tiden) och sen lite fisk också för att det inte ska bli enformigt. Vad det gäller maten så har den ändrat sig med tiden i Sverige av den enkla anledningen att råvaruutbudet har ändrat sig i takt med att världen har blivit mindre. Det gick inte att äta bananer i Sverige på medeltiden eftersom det inte går att odla bananer i Sverige. Sverige har som du säkert vet ett rätt kallt klimat. Mycket av det som idag odlas i växthus eller importeras kunde helt enkelt inte finnas på menyn tidigare. Nu när jag tänker efter så har jag kommit på en svensk sed till. Viljan att ta till sig nyheter och inlemma dem i gamla traditioner, att utvecklas och förändras, att ta till sig nya maträtter när råvarorna blir tillgängliga. En värderingssed skulle jag kalla det. När någon säger "Ge mig Sverige tillbaka" så tror jag inte att det är det Sverige som fanns på medeltiden de tänker på utan antagligen på Sverige så sent som på 60- eller 70-talet.  Med invandrare, med kulturmixar, med pasta, pizza och köttbullar, snabba bilar och fast inkomst. En tid då många känner det som om allt var lättare och bättre. Innan lågkonjunkturer och devalvering. Sen finns det alltid extremister, både till höger och till vänster som vill återgå till något som aldrig fanns.
    Helt riktigt. Och nu kan vi förhoppningsvis lämna den här fåniga diskussionen, eftersom varje normalbegåvad person begriper att det finns kulturella skillnader här i världen, mellan olika områden som kanske spänner över områden som utgör flera stater, nationell kultur, regional kultur, lokal kultur. ja, t.o.m. i enskilda statsdelar. Det finns en svensk kultur, en ganska avgränsad sådan, eftersom Sverige, i jämförelse med andra stater, under de senaste 500 åren, varit en relativt homogen stat.  Det hindrar inte att det också olika kulturer inom Sverige.

Till ämnet: slika ting gör att Sd växer sig starkare; kalla fakta: 1985-1989 stod invandrare för 38% av våldtäkterna i det här landet.

politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/downloads/2010/05/Fulltext.pdf
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-20 09:20:25 följande:
    OJ, vilken svår fråga. Ska jag vara ärlig så har jag nästan ingen aning om vad en svensk är men ska göra mitt bästa så får vi se vad det blir för svar :) 1. En svensk man så som jag har fått det bekräftad för mig saknar temperament, jobbar lugn och sansad måndag till fredag, fredag kväll börjar supandet och slutar med att halva söndan lider man av en extrem baksmälla. På måndag går man lika sansad till jobbet. 2. Man säger TACK till precis vad som helst, när man handlar, när man får på käften, när man betalar m.m 3. Mitt ÄR mitt och ditt ÄR ditt. 4. Man SKA inte fråga anhöriga om hjälp. Man ska klara sig själv även om man håller på att gå under. Hellre be staten om hjälp än sina nära/kära. 5. Flyger upp i taket bara man råkar titta åt deras baby. Skulle du mot bättre vetande röra deras barn, klappa eller gulla så trillar ögonen ur dom. 6. Bjuda andra på mat man har med sig, det går inte för sig. Går du hem till en svensk så kan du inte förvänta dig att bli bjuden på mat bara så där utan det ska visst skickas inbjudan nån vecka innan helst. ( Säger inte alla är SÅ men dom svenskar jag har varit hos har varit på det här viset ). 7. Svenskar är till naturen lugna människor, Otrolig konflikträdda. 8. Hade en urgullig tant som granne för nåt år sen som sa " Vi svenskar är över 6miljoner poliser ". 9. Att barn kan skrika, gapa, gråta verkar dom flesta gamla tanter och gubbar ha glömt bort... 10. Gift runt 35-40, skaffar 2,5 barn, Volvo Kombi, Villa i en förort till Stockholm och hund/katt (  Skulle man ändra lite på ålder här så passar jag perfekt i den här kategorin :) ) Ja, det var vad jag kom på nu utan att anstränga mig. Ska se om jag kommer på nåt mer.
    Fan, du kan ju rätt mycket om svensk kultur...

Vill du ha en till?

- Svensken hyser misstänksamhet mot folk som inte dricker sig berusade
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-22 08:58:20 följande:
    NEJ, menar att svenskarna INTE bryr sig om sin nationalitet/ursprung m.m. År 2009 blev den för första gången en röd dag när alla andra länder har haft det i åratal.
    Sverige har alltid haft en inofficiell nationaldag: Midsommarafton. Det finns ingen folklig förankring i den s.k. nationaldagen, 6 juni. Ett dåligt politiskt beslut m.a.o. helt "von oben".
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-22 09:28:42 följande:
    Jag personligen förknippar svenska flaggan med rasister. Är uppväxt i en liten byhåla nere i Skåne där vi hade rasister/nazisternas högkvarter några gator ifrån oss. Varför tror du utlänningar tar illa upp? När jag under mina 20år här i Sverige alltid har förknippat den svenska flaggan med rasisters demonstrationer så är det ju självklart man ryggar till när man ser att lägenheten bredvid hissade upp flaggan. " Är han rasist eller nationalist är det jag tänker på. "
    Får du frispel då när du besöker svensk landsbygd? Nästan alla har ju flaggstång på tomten och flaggar när det är flaggdag.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!