Inlägg från: Orionsbälte |Visa alla inlägg
  • Orionsbälte

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

FMGA skrev 2011-08-26 08:24:28 följande:
    Jag vet, men det är mänskligt att vilja förenkla får jag säga till mitt försvar.

Egentligen är ju bara SD ett symtom och det är långt ifrån säkert att sjukdomsorsakerna försvinner bara för att symtomet (tillfälligt?) lindras. Ibland har jag t o m tänkt att det är bra att SD finns, att det är bra att en viss slags okunnighet och intolerans är samlad på ett och samma ställe. Okunnigheten och intoleransen försvinner inte med SD - om SD skulle försvinna, det vill säga.
    Sjukdomen som är orsaken till SD:s tillblivelse heter istället politisk korrekthet, den har fullkomligt förgiftat det svenska samhället. Vi har fått en nationell mörkläggning som upprätthålls av ideologiska skäl, där verkligheten få maka på sig för den idealiserade självbilden och den fejkade toleransen.Det är sällan karriärfrämjande att uttala sig för en restriktivare asylpolitik eller ifrågasätta det mångkulturella samhället. Den politiska korrektheten ligger som giftgas över debattklimatet. Den fruktade stämpeln "främlingsfientlig/rasist" fungerar fortfarande som ett strypkoppel och avskräcker många från att gå i polemik mot godhetens företrädare, vilka på ren reflex använder förringande generaliseringar för att ta udden av all kritik. Sällan diskuteras själva sakfrågan, utan det spårar alltid ur
    FMGA skrev 2011-08-26 07:59:38 följande:
    Hur är det Jämtlandssången börjar?

Så tåga vi tillsammans bort, tror jag.

2,9 procent för sd, nästan lägre än väntat 
    Detta kan ju bero på som DN:s ledarskribent Peter Wolodarski skriver: SD:s ras kan förklaras av tragedin i Norge. Men också av att vissa av partiets väljare är ovilliga att berätta om sitt val för utomstående. Partiet får även i vanliga fall mer stöd i verkliga val än opinionsmätningar. Efter händelserna på Utøya kan man tänka sig att sympatisörerna i än lägre grad har lust att berätta vilket parti de egentligen stöder.
    JTA skrev 2011-08-26 21:29:14 följande:
    Och inte heller försvinner problemen med invandring och integration om SD skulle försvinna.
    Självklart inte, även om FMGA med flera verkar skylla allt som har med invandringens problem att göra på SD,
    Det är ju för jösse namn inte SD som skapat den nuvarande situationen.
  • Orionsbälte
    FMGA skrev 2011-08-27 17:10:15 följande:
    Det första stycket är ett gott exempel på att  sverigedemokratiskt tungomålstalande alltid vilar på konspirationsteoretisk grund. För övrigt samma konspirationsteorier som Breivik tror på.

Andra stycket. Ett gott exempel på hur konspirationstankarna kan gå över i ren paranoia. En stor andel av sd:s symapatisörer skulle alltså inte våga tro på opinionsinstitutens löften om anonymitet för dem som intervjuas.

Tredje stycket: Ett alltför vanligt exempel på sverigedemokratens språkliga oförmåga. I mitt svar till JTA skrev jag "Nej, självklart inte" som svar på JTA:s fråga om problem med invandring och integration kommer att försvinna när sd försvinner. 
    Här var det ord och inga visor..tungomålstalande och allt vad du skriver om..har aldrig påstått att jag är sverigedemokrat, Du borde i logikens namn också tro att att DN:s ledarskribent Peter Wolodarski  är en konspiratoriskt  paranoid Sverigedemokrat?
     Det är väldigt konspirationsteoretiskt att sammankoppla Breivik med SD, kanske är han en hemlig SD agent?
  • Orionsbälte
    FMGA skrev 2011-08-27 18:04:07 följande:
    Nej, det har du ju rätt i, dina åsikter stämmer naturligtvis också med den uppfattning de mer militanta partierna till höger om sd har:

Tungomålstalandet är också gemensamt. Politiska korrektheter svävar som giftiga dimmor över svenskt debattklimat och förkväver varje ansats till invandringskritik, typ.

Min gissning är att ni är så vana vid tungomålet att ni inte ens förstår att det i sig innebär att alla möjligheter till dialog går om intet.

Att du saknar förmåga att ta in mitt svar till JTA beror förmodligen på att fanatismen sällan ger utrymme för annat än kompromisslöshet. Att jag inte anser att sd har någon del av problem med invandring eller integration saknar därför betydelse i ditt fall.

Men visst r det intressant att Wolodarski tydligen anser att sverigedemokraten är paraniod nog att misstänka att  opinionsinstituten rapporterar enskilda individers politiska uppfattning vidare. 

Fullt så illa ställt tror inte jag att det förhåller sig med sverigedemokratens brist på verklighetsförankring, jag tror snarare att en eventuell Breivikeffekt  handlar om skam grundad på eftertankens kranka blekhet.
    Det är din tolkning,  är inte speciellt åt höger, ser mig som humanist, du verkar däremot enormt rabiat  och fanatisk i dina åsikter., vilket gör det svårt att ta det du skriver riktigt på allvar. Tror knappast att de som röstar på SD tror att de rapporteras vidare, mer att de tycker att det obehagligt att inför en främmande människa tala om att de röstar på SD, just med tanke på det allmänna klimatet i Sverige där  vissa åsikter inte accepteras, i synnerhet kan detta fenomen förstärkas av intervjuvarens attityd.

Din sista kommentar visar bara hur insnärjd du är i ditt fanatiska tänkande.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!