• JTA

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

StinaFia skrev 2010-10-25 20:08:32 följande:
    precis.

det är som att jag skulle säga att jag inte vill att fler män flyttar till mitt bostadsområde eftersom män står för i stort sett alla våldtäkter... eller att jag inte vill att socialbidragstagare ska ha tillträde till området eftersom de är överrepresenterade i brottstatistiken...
    Åtminstone det sistnämnda är förstås en rationell ståndpunkt som många nog har. Det kan aldrig bli bra om många i området inte kan försörja sig själva. Vilka förebilder vill man ha för sina barn till exempel? Socialbidragstagare kan inte själva skaffa sig en HR och ännu mindre en BR eller ett hus, de blir anvisade ett boende. Ju fler som anvisas till ett bostadsområde, desto fler som kan väljer att flytta därifrån. Det händer hela tiden. Så det är inte bara "som du skulle säga" utan både sagt och gjort. Kontexten är vad vi lever i dvs samhället.
  • JTA
    BigDaddy skrev 2010-10-25 22:04:14 följande:
    Det är milt förvirrande när någon först ber en om något för att i nästa mening så gott som avgöra att det de precis bett om med största sannolikhet inte existerar. Du nämnde något om en festhatt i ett tidigare inlägg och jag undrar om du festat länge?

Jag länkar nedan till artiklar om Jerzy Sarneckis vetenskapliga rapport och även till Vetenskapsrådet och till Läkartidningen och till extrakt ur boken "Det Blågula Glashuset". Slutligen också till BRÅ. Jag hoppas att jag förändrat sannolikhetsförhoppningarna något?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    www.vr.se/huvudmeny/forskningvistodjer/humani...
    www.svd.se/nyheter/inrikes/invandrare-doms-ha...
    www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6717...
    books.google.se/books?id=O_gvtaNuUp4C&pg=PA40...#v=onepage&q=Invandrare%20oftare%20d%C3%B6mda&f=fa lse
    www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=756&...
    Jag har skummat dina länkar och får misstanken att man nog säga att utredningarna gärna vill bevisa en ståndpunkt som utredarna nog redan hade. Till exempel:

Vetenskapsrådet om Tove Petterssons forskning:
    "Fyra av tio svenskar som domstolen anser har begått våldtäkt döms till rättspsykiatrisk vård. Den påföljden existerar knappast alls för personer med utomeuropeisk bakgrund, åtminstone inte i Tove Petterssons material. De döms till fängelse och inte sällan därefter till utvisning. Tove Pettersson har i en tidigare studie kunnat konstatera att rätten i flera fall går emot läkarnas bedömning om att utomeuropéer som är åtalade för våldtäkt bör genomgå rättspsykiatrisk undersökning."

Hur många fall är "flera fall"? Är antalet betydande jämfört med det totala antalet fall?

"Det blågula glashuset" refererar Petterssons tidigare forskning på samma sätt:
    "I minst två fall hade rätten helt förbisett allvarliga psykiska störningar..."

MINST två fall? Tre fall? Hundra? Jämfört med vad?

Siffrorna går förhoppningsvis att hitta i de refererade rapporterna. Orkar dock inte i kväll.

Poängen är att man inte får någonting alls klart för sig av sådana här referenser. Det borde väl inte vara svårt att göra lite statistisk analys av detta och använda resultatet för att rensa till exempel BRÅs siffror om invandrares överrisk för kriminalitet, på samma sätt som BRÅ faktiskt själva gjort för socioekonomiska faktorer. Varför har man inte gjort det?

För övrigt: "Det blågula glashuset" (underbart unbiased namn...), har den någonting att göra med den utredning som blev svårt politiserad iom att en av deltagarna anklagade den ledande utredaren för rasism eftersom denne inte utgick från att "strukturell rasism" var svaret som skulle letas fram mha utredningen, och med det blev belönad med att överta ledningen av utredningen. Masoud Kamali hette han visst.

Å så här kan man hålla på och misstänkliggöra allt och alla.
  • JTA

Jo, Sarnecki och Kamali samarbetade i den nämnda utredningen.

Hittade följande talande text i en v-motion på nätet som refererar utredningen:

"År 2005 presenterades Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, ledd av Masoud Kamali. Inom ramen för denna utredning presenterade Jerzy Sarnecki en forskarrapport om olika perspektiv på strukturell diskriminering inom rättsväsendets ramar med avsnitt skrivna av olika forskare. Även om han konstaterar att mycket tyder på en faktisk diskriminering inom rättsväsendet, i synnerhet i vissa särskilda skeden, konstaterar han samtidigt att forskningen på området är i ett tidigt skede och att den ofta väcker fler frågor och att den ibland pekar åt olika håll. Till exempel kan resultatet från en av studierna i rapporten, att förundersökningar mot personer med utomeuropeisk bakgrund oftare lades ned jämfört med andra förundersökningar, vara förvånande. Sarnecki tror att detta kan röra sig om en kompensering för eventuell diskriminering i samband med det första ingripandet."

www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx&dok_id=GW02Ju286

Hur är detta bättre än rasisten som hittar invandrare bakom alla brott i Sverige? Snacka om att leta efter det man söker.

• JTA

BD:

Har någon försökt gifta ihop BRÅs siffror om invandrares överrisk och rättssystemets diskriminering då? BRÅs siffor är ju tämligen hårda, medan de utredningar som du refererar inte framstår så.

Men bli inte förvånad om det i vilket fall som helst kvarstår en överrisk. För varför skulle det inte göra det? Eventuell rättslig diskriminering torde bara vara en faktor. Kulturellt avstånd, språkproblem, låg eller ingen utbildning, bidragsknarkad passivitet, utanförskap, ghettoisering - hur kan det leda till någonting annat än ökad kriminalitet? Situationen är klassisk och egentligen bortom behov av förklaring. Vi lyckades i stort sett göra oss av med den inhemska underklassen i det här landet. Nu har vi importerat en ny. Det är de facto bara att konstatera att invandring och integration i Sverige misslyckats.

• JTA
    StinaFia skrev 2010-10-26 11:37:43 följande:
    att många har den ståndpunkten gör den inte acceptabel eller för den delen verklighetsförankrad.

vissa har även ståndpunkten att män är våldsamma varelser som borde batala mer skatt pga att de står för i stort sett alla våldtäkter och är i absolut majoritet vad gäller annan grov brottslighet.

så finns det också de som vill stoppa invandringen från utomeuropeiska länder för att dessa invandrare statistiskt sett är högre representerade i våldtäktsstatistiken, utan att ta någon som helst hänsyn till olika faktorer.
    Verklighetsförankrad? Jo, den lär stämma med verkligheten. Ju fler som inte har jobb, desto sämre social mljö. Trodde inte det var kontroversiellt.

Acceptabel? Har man möjlighet att flytta till ett socialt mer fördelaktigt område så gör man det förstås. Skall vi inte acceptera det menar du? Hindra folk att flytta? Eller hindra folk att ha den inställningen?

Högre skatt för män eftersom de är våldsamma - bra idé! Men å andra sidan lägre skatt eftersom det är män som bidragit mest till samhället genom forskning och utveckling av mediciner, färdmedel, vapensystem och andra bra grejer.

Nä det funkar nog inte. Men man kanske kan ta det bästa från två världar och stoppa invandringen av MÄN? En rent otroligt bra idé inser jag nu precis när jag skriver det! Det är naturligtvis en humanistisk åtgärd utan dess like att frigöra de afghanska kvinnorna från deras förtryckande kultur. Och utan kvinns i Afghanistan lär krigen där snart upphöra eftersom de kvarvarande männen inte längre har någon heder att försvara, alternativt snart har utrotat sig själva. Dessutom: Afghanska kvinns är rätt snygga.
  • JTA

Den här urspårningen påminner mig av något skäl på en (amerikansk) diskussion hösten 2001 om vad man skulle göra med Usama bin Laden när man hittat honom. Ha ihjäl honom kom inte på tal för då blev han martyr. Sätta honom i fängelse skulle bara innebära en massa kidnappningar av amerikaner med krav på frisläppande. Och bara låta honom gå var förstås uteslutet. Lösningen blev att operera om honom till kvinna och sedan sälja honom som fru till någon gubbe i det patriarkaliska afghanska samhället...

• JTA
    BigDaddy skrev 2010-10-26 13:40:47 följande:
    Eh, tillbaks on topic nu. Vi talade om olika åtgärder för att komma till rätta med sådant som anses överrepresenterat. Flera liknelser drogs, allt från att socialbidragstagare var överrepresenterade till att män var det. Åtgärder som skulle följa på detta presenterades och man menade att om man verkligen menade allvar så skulle man enbart släppa in utländska kvinnor. Detta av en person som erkänt eftertraktade dylika kvinnor. Kontringen kom att det snarare är män som ska utvisas ur landet man ur huse så att säga. Ett absurdt förslag uppvägt av ett annat.
    Den kontringen är riktigt dålig. De allra flesta män i Sverige är världsbäst på jämlikhet. De allra flesta kvinnor i Afghanistan är förtryckta. Helt ojämförbara storheter.
    BigDaddy skrev 2010-10-26 13:40:47 följande:
    Faktum kvarstår att Sverigedemokraterna är främlingsfientlighetens ansikte.
    Den frågan är väl inte tvistig?
  • JTA
    BigDaddy skrev 2010-10-26 14:16:26 följande:
    Hahahhaha. Underbart pragmatisk lösning. Så blir det åtminstone en afghansk kvinna över till dig? *skrattar gott*
    Hmm, Usama är inte riktigt representativ för de afghanska kvinnorna. Han (hon) är nämligen arab.
  • JTA
    BigDaddy skrev 2010-10-26 14:28:35 följande:
    Ja, vänta lite. Det är många pashtuner som hävdar att de har ett semitiskt ursprung (även om de talar ett indoariskt språk). Du får gärna kolla upp det för att bekräfta. Det blir ändå minst en över till dig.... *skrattar*
    Kolla profilen, säger allt. En stor kran är iofs imponerande, men föga vacker.
    I Blackrose I skrev 2010-10-26 14:27:05 följande:
    Majoriteten av afghanska kvinnor är bland dom vackraste jag har sett. (Sorry för OT-inlägg)
    Ja det är det jag säger - skicka hit dem!
  • JTA
    I Blackrose I skrev 2010-10-26 14:37:21 följande:
    Men ack så tillfredställande. Drömmer
    Jaha? Du får gärna utveckla saken, min fantasi räcker tydligen inte till ...
  • JTA
    I Blackrose I skrev 2010-10-26 14:49:23 följande:
    Jaja, försök inte. Vill du läsa porr så finns det sex-forumet.
    Porr? En semitisk näsa och tillfredsställande - nu flyttar vi gränserna!
  • JTA
    I Blackrose I skrev 2010-10-26 14:53:23 följande:
    Äh, vi hoppar över det. Det viktigaste var att fru P förstod. Det brukar ta längre tid för män...I know. Inget och skämmas över. 
    Ah-HAAA! Nu var det inte HELKROPPSPROFILEN jag tänkte på förstås - men men, var och en har sitt eget tolkningssammanhang...
  • JTA
    StinaFia skrev 2010-10-26 14:53:18 följande:
    flyttar gränserna? hur långt då? jag som trodde du var nationalist!
    Då trodde du fel, kunde lika gärna kalla mig arab, för att jag har en näsa.

Men nu blev det allvar, förlåt
  • JTA
    I Blackrose I skrev 2010-10-26 15:01:28 följande:
    Men jösses lätta lite trycket. Du kommer explodera snart. Det är inte bra för hälsan att vara så "uppstoppad" hela tiden.
    Ojdå, det var inte bra man vill ju inte framstå som en torris. Jag är ju himla sprallig annars ... och så. Ju.
  • JTA
    FMGA skrev 2011-08-26 08:24:28 följande:
    Jag vet, men det är mänskligt att vilja förenkla får jag säga till mitt försvar.

Egentligen är ju bara SD ett symtom och det är långt ifrån säkert att sjukdomsorsakerna försvinner bara för att symtomet (tillfälligt?) lindras. Ibland har jag t o m tänkt att det är bra att SD finns, att det är bra att en viss slags okunnighet och intolerans är samlad på ett och samma ställe. Okunnigheten och intoleransen försvinner inte med SD - om SD skulle försvinna, det vill säga.
    Och inte heller försvinner problemen med invandring och integration om SD skulle försvinna.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!