Inlägg från: Johan75 |Visa alla inlägg
  • Johan75

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:31:05 följande:
    Häromdagen talade jag med en medelålders kurd här i Gbg. Han talade dålig svenska. Han hade varit här i Sverige under 15 år. Så kom jag av nån anledning in på Ingvar Oldsberg. Mannen visste inte vem Oldsberg är. En sån liten detalj visar med eftertryck hur totalt ointresserad av Sverige denne man är. Istället för att titta på svensk TV i den lilla närbutik han driver, så kollar han in arabiska kanaler. Jag frågade efter en tub räkost men det visste han inte vad det var. Han har varit här i FEMTON år. Han visste inte ens vad en "tub" var f.ö. Efter ca 1 år behärskade jag språket såpass att jag klarade mig i i samtliga sociala sammanhang, och jag kunde diskutera samhälleliga frågor/politik/sport etc. med vem som helst. Nåt är fel i det här landet. Vill de inte lära sig det nya landet så frågar jag mig varför de ska stanna. Det kallas DISRESPEKT.
    (min understrykning)

Vet inte vilket språk du hänvisar till, men på svenska säger vi inte disrespekt. Du kanske tänker på det engelska ordet disrespect, men detta är ett riktigt klavertramp enligt mig eftersom det är bl.a. invandrares brist av ordkunskap du behandlar i inlägget.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:39:24 följande:
    Jodå, det säger vi. "Dissa" (disrespektera) är numera en del av det svenska språket; Det är en anglicism, precis som "fotboll",  "tennis" och "mejl".
    Ja, men nu sade du inte "dissa" utan disrespekt. Googla disrespekt ser du hur stor del av det svenska språket ordet är. Trots allt förstod jag vad du menade och många hävdar att det är huvudsaken.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!