Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-27 08:15:38 följande:
Nenne666 sa: "Nix, hade vi haft resurserna hade det inte sett ut som det gjorde idag." Nu blir jag nästan lite sur. Sverige är ett rikt land, vi räknas som ett rikt land i statistiken. De rika länderna i världen utgör tillsammans 20% av världens befolkning, dessa 20% använder 80% av jordens resurser, 80%, ok? De fattiga länderna i världen är hem till 80% av världens befolkning och använder 20% av jordens resurser. Är detta för att de saknar resurser? Nej. Afrika t ex, är jordens rikaste kontinent resursmässigt, överlägset rikaste. Men VI (ja VI, rika) fuckar up dessa länder med våra giriga orättvisa handelsavtal, vi dumpar sopor i västafrika, giftigt avfall, som ger cancer, gör folk sterila och sjuka. Vi köper upp fiskevattnen som många länder är helt berode av, för att en girig snubbe i regeringen vill ha en snygg bil medans befolkningen lever i missär, vi VET att detta är hur det går till men det skiter ju vi i, så vi fortsätter handla. Sveriges handelsminister var i Libyen för att sälja ett säkerhetssystem till Ghadaffi, en galen diktatorisk terrorist som har en deal med Italiens omtalade premiärminister på 200 miljoner dollar om året, för att Ghadaffi ska stoppa afrikanska flyktingar, som ofta kommer till Europa genom just Libyen. Sverige ville alltså sälja detta säkerhetssystem för att hjälpa Libyen med detta, Libyen, som dokumenterat behåller dessa flyktingar och fängslar och torterar dem, detta är KÄNT, ändå vill Sverige göra business med diktaturer. Lundin Pretoleum, samma skit där. Det ska jag inte gå in på av respekt för TS och ämnet, eftersom jag skulle kunna skriva en uppsats om det. Så, vi köper billiga varor från Afrika (t ex), sedan säljer vi dyrar varor (lök, mjölk och potatis t ex) från t ex Holland, till Afrika, för ockerpriser som lokala bönder inte kan konkurera med, och cirkeln är sluten. Att VI inte har resurser är BULLSHIT. Det finns inte ens en mat, vatten eller pengabrist i världen, det finns tillräckligt med mat, vatten och pengar problemet är, som jag visade i början av inlägget fördelningen. Vi har roffat åt oss allt och utnyttjar dessa svaga stater och regeringar och de lever på bottenskrapet, om ens det. Resurser har vi och mer vill vi ha. När vi sedan använt upp u-länders resurser så avvisar vi många flyktingar som kommer hit pga misären i hemlandet. Som en SDsympatisör uttryckte sig i en annan tråd "det är inte mitt fel att de har krig". Super!
Och alla dessa stackars afrikaner är förståss bara små oförstående offer själva. Alla hundratals miljoner av dem. 40-50 års självstyre senare är allt fortfarande den vite mannens fel! Ja, i alla fall tycker en sådan som Mugabe det. 163(!) års självbestämande och folkvalt styre i Liberia och de slår fortfarande ihjäl varandra på etnisk basis.
Handelshinder - min rumpa.
Det är bara för afrikanerna att sluta slå ihjäl varandra, kliva in i 20000-talet, tillsätta bra ledare, bygga upp sin infrastruktur och börja handla med varandra istället om nu den vite mannens "handelshinder" skulle vara det stora problemet.
Afrika kan säkert lyckas någon gång i framtiden, men då krävs det ett annat arbetssätt än det de använder sig av idag.