• M Y L F

Jag vill bli fotograf.. ?

Jag har vänner som har läst väldigt mycket inom foto och man kan väl säga att de är utbildad, och det är bara en av de som har ett jobb. Man får räkna med att frilansa som fotograf.

Jag tror att det är svårt att få ett jobb helt utan utbildning, för det är många som konkurrerar och många har gått både dyra och långa utbildningar.
    Min rekommendation är ju att höra med tex skol fotografer och sådana som fotar barn på stan och som du själv föreslår kolla om det är någon som vill ha en assistent, men du får nog räkna med väldigt låg lön eller ingen lön alls.
    Det är en väldigt tuff bransch.
  • M Y L F

Jag ska rätta mig själv, han som jobbar med fotografering har egen firma och en av tjejerna jag känner fotar just på dagis och skola osv. Men det är ganska säsongs betonat och dåligt betalt.

• M Y L F
    mikipiki skrev 2010-04-19 13:18:48 följande:
    Jag kanske borde ha skrivit att jag ska ha ett annat yrke med som "huvudyrke" och detta mer som fritidsyrke eller hur man ska framställa det. Lön har jag nog inte ens tänkt mig, har sett kunskapen som "betalt" samt en eventuell merit om jag mot alla odds skulle hitta ett yrke som fotograf. Dock så är min plan att starta en egen firma som jag sköter på sidan av mitt andra jobb typ :) Men då vet jag att kunskap is the key!
    Att ha kunskap är ju inte fel, sedan finns det säkert de som är natur begåvade och verkligen kan allt ändå.
    Vad vill du fota? Natur, konst, människor, modeller, hus, arkitektur, mode osv?
    Ska du ha egen studio?
    Man får helt enkelt kolla av hur marknaden ser ut.
    Lycka till, för jag vet hur tufft det är.
  • M Y L F
    mikipiki skrev 2010-04-19 15:28:59 följande:
    Nischa? :P
    Alltså inrikta sig på en sak. Inte allsidigt som du har i tankarna.
Svar på tråden Jag vill bli fotograf.. ?