En riktig skitolycka, bokstavligt talat
Herregud, jag sitter och gråter hejdlöst.
Jag har ingen egen rolig bajshistoria, har bara panikskitit i skogen utan att bli upptäckt. men jag har 2 historier som som tur är inte hänt mig, men som jag haft "turen" att få beskåda.
I lumpen låg vi ganska frekvent ute i fält, givetvis skulle någon form av toalett upprättas. Försvaret har en otroligt fiffig lösning i en liten "papptoalett" helt enligt IKEA-standard (dvs platt paket, bygg själv, funkar inte som man tänkt sig) ser i princip ut som en flyttkartong med hål i, under hålet hänger man en tjock plaspåse. Alla vet att man inte sätter ner ändan på den, ALLA vet, eftersom kartong som stått ute över natten dragit åt sig fukt och har ungefär samma strukturella stabilitet som gelé.
Eller ja, ALLA vet, utom den civila ambulanssjukvårdaren som tillkallats vid ett benbrott. Han lånar den lilla toaletten och begår misstaget att sätta sig ner. Eftersom att byta påse på toaletten inte var den mest populära uppgiften i lägret så satte han sig rakt i 20 kg bajs. Kan väl säja att han inte var jätteglad, men klädd i grön uniform när han lämnade lägret.
En annan historia utspelar sig i de vackra vattnen runt hurgada i egypten där jag jobbade som divemaster ombord på en utfärdsbåt. Med på båten fanns en svensk kille med anlag för sjösjuka och lite orolig mage. Dagen till ära hade den äckliga toaletten ombord pajat och en ur maskinpersonalen jobbade för fullt med att laga eländet. Den svenska killen, vi kan kalla honom Martin, behövde lätta på trycket och kom på den fantastiska idéen att han skulle hoppa i vattnet och ordna det, äckligt som fan men nöden har ingen lag. han bad mig se till att snorklarna höll sig på andra sidan båten. Han simmar ut en bit och sliter av sig våtdräkten. Helt plötsligt hör jag röster "oh look at all the fishes" samtliga fiskar på revet simmar på linje under båten och rakt bort till martin, alla snorklare simmar efter trots mina protester. där ligger martin naken i ett moln av sitt eget bajs omringad av hungriga fiskar som tydligen tycker att bajs är världens käk. Jag kommer aldrig glömma den panikslagna blicken hos 20 turister som, som en man, kastar sig ur vattnet upp i båten, inte ens hajarna hade samma effekt på folk.