Familjen Rockström: Vi gav också ersättning i början, Alice kunde inte sova annars, hon blev helt enkelt inte mätt. Men nu funkar amningen bra. Fast jag måste snart sluta för att kunde börja äta mediciner som jag behöver igen. Det finns många fördelar med att ge ersättning. Min man kände sig mycket mer delaktig när hon åt ersättning för att han kunde ge henne mat, och han ser fram emot att snart kunna göra det igen (nu ger han bara om jag är borta, för hon får för sig att hon bara vill ha flaskan annars). Men ändå skulle jag helst vilja amma längre, har lite ångest över att behöva sluta, trots att jag ser många fördelar med det också. Det är mycket kluvna känslor, men jag tror för min del att det mest handlar om att jag kommer att sakna den speciella närheten det ger. Och det gäller väl bara att hitta den närheten på andra sätt istället. Sen har ju Alice pappa både astma och allergi så jag skulle ju velat amma längre av den anledningen, men å andra sidan är det ju knappast så att alla barn som inte ammas längre än 6 månader får astma eller att de säkert klarar sig för att man ammar så länge heller. Det gäller bara att känna det också ;) Barn mår bra av ersättning också, och många verkar sova bättre dessutom, så tror att det handlar om andra saker när man får skuldkänslor för att man ger ersättning. Så kommer man på vad det egentligen handlar om går det ju att bearbeta. Tror ärligt talat att vi mammor oftast mår betydligt sämre av att amningen strular än var barnen gör, och det är ju lite dumt egentligen.