Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

Göra abort pga "vinterbarn"?

tuamore skrev 2010-04-13 12:19:19 följande:
    Pucko!!Har en bekant som gjorde abort av helt annan anledning & hon fick en infektion efter det så nu är det inte ens säkert hon KAN bli gravid igen!!!Gissa om hon ångrar sitt val???
    Stackarn Hoppas hon lyckas bli gravid sen när hon vill.
  • siamusen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 12:34:15 följande:
    Man är otacksam och tar många saker för givna om man gör abort på de premisserna, vet inte mer hur jag ska förklara så att du förstår.Det är det där extrema att göra abort för att det är fel årstid som jag stör mig på, inte bröstoperationer eller abort för andra anledningar.
    Ja, jag har förstatt att det är det du stör dig pa. Jag undrar bara varför det skulle vara mer otacksamt än nagon annan abort?

Ur din synvinkel är det kanske en skillnad men inte ur deras och det är vâl deras liv det gâller?

och varför ska de straffas för att de gör ett annat val än du?
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 12:42:09 följande:
    Men vet man verkligen att fostret inte känner av en abort alls? Jag förstår kvinnor kan behöva göra abort av olika skäl, men jag tycker inte att man ska "överytnyttja" möjligheten då vi idag inte helt säkert kan säga att fostret inte känner av det. Jag har själv läst om hur foster försöker komma undan abortverktyg osv och bara för att vi idag använder andra metoder som piller m.m. så vad vet vi om fostrets smärta? Eller har du nya rön i ämnet som jag missat?
    Jo det vet man att de inte gör. Den delen av hjârnan är inte utvecklad sa tidigt. Filmen du sett är en kând propagandafilm.

http://www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1.htm

http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-3469813/The-fetus-may-feel-pain.html

Små länkar om fostrets kapacitet att kânna smärta.
  • siamusen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 12:44:55 följande:
    Har du läst TS? Ser du inget fel alls i det resonemanget? Att kämpa relativt länge för ett barn och sedan göra abort för att det råkar födas på fel årstid?
    Ja,jag har läst TS

För mig personligen hade det varit fel att resonera sa, precis som det för mig personligen hade varit fel att göra abort pa nagot annat än ett sjukt foster oavsett.

Men, det är inte mitt foster det handlar om och inte mitt liv. Jag är för fri abort och det betyder att alla ska fa gôra abort för vilken anledning de vill. Jag antar att de tycker de har en anledningen och da HAR de ju det.

Finns inget som säger att min anledning till abort är bâttre ân deras. Alla anledningar âr anledning nog.

Men det jag undrar fortfarande är hur man kan önska en människa olycka för att denna gör andra val ân en sjâlv? Och är detta nagot ni vill föra över till era barn?
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 12:49:16 följande:
    Dålig jämförelse, tycker jag. Om en kvinna gör en bröstoperation så påverkar hon bara sig själv och sin egen kropp. Men gör man en abort så rör det sig ju faktiskt om ett till litet liv, vilket verkar vara väldigt lätt att glömma eller bagatellisera.
    Fostret påveras ju inte av aborten. Det vet inte ens att det existerar.
  • siamusen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 12:51:08 följande:
    SiamusenMåste bara fråga, finns det något på jorden som du stör dig på eller som du anser vara fel och dåligt?
    Japp, trångsynthet stör jag mig pa. Inskränkthet. Rasism. Folk som fattar långsamt och folk som går alldeles för långsamt och tar upp hela trottoaren.

Men när det gâller just aborter sa har jag svårt att se hur en annans persons valm skulle kunna få mig att surna ut. Jag vill kunna bestâmma över min egna kropp och anser att andra ska få göra detsamma.
  • siamusen
    siamusen skrev 2010-04-13 12:55:35 följande:
    Japp, trångsynthet stör jag mig pa. Inskränkthet. Rasism. Folk som fattar långsamt och folk som går alldeles för långsamt och tar upp hela trottoaren.Men när det gâller just aborter sa har jag svårt att se hur en annans persons valm skulle kunna få mig att surna ut. Jag vill kunna bestâmma över min egna kropp och anser att andra ska få göra detsamma.
    Sen innebâr det inte att allt det ovanstående är fel för den skull
  • siamusen
    Margaux skrev 2010-04-13 12:57:39 följande:
    Fri abort är bra! Men jag vill i alla fall försöka lära mina barn ett livs värde! Att bagatellisera abort när ALLA premisser utom årstid ligger på bordet, är grundläggande fel, egoistiskt och trångsynt!Vill man inte ha barn kan man använda skydd(till 99%). Och självklart är det inte sunnt att lägga tid och engergi på att önska olycka över detta par, men nu är det ju inte heller så att någon av oss kommer dra fram en vodoo docka och göra frun i fråga ofruktsam... Men OM paret har något innanför pannbenet och kanske får höra dessa tankar och funderingar så kan man ju hoppas de tar förnuftet till fånga.
    Och det står dig fritt att lâra ditt barn det. Det är dock inte samma sak som att lâra sitt barn att fördöma andra personers val. Eller hur?

Och för övrigt finns det de som tycker alla aborter är fel, egoistiska och trångsynta. Har de eller du rätt? Eller jag som tycker att alla aborter är helt ok?
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 13:10:36 följande:
    Det råder delade meningar om det bland läkare och forskare. En del säger att man inte kan veta när ett foster börjar känna smärta och att foster kan utvecklas olika snabbt, dvs att vissa foster känner smärta tidigare.Jag tycker ändå det är obehagligt att förringa något som lever på det sättet som TS beskriver, det går inte att komma ifrån.
    Vilka är det som inte håller med menar du?

och nej hjärnan kan inte utveclas sa pass snabbt hos ett foster, men inte ett annat, att fostret kan kânna av aborten inom de veckor vi har fri abort.
  • siamusen
    Margaux skrev 2010-04-13 13:12:31 följande:
    Men problematiken är ju just detta att väljer man att skaffa barn så kan man inte räkna med perfekt timing på allt... Barnet går alltid före dig sjaälv som förälder och nog katten kan de räkna med att barnet kommer bli sjuk opassande, att jobb måste lida pga av skador, etc etc...Att pappan önskar pappaperm på sommaren är ju inget konstigt men man kan inte räkna med att det ska bli så... och inte lägga det till grund för OM barnet ska få födas... Då är kanske inte värderingsämnen helt på plats??
    Fast det har de vâl inte? De hoppas väl pa ett sommarbarn och ser till att de inte far ett vinterbarn.
  • siamusen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 13:16:57 följande:
    Jag surnar inte till men jag har svårt att se hur jag skulle kunna vara vän med en så distansierad person.Jag gillar närvaro och medvetenhet hos människor. Hatar dumhet och egoism. Man är inte medveten av sig om man gör abort på dessa premisser. Inte tacksam alls.
    Vad som är dumhet är ju helt subjektivt. Borde du ju veta efter all din tid pa fl
  • siamusen
    Margaux skrev 2010-04-13 13:22:46 följande:
    Nu förstår jag inte... Vad menar du?? De väljer att ta abort för att de vill ha ett sommarbarn.
    Ja, och det gör de för att de tycker det är viktigt att inte fa ett vinterbarn. Istället satsar de pa ett sommarbarn.

Precis som en del gör abort 2010 för att de hellre vill ha ett barn 2011.
  • siamusen
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 13:23:37 följande:
    Och eftersom de kämpar för att få barn så vet de antagligen hur det går till när barn blir till. Är det då verkligen svårt att använda skydd under de månader det gäller?
    De tyckte vâl inte det var viktigt just da. Som manga andra som slarvar med skydd.
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 13:27:23 följande:
    Nä det är klart att man tar till sig de forskningsrön som passar en bäst, beroende på var man står i frågan. Men att det finns minsta tveksamhet, dvs att det råder delade meningar bland forskarna, räcker för mig.
    Vilka forskare är det du syftar pa?
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 14:15:20 följande:
    Inga speciella men sök på fetus, pain och ev. science så hittar du massor av artiklar och annat om forskning ang. smärta hos foster, som hävdar olika veckor för när foster börjar känna = det finns ingen som kan säga med säkerhet när det sker.
    Finns det nagon som hävdar att fostret känner smärta innan v. 18?
  • siamusen
    Muffinsmamman skrev 2010-04-13 16:27:33 följande:
    Du har inte varit där att vilja men inte kunna få barn va? Det är inte "shit happens" och gå vidare...
    Fast TS vänner verkar ju ha varit där och ändå tagit det beslutet. De tar nog med i beräkningen att de inte kan bli gravida igen.
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 19:28:49 följande:
    Ingen aning och för mig känns det oviktigt att diskutera exakt vilken vecka fostret börjar känna smärta eftersom även annat, som etik, väger in för mig.Men för att stanna på ämnet smärta så trodde man för ett antal år sedan att bebisar inte kunde känna smärta så jag tänker som så att vad ska vi upptäcka härnäst ... Vi har aldrig legat så långt fram i forskningen som idag, men om tio år har vi upptäckt nya saker och jag personligen känner mig inte säker på de slutsatser forskarna kommit fram till för tillfället iom att det inte en exakt vetenskap som t.ex. matematik.
    Visst har det betydelse för  det är ju innan v. 18 aborterna sker. Att fostrena kan kânna efter v. 18 ( fast de kan fortfarande inte kânna sa tidigt,men rent hypotetiskt alltsa)är ju ovâsentligt.

Utöver sa är det ju ren fakta att de inte kan kânna nagot innan da den delen av hjârnan inte ens är utvecklad ännu. Det vet man. Inga spekulationer eller teorier alls utan ren fakta.
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 19:53:23 följande:
    Foster kan känna t.ex. en strykning i handflatan vid 10,5 v, det står i den artikel jag länkade till. Jag tycker det är viktigt men inte du, och det respekterar jag så ... jag har inte så mkt mer att tillägga.
    Nej, det handlar om reflexer. Inte om riktig kânsel för den delen av hjärnan som registrerar kânsel är inte utvecklad sa tidigt. Det star bland annat i lânkarna jag la in innan.

Nervtradarna finns tidigare men de är inte anknytna till nagot centra i hjârnan som kan registrera dem.

Lite som om du skulle dra alla el-tradar i ett hus men inte har anknutit dem till till proppskåpet.
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 19:53:23 följande:
    Foster kan känna t.ex. en strykning i handflatan vid 10,5 v, det står i den artikel jag länkade till. Jag tycker det är viktigt men inte du, och det respekterar jag så ... jag har inte så mkt mer att tillägga.
    Vilken artikel förresten?
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?