Lejonninnan skrev 2010-04-12 21:41:48 följande:
För att det är fel att välja barn helt enkelt. Exempel: barn 1 får födas, är ett sommarbarn eller har rätt ögonfärg mm. Barn 2 får inte födas, har fel ögonfärg mm. Barn 3 får inte födas, har inte gener för hög intelligens mm. Förstår du vad sådana val skulle kunna leda till? Vill vi ha ett samhälle där alla barn valts enligt föräldrarnas önskelista? Tänk om det skulle bli trednder och moden bland barnens egenskaper?
Fel för dig att välja barn. Inte fel för alla att valja barn.
Väljer barn gör vi ju redan då vi gör abort (oavsett anledningen) eller då vi vâljer bort barn med DS eller ryggmärgsbråck tex.
Jag ser fortfarande inte skillnaden mellan att par A väljer bort barnet för att de inte vill ha det helt enkelt och att par B vâljer bort barnet för att de inte vill ha det för det föds i fel manad.
I båda fallen är barnen oönskade. Det är vâl upp till var och varje individuella person att sjâlva få vâlja vad de inte vill ha eller är det du och jag som ska bestâmma vad som ska vara accepterat?
Inser du i sa fall vilka konsekvenser det kan få om andra ska få vâlja? Jag skulle tex kunna bestâmma att du maste göra abort och samtidigt bestâmma att 13-ariga Lisa utan inkomst och bostad ska föda sitt barn.
Är det så vi vill ha det eller vill vi ha râtten att sjâlva bestâmma över våra kroppar?
Sci-fi scenarion där vi sjâlva väljer ögonfârg, egenskaper är långt borta än sa lânge. Skulle vi komma så långt skulle det säkerligen finnas ett etiskt råd likt det socialstyrlesen har som reglerar hur långt och i vilka sammanhang vi skulle få styra över barnets egenskaper.
Det förutsätter ocksa att de flesta skulle vilja styra dessa, vilket inte alls är säkert.