Inlägg från: Posh suburban girl |Visa alla inlägg
  • Posh suburban girl

Göra abort pga "vinterbarn"?

siamusen skrev 2010-04-12 20:08:06 följande:
    Jag har förstatt det men du sade innan att du gör skillnad pa ett liv som uppstar under tvång och ett som uppstar under fri vilja. Vad är den skillnaden? Och varför skulle det ena livet vara mer vârt än det andra om du nu baserar din moral och förkastandet av abort pga vinterbarn för att det är att pissa palivet?
    Ja men herregud. Skillnaden är ju redan påpekad, den står i den meningen. Det är ett faktum, livet blev till på olika sätt så att säga.
    Det säger inget om rätten till abort därefter.

Det den här diskussionen egentligen handlar om är hur olika vi (uppenbarligen) värderar ett mänskligt liv och hur olika viktigt vi tycker en persons intention är.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    siamusen skrev 2010-04-12 20:09:58 följande:
    Jag försöker inte fa dig att ändra åsikt. Jag försöjer bara fa dig att inse att du baserar din åsit pa sexualmoral och inte pa livets egentliga vârde som du säger. Att basera sin åsikt pa sexualmoral är helt ok dâremot men det kan vara bra att inse vad man baserar sin argument pa.
    Det har jag förstått att du väldigt gärna vill. Men tyvärr, jag är inte intresserad av sexualmoral, jag resonerar inte utifrån sexualmoral. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra.
    Men om det gör dig lycklig att sitta här och låtsas att jag gör det, så vassegod. Det kan jag inte påverka.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    siamusen skrev 2010-04-12 20:12:29 följande:
    Ja, livet blev till pa olika sätt med livets egentliga vârde ligger vâl inte där? Skulle det gôra det skulle ju fostret pa nagot sätt vara ansvarig fôr sin egna uppkomst, och det är det ju inte.
    Så om jag förstått dig rätt tycker inte du det är fel  att anstränga sig för att bli gravid under en längre tid väl medveten om att hur månader, dagar och veckor fungerar. Men att ta bort det livet när man helt plötsligt lärt sig räkna?
    Jag tycker det är ett rent pissande på livet, det har inte med själva aborten att göra, det handlar enbart om personen extrema omognad.
    Man tar inte livet för givet, de som gör det anser jag vara både det ena och det andra varav omoralisk bara är en.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 20:13:19 följande:
    ....ska kunna tolkas på annat sätt än att du tycker att abort är moraliskt när kvinnan blivit våldtagen eller gravid av misstag, oavsett om barnet är friskt eller inte, eller om barnets fysik inte lever upp till föräldrarnas förväntningar. Men omoraliskt om barnet är planerat och friskt, men kvinnan inte vill ha barnet en viss årstid och därför väljer abort?
    Men då har ju poletten trillat ner!
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 20:16:08 följande:
    Du lyckas dölja det rätt väl..
    Alltså ni får tro vad ni vill, känns det bra för er att avfärda mig som sexualmoral-tant, fine. Det är upp till er
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 20:17:38 följande:
    hade du känt annorlunda om de inte försökt under lång tid, utan blev gravida på första försöket?
    Lika korkat ja, men kanske lite mer förståeligt då de bara haft en månad på sig att lära sig matematik.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    siamusen skrev 2010-04-12 20:21:40 följande:
    Nej, jag tycker inte det är mer fel. Det är vâl deras egna val som inte pa nagot sâtt paverkar nagon annan? Och jag tror inte det tar livet mer för givet än nagon annan som aborterar.
    Ja men då tror vi som sagt väldigt, väldigt olika. Jag är glad att jag inte delar din åsikt, hua mig..
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    siamusen skrev 2010-04-12 20:23:41 följande:
    Och du anser fortfarande inte att du baserar dig pa sexualmoral?
    Vad tror du själv?

Du får gärna demonsterar hur du kommer fram till att det är lämpligt att avfärda mig som sexualmoraliserande?

Passa gärna på och fråga de andra i diskussionen hur de tycker också, allt fokus hamnade på mitt bord men det är klart ni ska få en syndabock att låtsas vara motståndare.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 20:25:15 följande:
    Så en person som slarvat sig till en graviditet är moralisk när hon gör abort, men kvinnan som medvetet blivit gravid är omoralisk för att hon (precis som slavern) vill bestämma när hon ska föda barn? Ursäkta att jag tjatar, men det är så dubbelmoraliskt att jag tror att jag måste missförstå dig på något sätt..
    Ja du, jag tror inte världen är riktigt så svart och vit som den ser ut i dina många, många exempel på abort.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    siamusen skrev 2010-04-12 20:33:01 följande:
    Oj, det âr ungefâr alla de argumenten du och jag dragit upp under hela kvâllen nu. Känns lite onödigt att upprepa faktiskt men snabbt draget: Du tycker det är moraliskt riktigt att göra abort när man blivit valdtagen men inte nâr man  bara knullat sig till sin graviditet. det är mer riktigt att gôra abort om man blivit gravid pa första fôrsöket för da kanske man inte visste, men efter massor försôk sa borde man veta bâttre etc. Det handlar om sexualmoral vare sig du vill inse det eller ej. Och ater igen: det âr inget fel att basera sina argument eller sin övertygelse pa sexualmoral. Gör nog vâldigt vâldigt manga. Och jag fragar gârna de andra ocksa men nu var det du som svarade pa inlâggen
    Inte riktigt rätt dessvärre. Jag vore hycklare om det där vore mina ståndpunkter, ehurm..
    Knulla sig till graviditet är för övrigt ett uttryck som DU bidragit med och som det bara osar om.
    Nej, jag tycker inte det är omoraliskt per automatik att göra abort då man blivit gravid genom att man haft frivilligt sex.
    Däremot anser jag att det är det om man planerat för sin graviditet i ett helt år, är en vuxen normalintelligent människa som inser konsekvenserna av sitt handlande. Dvs, en förståndshandikappad person som inte förstår att sex utan skydd kan resultera i en graviditet anser jag inte vara omoralisk som gör abort.
    En person som haft sex oskyddat, avbrutet eller whatever är inte heller omoraliskt per automatik för att hon gör abort.
    Men återigen, har man planerat för en graviditet och sen gör abort är man bra pantad.
    Undrar om det här gick in någorlunda nu då?

Ja klart jag svarar på dina inlägg. Vore ju oartigt att inte göra det.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 20:41:09 följande:
    Att vara "pantad" är inte detsamma som att vara omoralisk
    Nej precis.
    Tråkigt att du ägnar dig åt att märka ord när du egentligen mycket väl förstår vad jag skrivit. ;)
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    siamusen skrev 2010-04-12 20:43:41 följande:
    Och om de kommer pa att det inte kânns riktigt rätt, trots att de försökt länge da? Lika omoraliskt da?
    Det kan inte jag ta ställning till.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    siamusen skrev 2010-04-12 20:48:24 följande:
    Varför inte? Varför skulle det vara mer omoraliskt att avsluta en planerad graviditet jâmfört med en som kommit till av slarv?
    Jag har helt enkelt möjlighet att sätta mig in i tusentals hypotetiska livssituationer här och nu. Det tror jag du kan uppskatta faktiskt. ;)

Du har säkert hört uttrycket som lyder typ "man vet inte hur man ska reagera förrän det sker".

Blir svårt att avkräva mig mina åsikter på en hel bunt hypotetiska lägen och förvänta sig ett svar. Du får helt enkelt fantisera ihop ett svar som passar in i ditt avfärdande om "sexualmoral"
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh suburban girl
    giftgrodan skrev 2010-04-12 20:55:14 följande:
    Jag förstår inte varför ni tror att det måste handla om sexualmoral för att man tycker att det är "sämre" att välja abort i det läget som beskrivs i ts än i någon annan situation. Man kan tycka att vi ska ha fri abort och ÄNDÅ tycka att vissa aborter är mer problematiska än andra. Precis som man kan vara för yttrandefrihet och ändå tycka att vissa uttalanden är mer korkade än andra.
    Åh en åsiktsfrände. Lövläy.
    Jag får väl säga att jag delar din åsikt här men efter åtskilliga inlägg tycks det enklare för en del att avfärda andra som moraltanter.
    Det är ju beklagligt då man faktiskt framför en vettig poäng som gått helt förlorad.
    ٩๏̯͡๏)۶
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?