Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Göra abort pga "vinterbarn"?

Posh suburban girl skrev 2010-04-12 19:38:40 följande:
    Jo då jag gör skillnad eftersom jag är för fri abort utan specifikt skäl fram till en viss vecka. Simple as that. ;) Det handlar inte om att knulla frivilligt, det handlar om försöka bli gravid frivilligt. Knulla som ni vill, det säger jag inget om hur gärna du än vill få det till det.
    Har jag förstått dig rätt?
    Att göra abort om barnet var planerat är omoraliskt?
    Hur ställer du dig då till abort när fostret inte är i "önskat skick"? (downs etc)
    Borde de som gör abort vid dessa tillfällen också fördömas (eftersom de inte nöjde sig med barnet de fick av naturen)?
  • Selfish Geene
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 19:53:32 följande:
    Känns som att du och musen får läsa en extra gång innan ni postar ert bemötande. Känns även som att dessa frågor ni kommer med nu inkräktar på trådens ämne. Men jag svarar på detta. Också.. Ja att abortera ett fullt friskt, väl planerat foster är enligt mig omoraliskt. Det finns mer att säga om det men jag nöjer mig. Jag fördömer ingen, aborträtten är en rättighet given kvinnan.  Vi ska vara glada att vi har fri abort i vårt land, det är inte alla förunnat. Tja frågar du mig personligen, jag ser dock inte relevansen till ts at all men fine, ett barn med DS eller annat "fel" lägger jag ingen värdering i om det aborteras.
    Varför är det "att pissa på livet" om ett fullt friskt barn aborteras medan du "inte lägger någon värdering" när det gäller ett defekt barn?
    Är livet bara värdefullt när det handlar om fullt friska individer?

(ja, jag har läst alla dina inlägg)
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 19:57:31 följande:
    Varför är det "att pissa på livet" om ett fullt friskt barn aborteras medan du "inte lägger någon värdering" när det gäller ett defekt barn? Är livet bara värdefullt när det handlar om fullt friska individer? (ja, jag har läst alla dina inlägg)
    fö tycker jag att din värdering är solklar när du skriver att det är "omoraliskt och att pissa på livet att abortera fullt friska, väl planerade barn" men att du "inte lägger någon värdering när det gäller att abortera barn med fel"
  • Selfish Geene
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 20:03:08 följande:
    Vad är det du inte förstår?
    hur det här:
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 19:18:33 följande:
    Det handlar nog om moral. En känsla av rätt och fel. Brist på respekt för livet.
    det här:
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 19:27:38 följande:
    Javisst, men det beror ju helt på sammanhanget. Ex. bli våldtagen, inte vilja ha barnet- göra abort. Inte särskilt omoraliskt nej. Ex. knulla som en kanin i ett år för att aktivt bli gravid- göra abort. Omoraliskt, korkat, ett rent pissande på livet självt skulle jag säga.
    och det här:
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 19:53:32 följande:
    Känns som att du och musen får läsa en extra gång innan ni postar ert bemötande. Känns även som att dessa frågor ni kommer med nu inkräktar på trådens ämne. Men jag svarar på detta. Också.. Ja att abortera ett fullt friskt, väl planerat foster är enligt mig omoraliskt. Det finns mer att säga om det men jag nöjer mig. Jag fördömer ingen, aborträtten är en rättighet given kvinnan.  Vi ska vara glada att vi har fri abort i vårt land, det är inte alla förunnat. Tja frågar du mig personligen, jag ser dock inte relevansen till ts at all men fine, ett barn med DS eller annat "fel" lägger jag ingen värdering i om det aborteras.
    ....ska kunna tolkas på annat sätt än att du tycker att abort är moraliskt när kvinnan blivit våldtagen eller gravid av misstag, oavsett om barnet är friskt eller inte, eller om barnets fysik inte lever upp till föräldrarnas förväntningar.
    Men omoraliskt om barnet är planerat och friskt, men kvinnan inte vill ha barnet en viss årstid och därför väljer abort?

• Selfish Geene
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 20:11:59 följande:
    Det har jag förstått att du väldigt gärna vill. Men tyvärr, jag är inte intresserad av sexualmoral, jag resonerar inte utifrån sexualmoral. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra. Men om det gör dig lycklig att sitta här och låtsas att jag gör det, så vassegod. Det kan jag inte påverka.
    Du lyckas dölja det rätt väl..
  • Selfish Geene
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 20:16:06 följande:
    Så om jag förstått dig rätt tycker inte du det är fel  att anstränga sig för att bli gravid under en längre tid väl medveten om att hur månader, dagar och veckor fungerar. Men att ta bort det livet när man helt plötsligt lärt sig räkna? Jag tycker det är ett rent pissande på livet, det har inte med själva aborten att göra, det handlar enbart om personen extrema omognad. Man tar inte livet för givet, de som gör det anser jag vara både det ena och det andra varav omoralisk bara är en.
    hade du känt annorlunda om de inte försökt under lång tid, utan blev gravida på första försöket?
  • Selfish Geene
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 20:18:54 följande:
    Men då har ju poletten trillat ner!
    Så en person som slarvat sig till en graviditet är moralisk när hon gör abort, men kvinnan som medvetet blivit gravid är omoralisk för att hon (precis som slavern) vill bestämma när hon ska föda barn?

Ursäkta att jag tjatar, men det är så dubbelmoraliskt att jag tror att jag måste missförstå dig på något sätt..
  • Selfish Geene
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 20:27:40 följande:
    Ja du, jag tror inte världen är riktigt så svart och vit som den ser ut i dina många, många exempel på abort.
    Det är den säkerligen inte.
    För enkelhetens skull använde jag min "slarver" och kvinnan i ts som exempel.

Du hävdade att slarvern inte är omoralisk men kvinnan i ts är omoralisk.
    Jag kan inte låta bli att undra hur du tänker här?
  • Selfish Geene
    Posh suburban girl skrev 2010-04-12 20:39:03 följande:
    Inte riktigt rätt dessvärre. Jag vore hycklare om det där vore mina ståndpunkter, ehurm.. Knulla sig till graviditet är för övrigt ett uttryck som DU bidragit med och som det bara osar om. Nej, jag tycker inte det är omoraliskt per automatik att göra abort då man blivit gravid genom att man haft frivilligt sex. Däremot anser jag att det är det om man planerat för sin graviditet i ett helt år, är en vuxen normalintelligent människa som inser konsekvenserna av sitt handlande. Dvs, en förståndshandikappad person som inte förstår att sex utan skydd kan resultera i en graviditet anser jag inte vara omoralisk som gör abort. En person som haft sex oskyddat, avbrutet eller whatever är inte heller omoraliskt per automatik för att hon gör abort. Men återigen, har man planerat för en graviditet och sen gör abort är man bra pantad. Undrar om det här gick in någorlunda nu då? Ja klart jag svarar på dina inlägg. Vore ju oartigt att inte göra det.
    Att vara "pantad" är inte detsamma som att vara omoralisk
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 21:41:48 följande:
    För att det är fel att välja barn helt enkelt. Exempel: barn 1 får födas, är ett sommarbarn eller har rätt ögonfärg mm. Barn 2 får inte födas, har fel ögonfärg mm. Barn 3 får inte födas, har inte gener för hög intelligens mm. Förstår du vad sådana val skulle kunna leda till? Vill vi ha ett samhälle där alla barn valts enligt föräldrarnas önskelista? Tänk om det skulle bli trednder och moden bland barnens egenskaper?
    Du målar upp ett scenario som inte är särskilt troligt, men även om så vore: Vad är farorna med denna selektering? (eller som du själv uttrycker det: Vad skulle det kunna leda till?)

Barn med kromosomavikelser väljs redan bort, det resulterar i minskat lidande för såväl barn som föräldrar
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 21:55:20 följande:
    Farorna? Ser du inte likheter med sånt som inträffat i historien på 30-40 talet?
    nej, gör du? Vilka likheter tänker du på?
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:05:07 följande:
    Selektering. Tror en 10 åring fattar.
    tydligen inte, förklara vad du menar är du snäll
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:06:27 följande:
    Och vad är det för skillnad på att välja efter ögonfärg och efter årstid?
    det ena är väldigt svårt att genomföra, det andra är relativt enkelt
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:20:39 följande:
    Tekniken finns. Alla människans gener är kartlagda. Ett enkelt prov och det praktiseras säkert på mindre nogräknade kliniker i länder med mer liberala lagar. Ja, då har vi helt olika åsikter. Gonatt!
    jag tror att de största skillnaderna är kunskapsmässiga, att utröna ett fosters exakta ögonfärg är inte en lätt sak att genomföra, framförallt inte på "mindre nogräknade kliniker"
  • Selfish Geene
    Bette skrev 2010-04-13 15:39:34 följande:
    Hej, Det verkar ju helt sjukt att man gör abort bara för att barnet kommer fel årstid. Min son är född i december och det är helt underbart att vara mamma, bra om de är lite äldre under sommaren tycker jag. Hon borde inte få ha barn tycker jag, borde bli nekad abort på grund av den orsaken.
    borde hon "inte få ha barn" eller "bli nekad abort"? Båda delarna blir svårt att genomföra
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?