• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 21:58:11 följande:
    Fel för dig att välja barn. Inte fel för alla att valja barn.Väljer barn gör vi ju redan då vi gör abort (oavsett anledningen) eller då vi vâljer bort barn med DS eller ryggmärgsbråck tex.Jag ser fortfarande inte skillnaden mellan att par A väljer bort barnet för att de inte vill ha det helt enkelt och att par B vâljer bort barnet för att de inte vill ha det för det föds i fel manad.I båda fallen är barnen oönskade. Det är vâl upp till var och varje individuella person att sjâlva få vâlja  vad de inte vill ha eller är det du och jag som ska bestâmma vad som ska vara accepterat?Inser du i sa fall vilka konsekvenser det kan få om andra ska få vâlja? Jag skulle tex kunna bestâmma att du maste göra abort och samtidigt bestâmma att 13-ariga Lisa utan inkomst och bostad ska föda sitt barn. Är det så vi vill ha det eller vill vi ha râtten att sjâlva bestâmma över våra kroppar?Sci-fi scenarion där vi sjâlva väljer ögonfârg, egenskaper är långt borta än sa lânge. Skulle vi komma så långt skulle det säkerligen finnas ett etiskt råd likt det socialstyrlesen har som reglerar hur långt och i vilka sammanhang vi skulle få styra över barnets egenskaper.Det förutsätter ocksa att de flesta skulle vilja styra dessa, vilket inte alls är säkert.
    Nu bestämmer ju varken du eller jag över paret i denna tråden. Det är åsikterna om detta vi luftar eller hur? Om man idag kan välja abort pga. årstid eller kön så är vi redan där, det är inte ens sci-fi.
  • siamusen

Mjölkchoklad- att du tycker det är etiskt fel âr en sak, men tycker du verkligen de förtjânar att aldrig mer fa barn och i sa fall varfôr?

• siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:02:38 följande:
    Nu bestämmer ju varken du eller jag över paret i denna tråden. Det är åsikterna om detta vi luftar eller hur? Om man idag kan välja abort pga. årstid eller kön så är vi redan där, det är inte ens sci-fi.
    Abort ja, men jag pratar om ditt scenario om att välja ögonfârg.
  • drea

sjuk anledning måste jag säga. Ok om man vill göra abort för att man inte vill ha barn, men för att man inte vill ha ett sommarbarn... neee inte riktigt ok, va?
    Jag har själv gjort abort i ung ålder men nu som (snart) tvåbarnsmamma till en vinter och en sommarbebis så förstår jag inte riktigt. Hon vill ju ha barn!! Och barn är lika bra på vintern som på sommaren!

• Lejonninnan
    Selfish Geene skrev 2010-04-12 21:59:32 följande:
    nej, gör du? Vilka likheter tänker du på?
    Selektering. Tror en 10 åring fattar.
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:03:59 följande:
    Abort ja, men jag pratar om ditt scenario om att välja ögonfârg.
    Och vad är det för skillnad på att välja efter ögonfärg och efter årstid?
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:05:07 följande:
    Selektering. Tror en 10 åring fattar.
    tydligen inte, förklara vad du menar är du snäll
  • Gladabarnensmamma

Otroligt - vilket samhalle vi lever i.... och vilka korkskaft till foraldrar. Kan dom inte rakna? Om man nu absolut inte vill ha barn pa vintern sa kan man val rakna ut sjalv nar det ar dags & goka, eller?
    Och forresten... man ar ju hemma aslange med sina barn och dessutom ar det vinter ganska skitlange i Sverige.

Sanslost & idiotiskt tycker jag. Att tanka tanken att man vill ha barn en viss arstid - okej, men ABORT av ett friskt foster som har foraldrar som PLANERAR BARN?
    Nej, jag tycker hon kan fa gora aborten sjalv hemma  hos sig.

• siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:06:27 följande:
    Nu pratar vi om helt olika saker tror jag.

Nu för tiden kan vi veta vilken årstid barnet ska fodas. Däremot vet vi inte vilken ögonfärg barnet kommer få. Tror inte det kommer komma nagra tester snart som an visa det heller, men det vet man förstas aldrig. Skulle det göra det tycker jag fortfarande att man ska ha râtt att göra abort fôr fel ögonfärg.

Jag pratade däremot om att tillverka ett barn som var blåögt fran bôrjan, en slags PGD. kanske skulle ha specificerat det. Där är vi langt ifran ett sant scenario.

Mitt fel som inte förklarade bâttre vad jag pratade om.
  • Selfish Geene
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:06:27 följande:
    det ena är väldigt svårt att genomföra, det andra är relativt enkelt
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?