Inlägg från: tamate |Visa alla inlägg
  • tamate

Göra abort pga "vinterbarn"?

har bara läst ts,

jag ville inte ha barn i dec jan då jag tycker det är så mycket då så barnkalas blir mycket och så är det lite synd om barnet som inte får ett riktgit kalas så vi gjorde helt enkelt ett uppehåll i bebisverstaden.
    om det var så viktigt för din vän att inte ha barn under en viss period, varför fortsatte dom försöka?
    konstigt också när man gått igenom et missfall att man orkar gör aen abort, man borde var aextra känslig för en sådan sak då tycker jag och vara mer rädd om barnet men alla är vi ju olika.
    tycker det är ett väldigt skumt tillväga gångsätt. och vad säger dom som ska göra aborten, hon måste ju blåljuga för psykologen tycker man för annars skulle dom väll aldrig gå med på det.
  • tamate
    Kajsan skrev 2010-04-12 23:59:48 följande:
    Nä, men självlart har hon rätt att göra abort, konstigt vore det annars. Oavsett dina, mina eller sjukvårdens personliga åsikter i frågan.
    får man verkligen göra abort vilka underliga anledningar man än har, varför måste man då prata med en psykolog eller har jag missuppfattat att man måste det?
    därför dom inte berättar kön på många ställen och är förtegna med att berätta vad som helst vid ultraljudet (så är det i sollefteå) då dom är rädda att små saker kan få folk att göra en abort och dom kan inget göra åt det
  • tamate
    Noas mamma skrev 2010-04-13 01:05:53 följande:
    nä man måste inte motivera varför! och om nån frågar så tror jag inte att TS kompis skulle kasta ut sig den riktiga orsaken utan svarar väl säker nåt i stil med "det passar inte just nu" och det är godtagbart!
    lite läskigt att det är så enkelt eg, jag hade fått för mig att om orsaken till aborten var suspekt eller osäker så var man tvungen att träffa psykologen flera gånger tills man fick ett godkännande att genomföra aborten. 
    men då kanske det dragit ut så mycket på tiden att man inte fått göra aborten.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 01:59:04 följande:
    Varför är det läskigt? Det vore väl snarare läskigt om det var en massa psykologer som skulle sitta till doms över folk och tvinga dem att föda barn de inte vill ha för att de inte ansåg att skälen passade DEM?
    nej nu så kan man ha vilka skäl som helst istället och ingen får ifrågastätta, man kan skita i preventivmedle helt och göra en 10 aborter om året för man har lust till det.
    jag är för fri abort men med ansvar. och att man ska föda fel månad och inte har haft vett att knip aihop knäna anser jag vara ansvarslöst. jag ser inte ett foster som liv men om man klarar av att gå igenom en abort så enkelt som i ts fall så funderar jag på hur paret tänker och hur mycket känslor dom har för barnet eg.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 02:47:48 följande:
    Hon svarade "nej" på frågan om det inte vore mer läskigt med ett obligatoriskt förhör och att någon annan tar beslutet.
    nej som du gjorde jag ett påstående, jag anser inte att någon ska bli tvingad till att föda barn men om dom upptäcker att det ligger något underligt bakom orsaken så ska det följas upp.  om det int eligger någon "olycka" bakom att man blir gravid i fel månad utan med vilja blir gravid under en period där man vet att följden blir en abort så tycker jag något inte riktigt står rätt till. vem fasiken vill frivilligt gå igenom en abort???
    nej om aborten görs under fel omständigheter ska den fortfarande göras men det ska följas upp strängare och personerna i fråga ska få hjälp med att fatta ett bättre beslut nästa gång.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 03:12:03 följande:
    Men fortfarande är det du talar om inte fri abort. Fri abort innebär att man får abort utan att behöva förklara sig och ha "rätt" skäl. Det innebär absolut inte att någon ska utses att se till att man fattar ett "bättre" beslut.
    fri abort är att man öht får göra abort och det ska vi vara glada för att vi får göra här i sverige, det blir allt fler och fler länder och områden i världen där abortmotståndarna får igenom sin vilja så jag tycker inte man ska klaga för att man får trägffa en psykolog lite grann och prata om orsakerna. och tycker man det är jobbigt så får man väll ta och knipa igen helt enkelt.
    gör man något så får man stå för konsekvenserna. speciellt om det är dumma orsaker bakom.
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 03:41:27 följande:
    Nej, fri abort är abort oavsett skäl och utan påtryckningar. Det har vi fram till v 18. Efter v 18 har vi inte fri abort, men ändå möjligheten att få abort fram till v 22 om särskilda skäl finns för det. Man måste inte träffa kuratorn om man inte vill, eftersom vi har fri abort är kuratorssamtalet bara något man erbjuds, ifall man känner att man vill prata. Det går bra att tacka nej och få sin abort i alla fall.
    så ser du kanske på det men så ser jag inte på vad fri abort är, sedan hur vi har det här eller inte är en annan sak
  • tamate
    Shadilly skrev 2010-04-13 03:50:19 följande:
    Okej, men det är inte öppet för tolkning, utan vad begreppet "Fri abort" innebär. Om du vill göra dig förstådd kan du inte säga att du är för fri abort och sedan i praktiken vilja ha abort med vissa inskränkningar.
    det finns väll inga inskränkningar, du får ju göra aborten, du är fri till att göra abort. ingen hindrar dig
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?