• Tilma

Decemberbebis 2010

Nanniii skrev 2010-04-23 14:47:51 följande:
    Heej hej :) Nu har man varit borta i ngn dag och det är alltid lika härligt att komma tillbaks till dessa inläggen !! Idag har jag haft en bilresa på 5h, kan säga att jag aldrig varit så åksjuk innan. Och jag har tyckt att jag mått kanon under hela tiden nu. Sen tänkte jag höra runt här lite. Är det fler som helt plötsligt kan få det som ett hugg i buken ,som känns som mensvärk och sen bara försvinner? Blir galet orolig. Ha det fint alla Kram till er och trevlig helg
    Jag känner igen "huggen" du pratar om. Har dem titt som tätt i högra sidan av magen/buken. Smått obehagligt men jag har läst om andra som upplever samma, så jag antar att det är helt normalt? Det mesta tycks vara det när man är gravid

Stackare som mådde så illa under bilresan! HEMSKT!
    Live to win.
  • Tilma

Idag har nog varit den värsta dagen hitintills!
    Vaknade illamående... petade i mig en macka och försökte sedan somna om. Halvsov till och från fram till kl 15 då jag var tvungen att kliva upp. Andades och tänkte om vartannat "spyr jag nu?" "nej, jag klarade mig" och sådär höll det på. Nu, strax före 19 har jag ÄNTLIGEN kunnat peta i mig lite spagetti och köttfärsås. Jösses vad gott med riktig mat. Men så klart... illamåendet kom tillbaka direkt efteråt. Dock inte med riktigt samma fulla kraft som sist. *peppar, peppar*

Live to win.
  • Tilma
    Ett två tre skrev 2010-04-24 19:53:09 följande:
    Usck stackare! Men låter lite skönt att kunna halvsova bort illamåendet Här har vi haft kalas för sonen idag med allt som hör till, har stressat hela dagen illamående och jäklig. Sen tvingade jag i mig en bit tårta, big mistake, hehe, det blev inte bättre av det direkt Vi skulle egentligen berätta idag, men det blev inte så, det får vara hemligt en stund till
    Det är fantastiskt att kunna göra vad kroppen känner för... och behöver Dock jäkligt tråkigt att vara så trött och illamående att man inte förmår sig att göra annat än att sova. Fick dock höra av en kompis som har en son på drygt ett år, att efter de här första 12 veckorna med illamående och enorm trötthet, klev hon in i en ny fas. Vill-ha-sex-hela-tiden-fasen. Jag längtar dit!
    Live to win.
  • Tilma
    Marie W skrev 2010-04-24 20:55:06 följande:
    Aha, jag är i 8:e. Vill vänta 4- 5 veckor till innan vi berättar, men det är såååå svårt att hålla sig. Speciellt när vi träffar min syster som väntar deras 1:a 3 mån för oss.
    Gud vad roligt med en kusin så nära i ålder. Varken jag eller min man har jämngamla syskon. Han har 'bara' två bonusar från hans pappas sambo som har två barn sedan innan... och jag har två syskon. Men alla är mellan 10-15 år. Barn känns rätt avlägset för deras del. Lite synd på så vis att vårat/våra barn förmodligen aldrig kommer ha kusiner i samma ålder. Allra helst när jag själv uppskattar och umgås oerhört mycket med mina egna kusiner... i min ålder. Menmen, det är inte hela världen...
    Live to win.
  • Tilma
    Marie W skrev 2010-04-25 08:53:30 följande:
    Hoppas verkligen du slpper må så illa idag och kan njuta av söndagen, det verkar bli en härlig dag här i vår stad! Kom in från 1 timmes prom för en stund sen. Såååå skönt att strosa runt i lugnet. Första helgen på länge vi inte e på landet, men nu fukar ju stan också
    Än så länge har dagen gått bra. Mår oftast illa direkt efter att jag ätit och måste lägga mig ner och andas i typ 10-15 min. Funkar bra när man är hemma, värre på jobb

SKÖNT med en promenad! Det är sååå härligt nu när solen äntligen bestämt sig för att titta fram och värma! Under vinterhalvåret går man (iaf jag) runt och ojar mig och undrar varför jag bor i Sverige. Kyla är inget för mig. Men så nu, när det blir vår... då känns det helt plötsligt väldigt värt allting. Den där genuina glädjen över att värmen är på G, får man ju inte i länder som alltid har ett varmt klimat.
    Live to win.
  • Tilma

Jag är skitnervös!
    Har ett inbokat BM-besök i morgon. De verkade rätt angelägna om att jag skulle komma till dem iom att jag inte alls vet hur långt gången jag är då. Fast jag kan ju ha missuppfattat det hela också? Hur som helst hoppas jag att allt ser prima ut och att vi får se lilla bäsen där inne... och ett litet hjärta som tuffar på.

Måste dock kissa på ett test i morgonbitti för att försäkra mig om att jag fortfarande är gravid Pinsamt annars. Haha.

Live to win.
  • Tilma

Vad besviken jag känner mig!

Ringde mvc i början på förra veckan och berättade att gravtestet visade positivt och att jag aldrig hunnit få tillbaka mensen mellan missfallet och den nya graviditeten. Kvinnan jag då fick prata med verkade jätteangelägen om att jag skulle komma gärna dagen efter, dvs på onsdagen. Jag hade en extremfull jobbdag på onsdagen och hade aldrig kunnat ta ledigt den dagen. Fick då istället en tid en vecka senare. Idag.

Tog ledigt från jobb. Gick dit till kl 10.15, som planerat. Får komma in till barnmorskan som undrar vad hon kan hjälpa mig med. Jag förklarar situationen igen (tycker kanske att de kunde gjort någon form av notering då jag ringde och berättade allting?) och hon svarar "men, varför har du fått en tid bokad? Jag kan inte hjälpa dig med något. Det är för tidigt för att skriva in dig så det får du en ny tid för... och något annat gör vi inte här. Skulle du börja blöda eller vara orolig för något får du åka akut till Karolinska eller Danderyd" .... ahopp. Var där i typ 5-10 minuter och fick inget annat än en inskrivningstid den 25 maj + ett läkarbesök dagen där på som de gör på förstföderskor (har aldrig hört om det, någon som vet vad det är?).

Well, barnmorskan jag kommer att gå till gav mig i alla fall ett bra intryck. Jag kände mig trygg hos henne under de få minutrar jag var där, även om hela situationen blev lite förvirrad. Hoppas den känslan håller i sig i fortsättningen också.

Live to win.
  • Tilma
    Mulisen - UNDERBART!

Lizzie 83 - Stort Grattis! & välkommen hit!
    Live to win.
  • Tilma
    Idlur skrev 2010-04-27 18:42:54 följande:
    Idioter finns det gott om! Tyvärr. Tycker det verkar som att alltför många barnmorskor tröttnat på sitt jobb? Jag ringde till MVC här i byn och frågar när man skrivs in och så vidare. "Det gör vi när du fått veta att du är gravid" "Jahaaa, men det fick jag veta för ett par dagar sen, ska jag skrivas in då?" "Nehej du, det är det alldeles för tidigt för!!! Det gör vi om 2 månader!" "Jaha, men jag uppfattade det som... "OM du går så länge, mycket kan hända under den tiden!" Ja men tack liksom? Riktigt otrevlig var hon. Berättade det för den andra barnmorskan när jag ringde om magont. Hon blev chockad men vet inte om hon var så mycket bättre? När jag berättat att jag är svärdotter till hennes kollega gick hon med på att kolla upp mig, om jag hade UVI. Som hon egentligen sa var för tidigt att få. Men UVI kan man väl få när som, gravid som ogravid?? Å mycket riktigt, antibiotika fick jag för UVI. Detta är min andra graviditet och har varit med om massvis med otrevliga Bm... Priset tog kärringen på förlossningen som tyckte jag grät för ingenting och visade mig vart dörren var om jag ville gå hem. Fyyy faaan. Så, nu har jag spytt ur mig också =P Ser att ni skrivit om blödningar också. Jag har också blödit! Det visade sig vara sår på livmodertappen. Har nu fått se våran älskling 2 ggr via VUL och det är ju så fantastiskt att se den där suddiga klumpen med tickande hjärta *fniss*
    Ehum? Alltså... UVI kan man ju ha även som ogravid, så det vore ju rätt idiotiskt att påstå att "det är för tidigt för det än." Det är ju inte någon komplikation som uppstår efter v.20 i graviditeten... utan ja, det kan hända när som helst. Puckat! Och obildat svar. Känns ju inte så värst betryggande att gå till en BM som inte ens visste det
    Live to win.
  • Tilma
    Idlur skrev 2010-04-27 18:49:46 följande:
    Haha håller med =) Jag ska nog bli min egna barnmorska istället, haha
    Det vore kanske något?

Men rent generellt så tycker jag att det är lite sådär... att folk inom vården verkar ha tröttnat och har ett uselt bemötande. Det kvittar om man fått svara på samma fråga 5000 ggr/dag... man måste ändå kunna tänka att alla individer är olika och att bara för att man besvarat frågan/oron vid ett tillfälle, har inte alla andra, som också oroar över samma sak, hört det.

Det är ungefär som att jag skulle börja skrika åt "mina" dagiskids bara för att de är 4 år och undrar över allt. Inte så superpedagogiskt!
    Live to win.
Svar på tråden Decemberbebis 2010