• Lallan

Decemberbebis 2010

Mamaobabba skrev 2010-06-12 22:16:56 följande:
    Hoppas verkligen allt ska gå bra för dig!

Jag åkte in akut härom natten och fick missfall konstaterat.. Så just nu försöker jag bara vakna upp ur mardrömmen/ greppa situationen...

Håller tummarna för att du ska få en fin graviditet å att då å knottarna ska må bra! Hjärta
    Fy beklagar! Vet tyvärr precis hur det känns, hade två på raken före det här varav det sista i slutet av v 13 så det är min första milstolpe just nu.

Håller tummarna för att det snart blir er tur!
  • Lallan

Gick in i v 14 idag!

Tycker inte att min mage är så stor som jag hade förväntat mig. Syns pyttelite på morgonen när jag går upp men äter jag så syns det såklart lite mer. Svullnaden har dock försvunnit så det är inte lika stor skillnad på morgon och kväll längre. Tror dock att dom flesta ser att det är en gravidmage oavsett tightan kläder eller ej.

• Lallan

Om jag inte skulle bli sjukskriven tidigare så kommer jag att ta ut två månader i förväg. Det här kommer att bli min sista graviditet om allt går som det ska så den här gången ska jag faktiskt njuta och ta det lugnt! 

• Lallan
    LyckligaGatan skrev 2010-06-21 21:20:58 följande:
    Hej på er!

Känns som det var evigheter sen jag var inne här..

Jag är ju redan föräldraledig, men som det ser ut nu så hägrar nog sjukskrivning.. Ni som varit gravida tidigare, har ni mkt sammandragningar? Igår hade jag så ont att jag trodde jag skulle behöva åka in. Satt och höll i soffan svinhårt och flåsade som en annan älg. Sen har foglossningen vaknat till rejält så nu är jag betydligt mindre rörlig..

Känner bebben nästan varje kväll nu, jättesvagt men det är där <3. Det är ju så sjukt mysigt att känna små "viftningar". Med förra graviditeten vågade jag inte lite på att det faktiskt var sparkar förrän jag såg dem på UL och kunde koppla ihop det med vad jag kände. 
    Har haft litegrann men inte så att det gör ont!
  • Lallan
    Ginge skrev 2010-06-29 09:53:00 följande:
    Ditt illamående borde vara borta :)  När mitt slutade i v.13 hade jag svårt att tro det :)  samtidigt som man fortfarande får lite illamående känsla ibland, men det är inte alls lika som det var då.
    Imorgon börjar jag v.18! Magiska veckan när man får gå på UL. Är rädd att dem ser tvilingar....Men det borde dem inte. jag har ju vuxit knappt. Plus att vikten står helt stilla... Men jag hoppas att bebis använder redan existerande extra kilo (typ from lår och rumpa) för att växa och därför jag behöver inte gå upp i vikt. Löjlig tänkande men..... 
    Nyfiken på varför du är rädd för att dom ska upptäcka tvillingar? Har du misstänkt det själv eller? Var visserligen livrädd för att det skulle visa sig vara tvillingar när jag väntade mitt första barn.
  • Lallan
    Ginge skrev 2010-06-29 15:52:43 följande:
    Egentligen så har jag ingen som helst underlag att det skulle bli tvilingar. Dem finns inte i mitt eller manens släkt. men....  Jag är mest rädd att jag ska ha svårt att ta hand om ett barn, och tänk om det blir två..... Då får jag fullständig panik!
    Kände precis likadant när jag väntade första barnet.
    Ett två tre skrev 2010-06-29 16:03:35 följande:
    Man brukar märka att det är två, man mår oftast sämre, är tröttare och blir rund över magen snabbare, så du behöver nog inte oroa dig.
    ☆.¸.•♫☆´¯`♪ ♥ Mons april 2008 ♥ BF 13 Dec 2010 ♥ ♪´¯`☆♫•.¸.☆
    Fast är det första graviditeten så har man ju inget att jämföra med så då kan det ju vara lite svårt. Jag har visserligen både mått sämre och varit tröttare än tidigare gånger men större runt magen är jag inte.
  • Lallan
    Mrs TH skrev 2010-07-15 12:47:58 följande:
    Åh vad roligt!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om RUL, Julle mår bra, iaf verkade det så sa sköterskan. Men jag måste bara få gnälla av mig, sköterskan som vi hade RUL med var den otrevligaste jävla subba som jag någonsin stött på inom sjukvården.
    Hon börjar med att skrika mitt namn 20 m bort, när vi kommer fram såger hon
    - Jag tar inte i hand för jag har 12 undersökningar per dag, och det fattar ni ju själva att det inte går att hälsa på alla.
    Sen är hon bara allmänt brysk och barsk och otrevlig genom hela undersökningen, visar oss ingenting, klagar över att Julle itne vill visa upp sig, men gör inga försök för att få h*n att ändra position. Skäller över läkaren som ajg var till för VUL och menar att han itne kan nått. Flyttar mig 10 dagar framåt, frågar vad f-n vi gör där så tidigt, det är minsann för tidigt och se nått, och jag är för fet för att det ska synas bra och inte är blåsan sprängfylld heller. Jag och min man tittade bara på varann och fick hålla oss för skratt.

Tänker på alla som ser framemot rul som något magiskt, då man får se sin bebis för första gången etc. Vi hann inte se nått alls, för hon bara gnällde över att den inte ville visa upp sig.

Fick en ny tid den 27e och då var tydligen skräcködlan på semester... oj vilken otur.

När jag frågade vart i magen den låg så tittade hon på mig som om jag var utvecklingsstörd och sa. det spelar väl ändå ingen roll. Nej jag vet att det inte spelar ngn roll, men jag är nyfiken iaf, och hon säger det spelar ingen roll, och svarar inte på min fråga.

Herregud vad besvikna vi är, hoppas verkligen att vi får en trevligare ul sköterska nästa gång!
    Fy, vilken människa! Låter precis som det var för min kompis förra gången. Den här gången hade hon ångest inför ul just pga det men som tur är fick hon en betydligt trevligare sköterska den här gången.
  • Lallan

MrsT: Vi hade en Smart till båda barnen och var jättenöjda med den. Har surat lite den här gången då jag inte kommer kunna använda den nu igen men fick tag i en dubbel liggdel till en Emmaljunga häromdan så nu ska jag sluta sura över det. Jag har Emmaljunga som absolut favorit, tycker dom är både snygga, praktiska och sköna att köra.

Apropå tråkiga erfarenheter innan den här graviditeten så verkar vi vara väldigt många som delar dom erfarenheterna här inne.

• Lallan
    q cat skrev 2010-07-22 10:00:31 följande:
    Lallan - läste din presentation, vilken fruktansvärd upplevelse, upp och ner verkligen!! Shit, man blir ju mörkrädd när det ska ges cytotec utan att de är säkra!! För oss var det två barnmorskor + en läkare som kollade ultraljudet innan jag fick medicin och läggas in. Samt att vi själva såg att fostret verkade så stilla.. Det var verkligen skillnad mot nu, när lillkillen sprattlade runt som en fisk Jag kan faktiskt på ett sätt tycka det är skönt att det är flera med dåliga erfarenheter här i tråden. Inte för att jag önskar någon det förstås, men för att det inte känns som en lika stor grej då, med min egen erfarenhet. Hur som helst, grattis till tvillingarna i magen!! Så coolt! Min man drömmer om tvillingar, jag vet inte om jag tycker det verkar lika roligt, framför allt inte själva graviditeten...

Ela - känner igen det där med att ligga på soffan och äta praliner under första graviditeten Och somna i soffan direkt efter jobbet... det händer inte nu precis. Fast nu har jag börjat ta de svagaste järntabletterna (Hemofer) för att hålla mig pigg, får kanske gå över till Niferex om några veckor, men det känns som en bra mjukstart, och igår lyckades jag baka bröd på kvällen till och med!!

Jag har också funderat på sele, men tänker att eftersom det kommer vara vinter så vill man kanske bädda ner bebisen i åkpåse i vagnen? Vi hade ingen åkpåse till stora killen, men det kommer införskaffas nu för att slippa mecka med overall på en nyfödd!

Jag ska backa i tråden någon dag och se om det finns nån lista på var ni bor och har för barn osv, för jag har faktiskt inte tjuvläst innan, förutom precis i början då

Vi ska nog också fira jul hos oss, min mamma pratar redan om att åka upp (hon bor på västkusten, vi bor i Stockholm), och min mans familj bor alla kring Stockholm. Mig spelar det inte så stor roll vad man gör just på julafton, det viktiga är att det blir någon dag när man liksom har ett julfirande, men det kan lika gärna vara någon dag före som någon dag efter...

JustUs85 - skönt att känna att jobbtakterna sitter i! Jag gick tillbaks till jobbet i april 2009 och har jobbat sen dess. Nu tänkte jag gå hem i början av december, hoppas att lillkillen kommer ut innan jul, och sen vara hemma fram till september ungefär. Planen är att min man börjar sin föräldraledighet i juli, så att vi är föräldralediga för varsitt barn under juli-augusti nästa år - härligt!! Sen är han nog hemma till januari kanske, allt beror på när vi får förskoleplats.
    Q cat:Ja det var nog det som var det jobbigaste att det hela tiden var hopp mellan hopp och förtvivlan. Började pusta ut lite när det sen bara poff var slut. Var på ul nu i  v15 och tyckte först att ena fostret låg sådär otäckt stilla men som tur var varade det bara någon millisekund sedan var det full fart.
    Förstår vad du menar med att många här inne har liknande erfarenheter, ett stöd bara i sig.

När min misting föddes så stannade smbon hemma hela första sommaren och tog då ut föräldraledighet för stora sonen och det är något som verkligen kan rekomenderas.
  • Lallan

MrsT: Ni lär helt klart bli nöjda med den. Vilken färg var det på den?

Svar på tråden Decemberbebis 2010