q cat skrev 2010-07-22 10:00:31 följande:
Lallan - läste din presentation, vilken fruktansvärd upplevelse, upp och ner verkligen!! Shit, man blir ju mörkrädd när det ska ges cytotec utan att de är säkra!! För oss var det två barnmorskor + en läkare som kollade ultraljudet innan jag fick medicin och läggas in. Samt att vi själva såg att fostret verkade så stilla.. Det var verkligen skillnad mot nu, när lillkillen sprattlade runt som en fisk
Jag kan faktiskt på ett sätt tycka det är skönt att det är flera med dåliga erfarenheter här i tråden. Inte för att jag önskar någon det förstås, men för att det inte känns som en lika stor grej då, med min egen erfarenhet. Hur som helst, grattis till tvillingarna i magen!! Så coolt! Min man drömmer om tvillingar, jag vet inte om jag tycker det verkar lika roligt, framför allt inte själva graviditeten...
Ela - känner igen det där med att ligga på soffan och äta praliner under första graviditeten
Och somna i soffan direkt efter jobbet... det händer inte nu precis. Fast nu har jag börjat ta de svagaste järntabletterna (Hemofer) för att hålla mig pigg, får kanske gå över till Niferex om några veckor, men det känns som en bra mjukstart, och igår lyckades jag baka bröd på kvällen till och med!!
Jag har också funderat på sele, men tänker att eftersom det kommer vara vinter så vill man kanske bädda ner bebisen i åkpåse i vagnen? Vi hade ingen åkpåse till stora killen, men det kommer införskaffas nu för att slippa mecka med overall på en nyfödd!
Jag ska backa i tråden någon dag och se om det finns nån lista på var ni bor och har för barn osv, för jag har faktiskt inte tjuvläst innan, förutom precis i början då
Vi ska nog också fira jul hos oss, min mamma pratar redan om att åka upp (hon bor på västkusten, vi bor i Stockholm), och min mans familj bor alla kring Stockholm. Mig spelar det inte så stor roll vad man gör just på julafton, det viktiga är att det blir någon dag när man liksom har ett julfirande, men det kan lika gärna vara någon dag före som någon dag efter...
JustUs85 - skönt att känna att jobbtakterna sitter i! Jag gick tillbaks till jobbet i april 2009 och har jobbat sen dess. Nu tänkte jag gå hem i början av december, hoppas att lillkillen kommer ut innan jul, och sen vara hemma fram till september ungefär. Planen är att min man börjar sin föräldraledighet i juli, så att vi är föräldralediga för varsitt barn under juli-augusti nästa år - härligt!! Sen är han nog hemma till januari kanske, allt beror på när vi får förskoleplats.
Q cat:Ja det var nog det som var det jobbigaste att det hela tiden var hopp mellan hopp och förtvivlan. Började pusta ut lite när det sen bara poff var slut. Var på ul nu i v15 och tyckte först att ena fostret låg sådär otäckt stilla men som tur var varade det bara någon millisekund sedan var det full fart.
Förstår vad du menar med att många här inne har liknande erfarenheter, ett stöd bara i sig.
När min misting föddes så stannade smbon hemma hela första sommaren och tog då ut föräldraledighet för stora sonen och det är något som verkligen kan rekomenderas.