• Mrs TH

Decemberbebis 2010

Här är hon, lilla prinsessan på ärten, som stolt visar upp hjärnan

• Mrs TH
    lucypearl skrev 2010-07-29 10:27:09 följande:
    MrsT: Vilken fin liten prinsessa ni väntar på! Måste fråga, har du skannat in bilden för att få den på datorn? Jag har bilderna, men vill också gärna ha dem på datorn nämligen, så jag kan skicka hem till familjen min som bor långt bort.
    Japp, vi har en ny fin printer som både scannar och printar och kopierar , som en väldigt svart, fint, glansigt, DYRT kinderägg
  • Mrs TH
    Madylin skrev 2010-07-29 13:09:47 följande:
    Har bf 22/12 enligt RUL. En liten kille ^^ Jag som annars avskyr kyla och snö längtar ihjäl mej efter december nu :P
    Grattis! Samma BF som mig och Minifer (tror jag)

Ser framför mig hur jag den här julen bara skiter i allt hemskt julstök( jag hatar verkligen julen) och bara ligger på soffan och käkar praliner, som en stor, fet, varm boll
  • Mrs TH

Hej hopp!

Här är det rätt ok, har foglossning som alla andra Men jobbigast är att jag har fått karpaltunnel syndorm i båda händerna, otroligt jobbigt/ smärtsamt och irriternade. Tänk er känslan av att händerna har somnat... KONSTANT och lägg till en trevlig smärta i handlederna på det Inte kul alls.

Jag jobbar på som vanligt, har ignen möjlighet att ta hjälp när det gäller tunga lyft etc, bara att jobbar på. Men jag skickade in hp ansökan i onsdags, och går nu och håller tummarna. En "dålig dag" lyfter jag ca 4000 kg...

Vi har inte köpt nå kläder än men jag har beställt två par byxor av en tjej som gör barnkläder i eko retrotyg, sen tänkte jag köpa lite POP bodies, byxor och så lite vita bodies på Hm eller nått. Strumpor måste hon ju ha oxå.

Vi har fått låna en hel del med det mest är i stl 62-68. Tror inte att jag får en bamsebebis, iaf inte i nuläget. Jag ligger fortfarande på -4kg sen inskrivningen. Hoppas verklgien jag kan hålla mig där...

Så fort det lugnar ner sig lite på jobbet så ska jag börja på vattenjympa tis och torsdag, dessutom måste jag ta tag i promenaderna, men det är jobbigt när man har foglossning, inte så att man vill gå mer än nödvändigt!

• Mrs TH

Ja usch det är drygt med luftfuktigheten! Jag mår fortfarande illa, börjar bli jobbigt nu! Igår kräktes jag 3 gånger på jobbet, sen 1ggr hemma och jag var tom tvungen att gå upp mitt i natten och kräkas( vaknade och hade kväljningar) Känner mig helt matt och vill bara snabbspola till december! Det har bara blivit värre för mig, inte bättre.

Ska verkligen vila den här veckan( min enda semestervecka).

• Mrs TH
    dreamer78 skrev 2010-09-01 16:02:11 följande:
    Jo, förresten, är det någon mer som ska söka havandeskapspenning? Jag har blivit rekommenderad att göra det, jobbar som personlig assistent och från skolstarten nu jobbar jag kväll tre dagar i veckan, vilket innebär mera lyft och enbart ensamarbete kvällstid. Enligt BM borde det iaf inte vara något problem för mig att få gå hem i förtid, då jag ju inte kan be någon arbetskamrat om hjälp.
    Jag har sökt och blivit beviljad havandeskapspenning på 75%, men jag har semester sparad så jag tar ut en eller 2 dagar semester i veckan under hp tiden. Jag får gå hem den 22 oktober.  Ska du söka är det nog bäst att göra det på en gång, eftersom handläggningstiden kan vara ganska lång, för mig gick det dock på 10 dagar.

Jag är stor, jättestor, folk frågar om det börjar dra ihop sig... jo men tjena bf är right around the corner, om 3 månader Skrikandes. Nu var jag ju iofs mullig från början och hade alltså mage från början, men jag känner mig som en flodko!
    Längtar så efter att få gå hem, funderar faktiskt på om jag ska ta ut semestern innan jag går på hp och sen ta en fp dag i veckan istället, då kunde jag gå hem i början av oktober... Det är så jävla drygt att jobba nu, jag fattar inte hur jag ska palla 7 veckor till! Men å andra sidan, pengar är ju kul att ha

Vill dra med mig min man till Prag innan magen får flygförbud, fast å andra sidan hur kul är jag nu förtiden liksom, jag orkar ju fan knappt gå och hämta posten eftersom jag har sådan foglossning.

Ska på akupunktur på fredag hoppas det hjälper, sen ska jag börja på vattenjympa. Jag älskar att gå i vanliga fall men det är itne alls optimalt i nu läget med onda fogar
  • Mrs TH

Ja miljöombyte skulle vara trevligt, och vara på tu man hand med min man skulle oxå vara trevligt Han är ju aktiv inom ett parti så det tar fanimig all tid just nu, jag hatar valrörelsen vi sågs typ 1h igår mellan 22-23, sen sov vi så klart ihop men mannen är som en klubbad säl.

Nu har jag skickat in FK papperna om sgi och begäran om hp, jag kommer inte att få ngn lysande sgi, men det visste jag från början runt 400kr om dagen. Som tur är tjänar min man rätt bra så vi kommer klara oss och jag behöver bara ta ut typ 4 dagar i veckan. Gud så jag längtar efter att få gå hem!

Dessutom har jag dragit på mig en dunderförkylning och har både feber och ont i halsen. Jullan har varit ovanligt lugn idag, men å andra sidan kul att röja i mammas mage när hon bara sover...

• Mrs TH
    AnKaJ skrev 2010-09-03 09:45:37 följande:
    Hej på er,

Jag har inte hunnit läsa genom hela tråden men ni verkar ha BF ungerfär som jag (13 dec för mig) och också lite samma funderingar som man själv går omkring med. 

Själv tycker jag det är väldigt skönt att det är lite svalare ute. Har svettats och varit varm och äntligen känns det som om jag kan röra på mig utan att bli för varm.

Jag tänkte höra lite med er om ni har hunnit börja tänka på föräldrarledigheten. Det börjar bli dags att lämna in till arbetsgivare hur länge man har tänkt att vara ledigt och det är inte lätt känns det som. Jag tänker mig att jag vill att lilen ska hinna fylla minst 1,5år innan det är dags för dagis och då måste man pyssla en del med semestrar och FL dagar och så. Hur resonerar ni? Hur länge kommer ni att vara lediga?

Må så gott i höstsolen.
    Jag har inte hunnit tänka så himla mkt, men jag har först och främst blivit beviljad hp, sen kommer jag att ta 5 dagar i veckan, 4 om möjligt, har iaf sagt till min chef att jag planerar att vara hemma 1år, kanske längre. Min man har precis börjat ett nytt jobb, som han velat ha länge, han fick dessutom tjänsten i konkurrans med väldigt väldigt många andra mer erfarna sökanden. Så han kommer inte att vara pappaledig det första året, förutom på semestern, då vi tänkt pussla med semestrar och fp-dagar.
  • Mrs TH

Idag var vi til BM, allt såg bra ut och jag ligger fortfarande på -4kg sen inskrivningen, har alltså inte gått upp ett gram sedan v 14 Är så himla glad över det, eftersom jag som sagt var, redan är rund så vill jag ju gå upp så lite som möjligt.

V26.
    -4kg
    hb: 127
    blodsocker:4.5
    blodtryck: 120/75
    Sf: 25 ( på mitt kurvan)
    bebbens hjärslag: 144 slag/min.

Jättehäftigt att få höra hjärtslagen och hon sparkade till precis där dopplern låg så barnmorskan hoppade till lite Min man var med och han och BM kom bra överrens. Kul att han kunde följa med och visa upp sig iaf en gång Fast han vill nog haka på och höra hjärtat fler gånger om det går för hans jobb.

Ang hp och fp och fk, jag har itne haft några som helst problem med FK, de har varit jättetrevliga och ringt mig om det varit några oklarheter. Nu har jag ju inte börjat min hp än, men gör det den 22 oktober. Överväger om jag ska ta ut min semester som jag har kvar, då kan jag gå hem i början på oktober och sen fylla ut hp med fp dagar( jag vart bara beviljad 75%) antar att vi får prata om det hemma innan jag bestämmer mig. Skulle ju vara skönt att få gå hem om en månad.
    Alla tycker att jag är så lat som vill vara hemma tyop 2.5 månader innan bebbe, men till  saken hör att jag har jobbat och pluggat heltid parallellt i 5 år, det är 3 år sen jag hade en hel månads semester och jag tycker faktiskt ärligt talat att jag är värd en längre ledighet innan bebben kommer. För att jag har slitit som ett djur under en väldigt lång tid, min man har inget problem med att dra ett tyngre ekonomiskt ansvar eftersom ajg har gjort det under många år, nu är det hans tur

• Mrs TH
    Jessika82 skrev 2010-09-09 20:26:54 följande:
    Varför ska fk alltid krångla??????
    Vad är det de krånglar med`?
  • Mrs TH
    AnKaJ skrev 2010-09-13 15:04:56 följande:

Hej på er,

Det verkar som många av er har redan ordnat med barnvagnar. Vi var inne för nån vecka sen och beställde men tänk att det är en sån lång leveranstid! Det går nästan fortare beställa hem en ny bil!

Jo jag tänkte höra med er hur ni har det med att bestämma namn. Har ni top 3 favoritnamn eller har ni bestämt er för ett? Jag har börjat vackla på namnfronten och känner att jag har ingen inspiration längre.

Vi köpte en beg barnvagn så det var inte så lång leveranstid på den
    Ang namn, vi har ett flicknamn och ett pojknamn. Sedan har vi typ 2-3 back-up namn som vi är ense om, ifall bebben inte passar i det uttänkta namnet. Min man och jag har alltid väldigt olika åsikter och vi vet att om vi itne har bestämt ett par namn så kommer staten att få döpa barnet
    I vårt fall blir det antagligen en Elise Charlotte Maria, eller en Gabriel Andreas Johan. Back-up-namn är Isabella och Liv, samt Karl och Aron.
  • Mrs TH

Sen kan det så klart bli som Lakrisnapp säger att det tittar ut nått helt annat, men då får vi ta det om det skulle vara så Det tog oss 4 år att enas om vilken färg vi skulle ha i vardagsrummet... Sen är det inte troligt att vi kommer att känna att Samantha är ett fint namn, när vi verkligen verkligen inte gillar sådana namn.

• Mrs TH
    Lakritsnapp skrev 2010-09-13 15:27:44 följande:
    Haha, 4 år... men då måste ni vara väldigt nöjda med färgen i vardagsrummet nu... båda två Flört.

Nä det är klart, vissa namn gillar man ju inte, då är det ju en sak.
    Våran dotter är döpt efter makens bortgångna mormor. Då när han kom med förslaget kände jag bara nej, men sen tyckte jag ganska snart att det ändå var fint och att hon inte skulle behöva dela namnet med så många i sin årskull.
    Det visade sig senare att namnet blev top 10 det året, haha! Lite tråkigt.
    Det är precis vad Elise är, min mans bortgånga mormor, han har alltid sagt att han vill att en potentiell dotter ska heta det, så det ska mkt till för att det ska bli ett annat namn.

Ja visst det blev som jag ville, det tog bara min man 4 år att upptäcka att han ville samma sak sommig ;-9
  • Mrs TH
    AnKaJ skrev 2010-09-17 09:06:06 följande:
    Jag ska också göra glukosbelastning nästa vecka och är lite nervös vad det blir för resultat.

Hur är det med era magar annars?

Sist jag fick magen mätt så låg jag lite över mitten kurvan och på senaste dagarna känns det som magen har bara exploderat. Det går liksom inte att dra in magen längre. Har ni också roliga saker som magen ställer till med? T.ex så har jag märkt att jag måste tänka till när jag ska öppna dörrar för dörren slår i magen. Eller man får dra ut stolen lite mer än vad man brukar göra annars ryms jag inte.

Trevlig helg på er.
    Ja det där med dörrar och stolar har jag märkt. Annars så har jag en jobbig vecka, mkt sammandragningar, foglossningen är förjävlig och jag måste jobba hela helgen Jag brukar itne gnälla om att jag måste jobba, men nu tar det verkligen emot! Är lite lite orolig över alla sammandragningar också, ska prata med min BM vid nästa besök. Funderar även på om jag ska ta ut min innestående semester, så ajg får gå hem tidigare än jag räknat med, får ju hp from 22okt, men tar jag ut semestern så kan jag gå hem redan i början av oktober. Ska fundera på det, och prata med en läkare om ex sjukskrivning de 25% jag inte fick hp. Annars kan jag ju ta ut 1/4 dels föräldrardag varje dag

Å ena sidan känner jag mig så jävla lat, men å andra sidan så är jag faktiskt inte i toppform, jag orkar knappt med jobbet. Äsch jag får stöta och blöta det lite till!
  • Mrs TH
    q cat skrev 2010-09-18 22:08:52 följande:
    Mrs T - vår son heter Gabriel Det är ett jättefint namn tycker jag förstås... och det är inte så vanligt heller, men inget som någon höjer på ögonbrynen för. Vi ville (och vill) ha namn som funkar OK på olika språk och som helst inte är topp tio. Och inte vad vi själva tycker är lite "hittepånamn", men det är bara för att det inte passar oss.

Just nu har vi två namn som vi båda gillar, troligen blir det något av dem. Jag har ytterligare två som jag gillar, men min man tycker inte om dem, så det lär ju inte bli nåt av dem Denna gången är det nästan andranamnet som är svårast tycker jag. Vår son har ett andranamn som har en viktig betydelse för oss (en kompis till min man som dog för några år sen), och hur gör vi nu liksom. Om vi väljer ett släktnamn, vems släkt ska vi välja? Och att bara ta ett fint namn känns också konstigt nu när storebrors andranamn har mycket mer historia... Well well, det är ju några månader kvar.

Det där med hjärtslagsfrekvensen tror jag inte heller riktigt på, jag var hos BM för 1½ vecka sen, och vår lillkilles hjärta slog med 152 slag...
    Det är precis därför vi gillar Gabriel, det är väldigt viktigt för oss att det fungerar bra på olika språk, då vi har vänner runt om i världen, vi vill att det ska vara ett "riktigt" namn inte ett hittepå somd u skriver och så gillar vi inte" anglosaxiska" namn ex Liam, Kevin, Noel,  inte för att det är fula namn utan för att det inte passar oss och itne passar ihop med våra namn och vårt efternamn.

Vi har faktiskt andranamnen klara redan, flicknamn är ifrån min familj båda två, men så är det förstanamn vi tänkt oss ifrån min mans sida. Pojkmellannamnen är ett ifårn min farfar och ett har min man bestämt, hans pappa är död, och de hade ingen bra kontakt så han bestämde sig för sin bästa kompisnamn.
  • Mrs TH

Vad skönt att det ser bra ut för er alla och att du får pencillin mot GBS'en Cissi1970.

Här är det bara bra, har varit lite mindre fart på Jullan de sista två dagarna, men igår puffadem in man igång henne och hon sparkade tillbaka, skönt, för jag hade börjat oroa mig eftersom det inte hände nått. Magen växer och står i, det har blivit en väldig skillnad på bara ett par veckor, nu ser jag väldigt jättegravid ut.

Jag ska göra glukosbelastning i v31 (tror jag) är i v28 nu, fast jag har redan gjort en eftersom jag är överviktig och för att ajg hade högt blodsocker vid inskrivningen, men det var ju för att jag just druckit en trocadero( min enda riktiga craving), men det spelade ingen roll för min BM och jag gjorde glukosbelastningen redan i v10. Sedan dess har jag haft jättefina blodsockervärden och tror inte att det kommer att bli nått problem med belastningen den här gången heller. Däremot är det så j-vla tråkigt att sitta där i 2 timmar och stirra, även om man tar med sig en bok.
    Jag får gå hem den 22 oktober och FK har beräknat min SGI väldigt fördelaktigt för mig, men de har fått väldigt massa uppgifter och på egen hand valt vilka månader som ska räknas, så jag är jätteglad över det!

Det är jobbigt att jobba nu och jag känner mig helt slaktad efter varje arbetspass, och allt är jobbigt, jag fastnar med magen, magen tar i och jag är fumlig, känner mig som en tonåring

• Mrs TH

Usch för klåda, det får jag ibland men det håller inte i sig så länge, tack och lov och det är bara på vissa ställen, typ vaderna.Men det blir bättre om jag smörjer in mig med en kall salva.

Jag har impulsbokat ett 3D/4D ultraljud i oktober. Vaknade bara och kände, nä men va fan varför inte? Så jag bestämde mig för att om det fanns en ledig tid den lördagen vi är i sthlm så är det menat, och mkt riktigt, det fanns EN ledig tid, men inte längre Fick ganska mkt mer pengar än förväntat den här månade + att vi fått ett babyskydd så det behöver vi inte köpa heller. Då kan vi unna oss det här Och en baby bedside crib.

• Mrs TH
    AnKaJ skrev 2010-09-24 12:45:21 följande:
    Vad spännande med 3D/4D ultraljud! Mrs T du får berätta hur det var sen. Kanske även visa bilderna?
    Det är klart!
  • Mrs TH
    Ett två tre skrev 2010-09-24 14:42:16 följande:
    Vad mysigt med 3D/4D Jag kunde egentligen oxå tänka mig att ta det men maken vill inte, han tycker bilderna är så otäcka Så vi låter väl bli då, tog inte med sonen heller.

Jag kliar oxå sönder mig Mest fötterna, vaderna, benen och magen.
    Jag är är mest intresserad av just själva ultraljudet att få se bebben, sen tror jag itne att jag kommer tänka, åh pappas näsa etc, för ärligt talat tycker jag de flesta bebisar ser lika ut på 3d bilderna .Tungan ute

Enligt den där viktlänken som fanns i den andra tråden bör jag gå upp max 8kg, så jag ligger nog bra till med mina -5kg Känner mig faktiskt nsyggare gravid än ogravid, jag tror att jag passar som gravid

Nu ska jag iväg på tjejmiddag och se de andra tjejerna hinka rosévin som om det inte fanns ngn morgondag, medan jag får dricka lokaSkål! Ha en underbar fredag!
  • Mrs TH

Kikar in en snabbis för att tala om att jag nog fått den första "december"bebisen. Vattnet gick 101004 kl 0:30 på natten, hade kraftiga värkar som inte gick att stoppa, och fick föras till akis i usala. Där konstaterade de att jag hade nån form av infektion och jag vart akutsnittad kl 22:30 den 4:e. Lilla Elise är född 22:53, hon vägde 1234gr och var 40.5cm lång. Hon var vid förlossningen medvetslös och livlös med lungorna fulla i var. Dock lyckades de få igång henne och nu 2 dagar senare andas hon själv

Det var inte så här det skulle bli, och itne så här det skulle gå, men vi har fått världens vackraste lilla dotter som inte viker sig. Vi vet att det är en lång väg kvar att gå, men hon är här nu och hon är vår. Doktorerna är optimistiska och det är vi med. Hon föddes alltså i v28+5.

Hoppas allt är bra med er och att era bebisar väljer att stanna i magen.

Svar på tråden Decemberbebis 2010