Inlägg från: MammaHella |Visa alla inlägg
  • MammaHella

Tror ni det går bra att åka bort i sommar?

Om ni är trygga med att resa är ert barn det också. Fundera över vilka skäl som gör er  tveksamma till att resa. Vad kan hända under resan+ vad förändras under resan? Vilka för och nackdelar finns? Mitt tips är att alltid ha mat och sömnrutiner som man kan ha på resa. Kanske kan barnet sova i vagnen på kvällen så att ni kan prata med de andra vuxna på lägret.

Vi har fyra barn som vi fått genom adoption och har rest med dem alla och det har fungerat bra. Visst kan sömnen rubbas och de kan ha behov av att bli extra burna eller andra trygghetsbehov, men det är ju bara att bejaka barnet och acceptera att det är så på grund av resan. Mycket beror förstås på vad man själv har för inställning till det.

Våra barn älskar att resa numera och många timmar har de tillbringat i bilen i glada samtal i bilbarnstolarna och med sånger som vi sjungit till. De har klarat av flygplatser mitt i natten och annat men vi har tyckt att det har varit värt det Vi gillar att resa och har velat att de ska ha samma upplevelse. Jag tror att ert barn skulle ha glädje av att åka både på lägret och träffen, därför att ni som är hans trygga vuxna skulle ha behållning av det. Ni skulle få stöd i ert föräldraskap.

Svar på tråden Tror ni det går bra att åka bort i sommar?