• Mamma Zara

Finns det verkligen något som kan hjälpa mig mot min f-rädsla???

Hej...

Är i vecka 25 med nummer 5.. Förra förlossningen var galet kaotisk och jag vill ALDRIG ALDRIG mer uppleva detta, minns knappt något  den första månaden utan var i smärta och chock..

Till saken hör att nu är jag helt sjukt rädd och jag tänker dag och natt på förlossningen, vaknar jag på natten ligger jag och funderar.. det sista jag tänker på innan jag somnar, och antal ggr per dag..  
    Känns otroligt jobbigt och stressande, för "bilden" blir ju inte direkt bättre.. jag hetsar ju bara upp mig istället.. Målar upp katastrof senarier..Jag drar paralleler tex om jag har jätte ont i magen.. så kan jag tänka i nästa sek.. shit oh ja det kommer göra ondare.. osv...Omedvetet blir det så hela tiden..

Har sedan tidigare panikångest som jag känner börjar komma tillbaka, sover inte alls bra om nätterna och ju tröttare jag blir menalt, ju mer "knäpp" blir jag..

Jag försöker verkligen förtränga vissa dagar att denna dag då barnet ska ut ska komma, för det känns som om dagarna springer iväg och att det kommer bli väldigt snart, (även om det är 15 v kvar)..

vet inte riktigt hur jag ska lösa denna panik jag känner inför detta, skulle vilja trycka på en knapp så var det över, SAMTIDIGT som jag hade önskat någonstans inom mig att jag VÅGAT och att allt skulel bli en drömförlossning utan massa trubbel...

Leker jag med tanken om snitt... blir jag lika rädd där.. håller på att bli knäpp snart av allt tänkande..

Jag går till en BM på alma teamet i Ystad.. men vet inet riktigt vad detta kommer att ge mig.. OM det kommer att ge mig något??? Vi pratar om allt möjligt runt omkring med, håller på att gå igenom min förra f-lossning, men allteftersom tiden går och mina vansinnigt rädda tankar skenar så känns det som om att jag skulel behöva prata hur vi VERKLIGEN ska ta tag i självaste förlossningen..

Ni andra som gått och pratat, vad pratar ni om och hur lägger man upp planerna?
    Vad måste jag säga och vad tycker man att hon borde säga? Har ingen aning, visst det e skönt att prata med henne, men jag måste verkligen ha en PLAN..

Är helt i obalans och srtortjuter för det minsta lilla.. Vill verkligen inte vara rädd.. och jag skulel vilja njuta av det som komma skall..

Kan säga att mina andra förlossningar har inte heller varit så kul , men den sista var en mardröm..

HJÄÄÄÄLP!! /Zara

• Svar på tråden Finns det verkligen något som kan hjälpa mig mot min f-rädsla???
  • Ninniisen

Jag väntar mitt tredje barn och är nu i vecka 21 och är väldigt förlossningsrädd mycket pga smärta, storlek på barn och blodförlust... Ja en hel drös med saker som hänt under tidigare förlossningar.

jag pratade med min bm om detta och fick tid till en aurora som jag nu börjat prata med.. Det känns skönt att ha någon att bolla med och som förhoppningsvis kan lugna mig. Jag kommer få täta kontroller och undersökningar..
    Kanske är något för dig med?? :)

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Grynet 100823 ° ★
  • Siriva

Har inte varit förlossningsrädd själv men jag tycker att det låtar som att du bör prata helt ärligt och öppet med din BM på Almateamet och lägga fram din önskan precis som du skriver här. Att du vill att diskussionen ska bli mer konkret och att ni ska bygga upp en handlingsplan inför det som ska ske istället för att gå igenom det som varit. Det som varit kan du ju inte förändra. (Jag tycker detl åter som sunda önskemål.)

Om inte hon kan tillmötesgå de önskemålen så måste du väl kunna få stöd av tex kurator eller psykolog kopplat till MVC. Om du har fyra barn redan så kan du ju inte gå omkring i obalans.
    Och se till att inte bli avfärdad bara för att du har fött förut. Du har rätt till hjälp och til den hjälpen du känner att du behöver.
    Lycka till!
  • Mamma Zara

Hej.. Ninnisen ja det är en sådan jag går till redan, fast hos oss kallas det alma-teamet

Siriva: Ja jag ska dit imogorn igen, måste säga något då.. har bara svårt att få ur mig allt, blir helt blockad och låst med främlingar... det aknske blir bättre  för var gång.. Hmmm...

Men det är intressant att höra om någon annan har sammam gej och vad pratar ni om , hur planerar ni?

• ollileah

Idag var jag på mitt första samtal för snitt-diskussion. Vid mina tidigare förlossningar (har två vaginala bakom mig) har allt gått bra fom att jag fått EDA -det är tiden fram tills dess som är outhärdlig. Så idag fick jag ett alternativ att de undersöker mig och ser om tappen är mogen och i så fall får jag EDA på en gång trots att jag inte öppnat mig. Det ska jag fundera på nu tills vi ses nästa gång om 2v. Ifall jag inte känner mig trygg med det blir det snitt, det är de två alternativen som finns för mig. Så jag har något konkret att fundera över vilket känns skönt. Jag funderar inte mkt över föregående förlossningar eller den kommande för det orkar jag inte. Idag var jag ju tvungen så då satt jag och skakade och grät så det var svårt att prata -mao säger jag inte så mkt men försöker få fram det viktigaste.
    Hur har det gått för dig TS?

• Mamma Zara

Hej, sista jag var där planerade vi förlossningen lite mer.. jag sa att jag abolut ville bli igångsatt el snittad och att det skulel ge smärtlindriung i TIDIGT stadie... JAg ska ha en vän med som är BM så vi ska kolla över hur hon jobbar, så hon kommer fiunnas runt mig..

Detta har gett mig lite mer lugn, och att i kan planera lite runtomkring för det andra barnen... Jag ska på samtal nästa månad med läkare om hur vis ka göra.. men jag ska gå till min alma bm en gång i veckan...

/Z

• humlan

Hej!
    Åh, jag känner så väl igen mig i det du skriver!:( Det där med panikångesten. Jag har oxå det till o från o jag gillar inte alls att känna mig trängd och inte ha kontroll:/ Det är nog min största rädsla. Nu är jag inte gravid ännu, men jag vill gärna ha en till. Har en son född 06, och har alltså inte vågat skaffa fler sen dess:/

Jag hoppas det löser sig för dig i alla fall:) Skönt att ni pratat igenom förlossningen lite mera, o att du kan få snitt. Det är ngt jag funderar på också, även om det oxå skrämmer mig:/

Svar på tråden Finns det verkligen något som kan hjälpa mig mot min f-rädsla???