• Kavat

Allergitråden

susieQ skrev 2011-01-30 22:32:51 följande:
    Hej! Är det ngn härinne som hört talas om ett samband mellan allergi och öroninflammation. Har sprungit på det lite slumpmässigt vid ett par tillfällen denna vecka men hittar ingen egentlig info om det. Olof har haft öroninflammation denna veckan, han är 15 mån, allergisk mot det mesta och lever på Neocate och ca 10 livsmedel. Går och funderar på om det var det senaste livsmedlet som triggade igång nåt, men det känns rätt långsökt. Det är nog inte riktigt så sambandet visar sig om det nu finns nåt... Och så fick han ju penicillin och det hade ju en glad fiskmås kunnat räkna ut att han inte skulle tåla, så kuren avbröts efter samråd med läkare.
    Men om det är nån som känner till nåt om saken så är jag väldigt nyfiken!
    Och angående penicillin. Molipect och Kåvepenin tål inte vår mellan och han fick Ery-max mot sin lugninflammation istället och det funkade toppen!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-31 20:07:17 följande:
    Vifrånlandet: tack! Ja jag måste försöka få ner lite regler till dem! Jag tycker bara inte om att tjata, ibland känns det som om de måste kunna tänka själva för en del saker känns så självklara men det är väl bara för att vi är så inne i det så det blir mer självklart.

får fundera lite mer på hur vi ska lösa allt på dagis.
    ibland funderar jag på att gå ner i tid eller vad som helst för jag orkar inte med allt skit som är hela tiden!!
    Om det hade hjälpt... Drömmer Nu är det kanske stor skillnad ändå. Men jag är ju hemma med liten, barnen går 15 h i veckan och vi har haft dem där ungefär halva tiden. Då har vi dessutom haft hemma dem lite extra pga magsjuka som gick runt på dagis ett flertal tillfällen.
    Och det har hänt ett antal missar eller bara kontakt som gör att det blivit en massa extra jobb för oss. Ska jag vara helt ärlig så känns det som mer jobb för mig att de där än inte... Men lilleman älskar sitt dagis, personalen på bådas avdelningar, kök och städ är underbara och ja, de gör ju vad de kan. Det är bara vikarier som har missat samt saker som vi inte vet vad det kommer ifrån, bara för att han är så superkänslig.... Sen gör vi ju missar också, eller ja, det sker ju i stort sett bara på bortaplan numera, men missar eller inte är tillräckligt noggranna är vi också tyvärr. Men det får vi tillbaks i form av jobb med råge... Suck!
  • Kavat

Älsklingen, låter onekligen luftburet...

Här har aldrig lilleman pricktestats och på RAST visade det inte på något mer än ägg. Patch havre, ägg och tveksamt vete eftersom det var eksem brevid plåstret (men enligt mig klockren träff där plåstret suttit efter närmare koll på fotodokumentationen...)

Oavsett så får han nässelutslag av vete, havre, ägg, vad vi vet idag...

Och ja, visst känner man sig som en hypokondriker ibland, men du ser ju vad alla andra skrivit. Många vars barn inte visar på testerna...

• Kavat
    Allrona skrev 2011-02-01 13:53:35 följande:
    Nu har jag fått svar från tillverkaren (?) av eyeQ och slutprodukten innehåller inte sojaprotein.

Undrar då vad dottern reagerade på? Hon sov extremt dåligt tre nätter och exakt de nätterna som hon fått eyeQ, hon fick även eksem på hela magen. Men vi får väl testa dem igen då och se om hon reagerar.
    Inte alls spår på något sätt?

Tål hon fisk?
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-01 19:34:00 följande:
    Dilemma 1: 
    Ska man ha Nutramigen (som smakar apa) eller Althera el annat till nyfödingen? 
    Fördel Nutra: Storebror har den så från 6 mån ålder har de samma ersättning. Och om lillen är van vid det som smakar skit så är det enklare att ev byta till annat?
    Fördel Althera mm: smakar bättre.

Dilemma 2:
    Vi flyttar från Göteborg till Trollhättan. Ska vi ha kvar kidsen på allergimott eller flytta dem till Thn?

Dilemma 3: Mackor eller delicatobollar till kvällsmat? Skojar!! Cool 
    Men de 2 första dilemmorna vill jag ha hjälp med! 

1. Det sägs ju att det är lättare att få dem acceptera vanlig mjölk om de fått althera. Men än är det väl inte så beprövat, men den ska ju smaka bättre... Men kanske lättare med samma. Fast hur länge tror du M kommer äta det? Sen hur är hans mage. Nutra är ju lite stoppande, althera lösande...

2. NÄL är väl bäst? I alla fall om du hamnar hos de som gör patch... Kolla med angel hon har ju träffat dem där.
  • Kavat

3. Delicato först så man orkar göra mackor, mackor sen och så en delicato igen.

• Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-01 20:42:57 följande:
    Kavat, är Nutra stoppande??? 
    Max har ju kronisk förstoppning pga spannmålsallergi - kan Nutra alltså göra det värre?  Men han mår bra så länge han får sin Forlax dagligen. Och så Aerius förstås. 
    Ja, det är väl rätt ofta bebisar blir förstoppade av kasein (nutra) och det har blivit bättre när de bytt till Profylac eller numera Althéra. Testa och se om Max äter Althéran också om det blir bättre?

Profylac och Althéra är gjort av vassle och är istället lite lösande. Vi har aldrig haft förstoppningsproblem på lilleman, som fick Profylac, men han blir ju lös av majs också, så vet inte vad som ger vad i hans fall....
  • Kavat

Ja, min kille får ju jätte mycket eksem utan att synbart ha fått vete i sig. Men vi ser skillnad på veteeksem och annat idag, så att det är vete tror vi alltså att vi kan se på hans eksem. Hur de ser ut och vart de kommer och hur han sover vaknar.

• Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-02 12:23:19 följande:
    Tack för tipset! Hoppas Max gillar Althéran. 

Ang mitt dilemma nr 1:
    Det lutar nog mot att ge Loa "välsmakande" Althéra men att han får en skvätt av Max' Nutra titt som tätt för att inte glömma av smaken. Hur låter den planen?
    Har du fått recept på Althéra?

Låter som en plan.
  • Kavat

Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.

Svar på tråden Allergitråden