Allergitråden
![{#lang_emotions_wink} {#lang_emotions_wink}](https://www.familjeliv.se/lib/tiny_mce3/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Nässelutslag kan man få av massor av olika orsaker - värme, köld, friktion mot huden (något som skaver), infektioner, allergiska reaktioner mm.
I de allra flesta fall (eller om det åtminstone är drygt hälften-75% av fallen har jag för mig, kommer inte ihåg mer exakt vad som brukar anges) går det inte att med bestämdhet säga vad det var som utlöste utslagen och i de flesta fall kommer de inte tillbaka - om det inte är en allergisk reaktion och man åter intar det man fick allergisk reaktion.
Antihistaminer är ingen "ren allergimedicin" utan de påverkar och motverkar de effekter och mekanismer som uppstår i kroppen när histamin frisätts från mastceller, vilket kan ske vid en allergisk reaktion men som även kan ha annan orsak. Så det är själva symtomen som påverkas oavsett orsak av antihistaminerna, inte att de beror på allergi. Väldigt kort förklarat, hinner inte vara utförligare just nu.
Hittade föresten en styck-glass som är utan allt - mjölk, ägg, soja, glukossirap, sojasläktingar etc -om man tål jordgubb och apelsin: Triumf Cars
Finns även i 8-pack
Innehållsförteckning: Vatten, socker, ananaskoncentrat 2,5% [ananas- och apelsinjuice, surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga aromer, naturliga färgämnen (citron-, svartmorots- och färgtistelkoncentrat)], jordgubbskoncentrat 2,5% [jordgubbsjuice, naturlig arom], druvsocker, stabiliseringsmedel (pektin), surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga färgämnen (morots-, rödbets- och pumpakoncentrat)..
Tänkte skriva ett blogginlägg om köpeglass idag, men har inte hunnit med det än idag. Men lite senare under kvällen ska jag försöka fixa det.