FenomenaA skrev 2010-04-27 11:17:31 följande:
Vår bebis blir inte bättre. :( Han kan ha några bra dagar, sen kommer prickar, knottror och klåda ofelbart tillbaka. Ibland börjar det med kräkningar. Jag tycker så synd om min honom. Jag hinner tyvärr inte med i era trådar: jag frågar och läser svaren men hinner inte ens tacka. Jag ströläser för att suga i mig lite av er kunskap. Bebis är 7 ½ mån.Jag har uteslutit ur min kost: mjölk, ägg, nötter, mandel, skaldjur, soja, fisk (i december).I början på 2010 :kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker, linser bönor och andra sojasläktingar (men har kanske inte lärt mig allt än) mm. Jag har försökt hålla rätt strikt kost för att han ska bli bra någon gång, men det verkar inte hända. Som mest har han varit nästan bra i 14 dagar. Han verkar absolut reagera på mjölk, blev bla prickig av handtvål hos min mamma. Pricktest: ingenting. RAST: sensibilisering emot jordnötter, men inget mer. Sedan han var sex månader äter han lite mat själv, vilker gör det ännu svårare att veta vad det är. Jag håller matdagbok. Min älsta är snart fyra år, och äter mjölk. Vi hjälper numera till med handtvätt för att det inte ska komma på lillebror. Jag äter inte ute och har alltid med egen mat och fika. Vad ska jag tro: att han får i sig/på sig mjölk av misstag så ofta eller att han är allergisk emot vete, havre eller något annat? Skulle vara så tacksam för tankar (även om jag bidrar dåligt i tråden). Bebis äter: Bröstmjölk Banan Majskrokar Majs Potatis Nötfärs Broccoli Gurka Rapsolja Rotselleri Välling (små små smakisar) sempers mjölkfria Milda mjölkfritt smörgåsmargarin Bröd (små mängder) Pasta (sög på) Smörgåskex (små mängder)
Hej!
Ja, om man går på statistiken så är mjölk, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter de vanligaste allergierna och om jag ser rätt så har du tagit bort allt utan vete, havre...
Givetvis kan det vara något helt annat också, som sojalectin (milda - bytt till carlshamns mörkblå smörgåsmargarin och carlshamns övriga margariner) samt i smörgåskexen är det jag ser på rak arm. Sempers mjölkfria välling har väl också det förstås?
Det är superlurigt att veta vad det är när man även äter saker själv. Skitsvårt, för som i vårt fall så blev han inte bättre även om jag tog bort allt i stort sett i perioder förutom just vete och havre, vilket det ju sedan visade sig vara.
Han reagerade även på morot, päron och mycket annat som det senare visade sig att han tålde när hans mage hade fått läka i 2 månader.
Du verkar ju har jätte koll på vad du äter, men något gör ju fortfarande att han inte mår bra.
Dottern här blir t.ex dålig av i stort sett alla frukter så ja, det är superlurigt.
Enda stora rådet jag kan ge dig utan att helt utesluta saker och provocera är att försöka ta bort saker kanske veckovis som du misstänker. Alltså inte äta sädesslag på en vecka och heller inte ge sonen och se om det gör någon skillnad alls. Liksom ta bort diverse olika saker och lägga till, samt skriva matdagbok.
I vårt fall var faktiskt lösningen att sluta amma, men då var sonen 9 månader. Jag ångrar i efterhand att jag inte tog bort vete, havre ur min kost, men det fick man ju inte göra!
Skitsvårt beslut, men om du funderar på att sluta amma skulle jag råda dig till att få Nutramigen, Profylac, Neocate eller liknande utskrivet innan så att du vet att det funkar och själv kan göra välling och gröt utan sojalectin, sädesslag mm och prova dig fram. Man blir rätt låst på "industrigrötarna".