Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

crazy hannah skrev 2010-07-16 13:13:30 följande:
    Tack alla...

Men jag blir lite förvirrad. Hur säkra är dessa test egentligen(patchtest alltså), det känns inte tillförligt eftersom han reagerade på de tomma rutorna och på testrutan också..? Borde man kolla upp detta igen det är ju tråkigt att han skall äta utan allt när han kanske har fått ett feltest. Kan det vara så att han helt enkelt har känslig hy? Eller griper jag bara efter halmstrån nu`?

Kram på er o tack för att ni finns
    Det kanske är klistret på tejpen/plåstrena han reagerar på?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora

Vi gör tårtgarnering på Ekströms kokbara marsankräm och valfrivätska gör den ganska tjock och blandar med frysta mixade blåbär. Fyller även tårtan med detta och den blev mycket populär hos alla. 

• 2små2stora

Sia har glass utan soja och mjölk. Lilla Anna glassen är fri. Den tom rekommenderas för soja allergiker

Triumfglass har glassen Cars som är fri från allt och sedan några glassar som kan innehålla spår av. 

• 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2010-07-23 22:54:52 följande:
    AH jag menade i GB:s glass såklart! Visste ju den lilla Anna glassen o de... men här säljs bara GBs glass

Sorry! :)
    Då finns det ingenting Vi har tur på vår mack säljs Sia glassen så J kan välja på Lilla Anna eller en jordgubbs Oatly pinne.

Men på ICA finns bara GB som lösglass. Men nu har vi tur att J kan klara en piggelin bara det inte blir några större mängder. 
  • 2små2stora
    Erre skrev 2010-08-02 08:04:25 följande:
    Hej!

Tänkte höra med er som har barn med äggallergi... Hur känsliga är dom? Min son är typ allergisk mot hela världen känns det som. Han är snart 7 månader och vad vi än provar ge honom, så måste vi backa och börja om från början. På blodprover visar han än så länge på mjölk och ägg. Har era barn reagerat även om något innehållit ägg och det funnits i rummet? Vi märkte förut att han reagerade då man kokade ägg hemma, så det gör vi inte längre. Ikväll visar han tydliga tecken på allergireaktion och vi såg då att det finns ägg i den färdiga pizzadegen som jag hade öppnat just innan reaktionen kom. Kan han vara så känslig att det var ägget i den degen som han reagerat mot? Vi var även utomhus och åt mjukglass för någon timme sedan. Kan det vara det tror ni, även om vi var utomhus?

Tacksam för era erfarenheter...
    Just ägg har har en tendens att kunna ge symtom genom att vara luftburet. glassen tror jag inte att det är.
  • 2små2stora

Någon som har ett bra förslag på vad jag ska byta ut vetemjölet till i en sockerkaka?
    den ska passa mjölk-, soja- och veteallergiker/intoleranta. Det är ok om det är kontaminerat med vete alla andra sädesslag fungerar.

Ägg fungerar
    mjölk = havremjölk
    smör= mjölkfritt margarin 

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-08-02 09:18:46 följande:
    Kolla Miralicias blogg. Hallofee pajen är god! Eller måste du ha "ren" sockerkaka?
    Ska kolla den, det måste inte vara ren sockerkaka ska inte göra tårta på den. Tänkte göra det lite enklare genom att bara baka en sort som alla kan äta
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-08-02 09:26:05 följande:
    I och med att du kan ha med ägg så underlättar det massor, då skulle du i princip nästan kunna byta vetemjölet rätt av mot potatismjöl eller ca 50/50 potatismjöl & maizena majsstärkelse
    Det är himmelens skönt att det fungerar med ägg.

Jag får testbaka lite i vecka

Någon som testat med dinkelsikt? Kanelbullar på detta blir väldigt gott i alla fall.
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-08-02 09:37:40 följande:
    Tål man vete så är ju dinkel gott att göra det mesta med, men funkar ju inte om man är glutenintolerant eller "normalt" veteallergiker.
    Däremot om man "bara" är känslig för vitt mjöl så kan dinkel ibland fungera bättre än vanligt vetemjöl
    Jag antar att de vet vad de kan äta då de är vuxna människor Råg, havre, korn och dinkel verkar fungera bra. De har bott i USA i många år och där är det visst svårt att hitta något som är vetefritt så de har "levt" på svenskt knäckebröd.
    Däremot finns det en urgod risglass där  
Svar på tråden Allergitråden