• Kavat

Allergitråden

Nu är även dottern sädesslagsfri..
    Men det positiva är att hon mår bra nu. Fast frågan är om det egentligen är celiaki eller allergi hos henne. Har inte testat gluten nyligen, men då hon var testad efter jag fick min diagnos visade det inget. Och efter det har hon inte velat äta så stora mängder. Men jag hade jätte lågt på transglutaminans, men har ju DH och då är det tydligen vanligt.
    Hon har varit helt svart under ögonen, jätte trött, magont mm, men nu är hon en helt annan tjej. *GLAD*

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-17 17:28:14 följande:
    Alltså bara prickar som bara är där men inte kliar, gör ont eller stör så ger jag.... Annars skulle det inte finnas mycket kvar känns det som. Man ska inte ta bort mer än man måste utifrån näring och tillväxt så om han sover och mår bra men har prickar hade jag utan minsta tvivan gett
    Håller med.
    MEN däremot tycker jag att man bör variera sig så långt det går. Känns onödigt att ge äpple varje dag t.ex om de blir prickiga. Jag hade nog gett kanske två gånger i veckan.

Men det stämmer även med Trållmors dietist teori om prickar på Neelah, läs några dagar tillbaks. Alltså att ge med 3-4 dagars mellanrum.
  • Kavat

Här har jag världens goaste och gladaste 3.5 åring. Han är superglad, nöjd, sprallig och har full fart. Visst kan han somna i bilen och visst kan han bli superledsen för att storasyrran bråkar med honom eller att han slår sig, men han gnäller absolut inte i onödan. Sen är han nog världens envisaste 3-åring och testar sin pappa till max. Av någon anledning så säger han alltid nej när maken ber honom göra något. Men med mig har han nog kommit ur den perioden. Så jag skulle, säga nej, alla 3-åringar är inte sådana.

Men jag förstår precis vad du menar. Vi har ju haft samma "problem" med vår 5,5 åring. Mörk under ögonen, trött, så trött och klagar på magont 10 gånger per dag. Och hur vet man? Ja, vi har ju inte velat att det ska vara något mer för vi tycker hon har så mycket men efter att ha testat hit och dit, fram och tillbaks så kunde vi konstatera att magontet försvann och vi fick en glad och nöjd tjej utan havre och vete...

Så är du osäker, testa. Känns inte som att äpplet faller långt från trädet...

• Kavat
    Mama Law skrev 2011-01-19 11:00:01 följande:
    Hej hopp nu va det ett tag sen jag var här igen. Är en hel del pysslande här hemma och MASSOR av möten runt Wiking och den stundande skolstarten till hösten. Jobbigt som bara den. Har ett möte inplanerat den 1 feb med fk om den nya vb ansökan som dom hoppas kunna vara beslutat och klart i slutet av februari. Vilket jag inte tror på.

Kavat har du fått svar på ditt vb än? 
    Nix, men funderar på att söka om, beroende på vad vi får. Har ju lika mycket (eg mer) i matväg nu på dottern. Men hon är ju inte kontaktallergisk, så det känns som att det inte gör varken till eller från... Maten lagas ju ändå special och att hon matvägrar kött och fisk och jag måste laga hennes med mjölk gissar jag att de skiter i...
    Men å andra sidan så är de ju få som är så känsliga som sonen som får... Obestämd

Hm, skolstart.. Kanske borde infomera skolan...? Men hon har ju bara i maten och de borde de väl klara var som helst? Eller är jag naiv nu?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-19 12:59:07 följande:
    Jag funderar på en sak ang mina grabbar.
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Då borde ju båda ha tillskott eller hur???
    Vad köper in för något?
    Tycker han inte om det, eller tål han det inte? Flört
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-01-19 22:49:54 följande:
    Hej på er! 
    Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
    Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!

Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
    Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
    Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.

Varm kram till er allergimorsor! 
    Trist..
    Mina har skrikit mest av ägg...
    Liten nu är jag rätt säker på att han är allergisk mot torsk (ingen allergi som är konstaterad hos de andra, även om lilleman inte äter annan fisk än lax för han blir så himla dålig i magen, men är nog mest överkänslig typ..

Liten fixar heller inte vitlök och blir prickig av vanilj? Och typ alla bär och frukter.. Men vad som gör att han sover kort, men är väldigt glad vet vi inte.. Refluxen?

Torskreaktionen var nog rätt tydlig egentligen. Han blev röd när han ammade och typ genomsvettig och svullnade även lite i ansiktet tyckte vi. Fick röda blåsor/prickar i ansikte och hals/bröst... Två dygn var blev han röd efter amning, men han sov inte sämre än vanligt.. ?
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-01-20 14:24:15 följande:
    Hormonprickar - Check! 
    Värmeutslag - Check! 
    Mjölk - Check! (jag klarar mig utan ett tag till )
    Gille Chokladflarn innehåller ägg och jag frossade i dem när prickarna kom så - Check! 
    Baljväxter har vi inte ens hemma - Check! 
    Spannmålen hoppas jag verkligen att det inte är, men vafan, jag skulle inte bli förvånad! 
    Vad mer kan små nyfödingar reagera på förutom det Max hade?

Vad gäller att trycka in små mängder allergen i barnen så är det inget jag känner oro för. Än. Vi får se när jag tänkt efter lite  
    Läs mitt inlägg ovan.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-20 15:42:46 följande:
    Nu vet jag varför våran stora tjej var uppe och hoppade redan runt 3.30. Farmor hade låtit henne ta ett par bett på en kaka med små chokladbitar i . Suck. Förstår ni varför vi inte låter dem sitta barnvakt åt våran minsta ??
    {#emotions_dlg.djavulsk}

Fattar de inte när ni förklarar. Då får de väl ta hand om henne när hon är vaken också...? Fasen vad trist.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-01-20 17:30:40 följande:
    Ok, Torsk / fisk kommer upp på "bevakningslistan". 
    Gäller det isf alla vita fiskar om det är Torsk? Typ sej mm... Tänker i samma banor som att komjölksallergiker kan reagera på får- & getmjölk också?  
    Alltså jag vet inte.. Egentligen borde det väl finnas risk. J
    ag har hela tidenjag ammat nu ätit omega3 och lax (tog bort ett par veckor för att dubbelkolla så det inte var det) men ingen skillnad. Sen har jag ätit strömming, makrill utan problem, men de är ju fetare fiskar. Sen åt jag gös en gång utan problem. Och nu med torsket sket det sig helt...

Men han blir kass typ varje gång vi är iväg. Och så tänker jag varje gång "idag ska jag inte vara en sådan hypokondriker utan låta honom titta smaka på de allmäna leksakerna på öppna förskolan... Alla andra barn kan ju leka med dem... Jamenvisst, idag ser han ut som ett stoppljus i ansiktet. Känns inte som någon slump, för han ser aldrig ut så när vi är hemma....

Jag har ju inte vågat provocera än med det vanligaste sakerna för han sover ju knappt som det är nu och vill inte ha det värre. Men har testat vitlök och vanilj och det funkar inte alls. Vitlök sov han inte något alls typ när jag åt, han bara låg och hade ont i magen hela natten. Men annars så verkar han inte vara påverkad av magont. Men då äter jag ju redan lite special..
Svar på tråden Allergitråden