• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2011-04-02 22:51:01 följande:
    En månad är lång tid. Begär ett glutenprov redan nu. Det bör vem som helst kunna ta på måndag. Det drar alltid ut på tiden och skulle det vara gluten så kommer hon ändå behöva käka onödigt lång tid till... Mår hon så dåligt redan nu så kommer hon må ännu sämre om en månad förmodligen och ja, då kanske hon behöver käka gluten ytterligare en månad om det skulle visa sig högt på transglutaminans (gluten). Så ring på måndag, eller åk in i morgon och ta på akuten typ. Vänta inte, snälla....
    Det dumma är att hennes "riktiga" läkare inte finns tillgänlig just nu. Men de måste väl kunna hitta någon annan som bara begär att ett prov ska tas?
    Ska prata med gubben min hur vi ska göra. Han ser ju redan mig som hypokondriker och sa något i stil med för några dagar sen " Men nu kan väl inte barnen har fler allergier eller ?? ".
    Detta var efter när jag talade om hur jag upplever att Tilde mår.
    Gnället märker han såklart med. Det bara går inte att ignonera eftersom hon gnäller hela tiden.
    Vikten kan han ju knappast blunda för heller ?? Nu vet jag iofs inte hur mycket 4 åringar ska väga men på 3 års kollen vägde hon prick 14. Idag vägde hon 14.5 med kläder på..

Det märkliga med det hela är att det enda hon faktiskt vill äta är just smörgåsar och pasta..
    Innan vi ( eller rättare sagt du ;) ) förstod att det var mjölk hon inte tålde vägrade hon allt som hade med mjölk att göra och klöktes av yoggi,
    Det känns ju som att hon borde göra samma sak även nu ?
    I morgon blir det klyx igen, Hon har inte bajsat på 3 dagar =/
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-04-02 23:02:33 följande:
    J fyller 4 om en dryg månad och hon väger 16.5 med kläder. Gnäller oavbrutet när hon pratar med säger inte att hon har ont i magen. Däremot är hon förstoppad och står på movicol dagligen
    Hur hanterar ni detta gnäll ?
    Våran dotter har hållt på minst ett halvår nu och vi försöker härda ut men nu är vi snart på bristningsgränsen båda två.
    Det var riktigt länge sedan vi såg våran glada och pigga lilla tös.
    Precis som jag skrev tidigare gråter hon mer än skrattar,, och det känns hemskt =/
    Idag blev hon alldeles likblek vid lunchen ( pasta och köttbullar ) och klagade över ont i magen. Hon hade nästan ätit färdig och fick lov att gå från bordet och gick direkt och la sig på soffan och bara "va"

K Kavat : Okej. Tack för hjälpen!
  • Tibell

Kavat : jo det skulle vi kanske kunna göra. Dagis vet jag använder havre till henne så där blir det lite svårare.. Men ska prata med dem och se vad de säger.

Kan hennes evinnerliga klättrande ha något med magont att göra ? Hon kan verkligen inte vara stilla. Hon klättrar ta mig tusan hela tiden. Så antingen sitter hon i taklampan eller ligger och gnäller på golvet. Inget mellanting här inte ;)
    Idag har hon bara klagat på ont i magen vid ett tillfälle. Och det var i samband med frukosten då hon åt vetemacka..
    och magen står som en ballong så idag får det bli klyx igen om inte bajset kommer av sig självt :(

• Tibell

Mithrandil : fy vad läskigt :( får hon i sig något hon inte tål som kan påverka hb ? Gluten ?
    Kan det kanske bero på bakterien hon har ?
    Hoppas det löser sig med lilltjejen! Kram

• Tibell

Någon här med pollenallergiskt barn som börjat märka symtom ??

Tilde vet vi sedan hon pricktestats att hon inte tål gräs och björkpollen.
    Och nu har hennes näsa runnit i kanske 2 månader..minst.
    Om det är en envis förkylning eller allergi kan jag inte svara på..
    Men nu rinner den mer än den gjorde förra veckan och det är endast genomskinligt.
    Idag var hon även något röd i ögonen..
    Kan det vara pollen redan ??

• Tibell
    2små2stora skrev 2011-04-04 19:04:40 följande:
    Al och hassel håller på nu och har gjort sedan i februari.
    Ja det stämmer faktiskt väldigt väl in när hennes snuva började =/
    Ska hon verkligen ha sådan otur att inte tåla dessa heller ?? Brukar man som pollenallergiker reagera på all pollen ??
    Kan man pricktesta för det nu eller måste det göras till hösten ?
  • Tibell

Tes: oj vad trist :( hoppas inte min lilla höna ska behöva ha sådan otur... Men jag blir inte förvånad. Något knas är det för det känns verkligen som typisk allergisnuva.

Kan man testa för al och hassel nu eller måste man vänta tills säsongen är över ?
    Någon som vet ??

Och vilken är den bästa mot framförallt rinns nuva? Ögonen har hon inte jätte ont av än i allafall.
    Hon ska ju ha aerius varje morgon.. Men mer då?

• Tibell

Lillskruttet: tål han vete nu ?? Och har ni fått bukt med astman nu ?
    Så tråkigt när de små är sjuka :(

• Tibell
    LillSkruttet skrev 2011-04-05 12:47:22 följande:
    Tibell skrev 2011-04-05 12:08:22 följande:
    Lillskruttet: tål han vete nu ?? Och har ni fått bukt med astman nu ?
    Så tråkigt när de små är sjuka :(
    Har inte märkt någon reaktion på vetet (dock svårt att veta alla gånger). Men han får EnaGo's banangröt varje morgon och till kvällen och han ser rätt ok ut i eksemen, så jag antar att han inte reagerar. Kanske att det blir någon förstärkning ibland när han får t ex majs, som jag också misstänkt att han är allergisk mot förut. Men var för sig verkar det funka ok. Krävs fler tester innan man kan få klarhet i det hela, men det är i alla fall under kontroll för tillfället.
    Astman hänger i, om än betydligt bättre (fram tills han nu blev förkyld igen natten til igår). Tid på allergimottagningen imorgon fm, så då får vi se vad som sägs om hur vi fortsätter behandlingen osv.
    Men kan inte det vara vetet som gör att hans eksem inte försvinner helt ? Och hans astmabesvär ?

Min dotters astma triggas igång varje gång hon får vete i sig. Vet inte hur den skulle bete sig om hon fick i sig det varje dag eftersom hon aldrig ätit vete mer än vid provoceringar..

Testar att fråga igen. Vet någon om man kan pricktesta för hassel och al nu när säsogen är aktiv ? Eller måste man vänta tills hösten ?
    Och vilka är de bästa medicinerna mot framförallt rinnsnuva ?
    Hennes läkare vill ha henne på daglig dos aerius eftersom hon också fått nässelutslag av gräs. Men det tar ju inte bort rinnsnuvan. Ögonen besväras hon inte av allt för mycket än,, det är under kontroll!
  • Tibell

Mithrandil : Hur är det med lilltjejen nu ? Är hon bättre i andningen ?

Svar på tråden Allergitråden