miracle maker skrev 2011-03-31 09:26:02 följande:
Miralicia skrev 2011-03-31 09:18:09 följande:
Japp, det brukar jag göra. Men det är väl mest för att vara på säkra sidan.
Men ang tinad muffins, så finns det väl säkert en möjlighet om det var nära inpå som du sen värmde maten. Om muffinsen blev varm så den gav ifrån sig lite ånga så kan det ju potentiellt finns lite allergenspår i ångan som i sin tur kan kontaminera, men det handlar ju om väldigt små mängder. Blir ju lite skillnad på ånga från pasta som stormkokar och en muffins som bara tinas om man säger så.
Tack för era svar!
Hm, vet inte vad jag ska tro då... Igår kväll fick hon återigen en reaktion med kliande prickar på magen och ryggen en liten stund efter kvällsmat. Maken hade köpt hem en kebab som han åt och när jag kollade med stället han köpt den på så var det majonnäs i såsen, så att hon reagerar luftburet på rått ägg är tyvärr helt säkert. Annars har vi i stort sett aldrig något med ägg i hemma (en väldigt gammal muffin jag hittade i frysen!) så därför är jag osäker på hur hon reagerar på tillagat ägg. Men jag tror och hoppas än så länge att det inte var min muffin som orsakade utslagen i förrgår.
Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..
En annan fråga till er kunniga. Kan man testa för allergi mot getingar ?
Stora dottern reagerar rätt kraftigt på myggbett. Förra året fick hon ett myggbett som blev oerhört svullet och var väl minst 15 cm i omkrets. Nu är man ju sjukt orolig för att hon ska reagera på getingstick med. Vi har en bra bit till sjukhuset vilket kanske inte känns helt bra =/