• Tibell

Allergitråden

Allrona skrev 2011-03-29 21:29:02 följande:
    Älsklingen87 - men vad skönt ändå att ni märker skillnad, jag menar eftersom ni har varit osäkra på astman och medicineringen.

Mithrandil - jo du har säkert rätt! Tråkigt bara eftersom vi hade fått upp hoppet om att hon tålde ägg.
    Ja det super skönt =) Ska bli spännande att se vad hennes läkare säger om allt detta nu..
    Tycker 3 veckor känns såå långt bort..

Säger som Mithrandil. Det verkar ju som att allergin blivit bättre? Vet iofs inte hur illa den var innan men hon har ju kunnat peta i sig lite i allafall dessa dagar.
    Kanske värt att testa igen när magen är i form efter mjölkincidenten ?
  • Tibell

Vi använder knorrs köttbuljong . Det står maltodextrin

Men vi har inte märkt att hon reagerat..
    Eller inte kopplat det till buljongen i allafall

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:13:05 följande:
    usch usch.. amanda börjar bli rejält skrikig här hemma igen.
    Sover som en kratta och låter pipig och knastrande nästan hela dagarna (igår och idag)
    Äter nästan ingenting och hade gått ner 150g på några dagar.

är det antibiotikan tror ni som gör henne lite kass?
    Man kan väl känna sig "sjuk" när man äter det? (har själv aldrig gjort det så jag vet inte)
    Fy då =/
    Men var inte den bakterien hon fått rätt farlig ? Ni kanske ska in med henne i morgon och låta någon kolla på henne ??
    Hur är andningen annars ? Snabbandan? Indragningar?
    Hjälper inte medicinerna något alls?
  • Tibell

Mithrandil : Hade jag varit du hade jag nog ringt till barn i morgon och hört med dem. Med tanke på vilken farlig bakterie det är hon har
    Hoppas hon krya på sig snart lilla gumman <3

3Busfrön . Ajdå =( Ätit något nytt?

• Tibell
    2små2stora skrev 2011-03-30 22:01:16 följande:
    Antagligen mazarinerna men de skulle inte innehålla något konstigt. 

spår av madel men hon kan äta mandelmassa utan problem. Om det inte är aprikoskärnorna i dem. Men nu har hon fått aerius och kortisonsalva på alla prickar. 
    Stackars liten =/ Men nässelutslag brukar väl lägga sig rätt snabbt så vi får hoppas hon slipper massa klåda.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:06:07 följande:
    När jag pratade med barnsköterskan där idag sa hon att det var en vanlig förkylningsbakterie som man vanligtvis inte ens behandlar. men jag vet inte. ska iaf gå tillbaka till vc imorn om hon inte är bättre. litar bättre på läkarna där än på läkarna på barnmott här i varberg.
    Tack så mycket!
    Hur mår era små? Bättre?
    Ja gör det. Är ju inte meningen att hon ska bli sämre =/

Bella mår bra. Hon är tillbaka på underhållsdos som är 2 puffar pulmicort och 1 airomir morgon/middag/kväll + Singulair. Hon har inga indragningar när hon sover men blir väldigt lätt sådär anfådd som hon är på filmen i galleriet.
    Lite nya utslag och prickar som jag inte har någon aning om vad de kommer ifrån. Hon är i allafall sitt vanliga busiga jag ;)

Tilde har massa problem med sin mage just nu och får klyx flera ggr i veckan =/ Just nu ligger hon i hög feber och har gjort i flera dagar. Men hon är förkyld så det beror säkert på det..

Men annars är det bra ;)
    Tack för omtanken!
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:11:57 följande:
    ja jag såg prickarna på filmen du la upp i förkylningsastmatråden. vad är de för något?
    Vet att jag la märke till dom när jag tittade på klippet.
    Fast den filmen är från när hon hade vattkoppor =)
    Men hon andas alltså fortfarande likadant till och från..

De nya prickarna är typiska allergiprickar så när jag får listan från vad hon ätit på dagis i veckan får jag försöka spåna vad som kan ha orskat det..
  • Tibell
    miracle maker skrev 2011-03-31 09:26:02 följande:
    Miralicia skrev 2011-03-31 09:18:09 följande:
    Japp, det brukar jag göra. Men det är väl mest för att vara på säkra sidan.

Men ang tinad muffins, så finns det väl säkert en möjlighet om det var nära inpå som du sen värmde maten. Om muffinsen blev varm så den gav ifrån sig lite ånga så kan det ju potentiellt finns lite allergenspår i ångan som i sin tur kan kontaminera, men det handlar ju om väldigt små mängder. Blir ju lite skillnad på ånga från pasta som stormkokar och en muffins som bara tinas om man säger så.

Tack för era svar!

Hm, vet inte vad jag ska tro då... Igår kväll fick hon återigen en reaktion med kliande prickar på magen och ryggen en liten stund efter kvällsmat. Maken hade köpt hem en kebab som han åt och när jag kollade med stället han köpt den på så var det majonnäs i såsen, så att hon reagerar luftburet på rått ägg är tyvärr helt säkert. Annars har vi i stort sett aldrig något med ägg i hemma (en väldigt gammal muffin jag hittade i frysen!) så därför är jag osäker på hur hon reagerar på tillagat ägg. Men jag tror och hoppas än så länge att det inte var min muffin som orsakade utslagen i förrgår.

Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..

En annan fråga till er kunniga. Kan man testa för allergi mot getingar ?
    Stora dottern reagerar rätt kraftigt på myggbett. Förra året fick hon ett myggbett som blev oerhört svullet och var väl minst 15 cm i omkrets. Nu är man ju sjukt orolig för att hon ska reagera på getingstick med. Vi har en bra bit till sjukhuset vilket kanske inte känns helt bra =/
  • Tibell
    SanTan skrev 2011-03-31 09:35:19 följande:

Getingfråga:

Finns det ett samanhang med myggbett och getingstick? Min äldsta dotter reagerar också JÄTTE-kraftigt vid myggbett, men tanken har aldrig slagit mig att hon skulle vara allergisk mot getingstick för det....

Ingen aning. Tänkte bara om någon här visste =)
    Jag hoppas ju såklart att det inte finns något sammanhang alls..
Svar på tråden Allergitråden