• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2011-01-10 20:26:47 följande:
    Håller föresten med K kavat om att kokosmjölk och rismjölk funkar toppen :)
    Min favorit här hemma nu är risgrynsgröt gjort på just ris och kokosmjölk tillsammans med en klick äppelmos till.. Kanon gott :)

K kavat. Inboxar dig när jag har tid .. Har glada nyheter :)
    Har tid? NUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!!! Kyss
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-01-10 20:53:29 följande:
    borde kanske skriva detta i sädesslagstråden, men strunt samma; vi misstänker att vår 2-årige son inte tål vete (mjölk, ägg, soja, jordnöt, majs, de flesta frukter, mm, konstaterade) & har uteslutit det sedan i somras, men vi vet inte säkert då de få tillfällen av provocering också varit annat som stört magen såsom magsjuka & medicin mot springmask.

iaf, vi chansade idag & marinerade kyckling med sojasås (chinese mushroom soy), & senare på kvällen var sonens mage tydligt svullen, & han hade svårt att somna nyss. skulle ni säga att vi veteprovocerat, med resultatet att han reagerade på vete, eller blir det för liten mängd i en marinad så där? (han äter annars helt sädesslagsfritt, även glukossirapsfritt)
    Har inte koll på innehållsförteckning på sojasåsen?
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-01-10 21:01:44 följande:
    Vatten, extrakt av sojabönor (21%), salt (18%), socker, vetemjöl och extrakt av svamp (1%).

hm, undras om den sista "1%"  hör till både svamp & vetemjöl..
    Men han tål väl inte soja heller?
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 14:17:45 följande:
    Vet inte hur det är för andra men Nutran har läkaren skrivit anvisning om och det andra är det dietisten som skött om i vårt fall, även om vi hade möte med dem båda samtidigt...
    Det ska vara på samma om det är till samma barn, alltså 120 kr för både nutra och "glutenfritt".
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-10 21:06:24 följande:
    Skulle aldrig ha sagt att hönan inte vaknat :( nu sitter hon ute hos pappa och har då inte tänkt sova ... Hon är inte jätte ledsen som tur är!
    Får se om hon har fått rice dream på dagis idag då! Det kan inte vara någon större mängd isåfall utan bara att dricka vid lunchen tror jag ... Men måste man inte vara väldigt känslig om man reagerar på den mjölken??

K kavat.. Inboxar nu :)
    Hur var natten?

Solig tack för inbox, *glad*
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2011-01-10 21:35:50 följande:
    Jag hoppas att någon orkar läsa och komma med lite synpunkter för detta blir nog ett långt inlägg..

Min son är 16 månader och har sedan länge ätit kost fri från mjölk, ägg och alla sädesslag. Inga allergitester har visat något men när han var liten reagerade han tydligt på något med eksem, slemmig och blodig avföring samt dålig viktuppgång. Tog först bort mjölk och ägg men det blev inte bra ändå. Fick sluta amma och ge Neocate och så blev han snabbt helt bra. 

Han har som sagt ätit allt utom mjölk, ägg och spannmål. Läkare rådde oss att prova mjölk när han var runt 13-14 månader och det gjorde vi. Han fick först pyttelite och sedan allt mer. Det verkade gå jättebra och han älskade mjölkprodukter. Men sen efter ca 1 månad började vi se slem i avföringen och när vi vägde honom hade han gått ner lite i vikt trots att han ätit jättebra. Prover visade ingen allergi men läkaren sa att man kunde se att tarmen var lite inflammerade vilket hon trodde berodde på magsjuka eller någon bakterie. Vi är dock helt övertygade om att det var mjölken som retade tarmen så vi tog bort det igen och då försvann slemmet i bajset nästan på en gång. Nu har han också gått upp lite i vikt igen, ca 200 g på 1,5 månad men det är ju bättre än att gå ner iaf. Men samtidigt verkar det konstigt att han kunde äta mjölk i en hel månad innan han reagerade. Verkar bara vara magen också för han fick inga eksem. 

Nu är läget sådant att vi ska prova något nytt igen. Och hur i hela friden ska man tänka nu?? Vi skippar mjölk så då är väl ägg, vete eller havre på tur. Vi har gett lite av Sempers rena havre i några dagar och inte märkt något. Nu funderar vi hur vi ska göra. Var hos dietist idag och hon hade inte fått NÅGON info om allergier av läkaren utan bara information om att sonen är underviktig och behöver öka energiintaget. Han är 16 månader och väger ca 9,2 kg till sina 77 cm (har inte växt på längden på 1,5 månad). Dietisten rekommenderade att vi skulle ge havre fullt ut och se om han reagerade på det. Hon tyckte också att vi skulle köra på med soja samtidigt. Så det är kanske så man ska göra?? Men samtidigt är det ju spår av vete i Oatlys produkter så då kanske det är bättre att provocera med vete istället? 

Gahh, hur i hela friden vet man vad man ska prova? Och hur länge ska man ge en sak innan man kan anse att barnet tål det?

Vi står inför dagisstart snart och skulle en gång för alla vilja veta om han tål ägg och sädesslag. Någon som har tips på hur vi gör på bästa sätt för att reda ut detta? Alla läkare vi träffat verkar mest se till provresultaten och anser att han inte är allergisk..  De tycker att vi inte ska vara så fega utan prova på men om vi ger havre en vecka, sen vete osv och så pajjar magen ihop, hur vet man då vad han reagerade på? Eller kanske är det så man ska göra så man verkligen ser hur han blir om han får alla sädesslag och kräva en ny utredning om han blir risig i magen och full med eksem??

Om någon vänlig själ orkade läsa ända hit så är jag jättetacksam för tips!
    Klurigt...
    Äter han soja eller inte nu? Tål han guarkärnmjöl?

För min önskelista hade varit att guar funkade och sen vetestärkelse, för då hade man haft ett enormt mycket större utbud. Vissa saker är ju lättare att plocka bort än andra ur kosten.
    Men  sen får man vä se till reaktionerna.. Här funkar inte dextros, druvsocker eller glukossirap i små mängder ens, så att vetestärkelse skulle funka kan jag nog drömma om 10 år till..

Jag hade skrivit en lista på vad ni vill att han helst ska kunna äta för att underlätta vardagen och utgått från den. Sen hade jag tagit en sak i taget under kanske en månads tid innan ni går över på nästa.

Angående dagis och intyg så har vi fått rekomenderat att ha ett intyg på alt de inte tål och testa klart ordentligt hemma först så ni vet med all säkerhet att något funkar. Det gör det bara ännu lättare för dagiset också än att det ska ändras hit och dit.

Sen har ni ytterligare ett problem som ska vägas in - tillväxten. Det är ju inte  bra om han går ner i vikt pga allerger, då ksnske man ska försöka få läget stabilt först...?

Här har vi provocerat till och från i ett år med mjölk till dottern utan att  vara helt säkkra, för det kommer en massa reaktioner titt som tätt. Men nu äntligen tror vi oss ha löst gåtan, att laktosfri mjölk funkar men hon har ytterligare allergi/intolerans... Vi får se. Men vi har alltså inte ändrat på dagis ännu utan där får hon mjölkfritt.

Lite tankar i alla fall...
  • Kavat

Ytterligare ett om majsstärkelse funkar, ca 10 st? (2 barn och 2 vuxna äter sig mätta) Vi gillar dem!

Pannkakor
    2 dl bovetemjöl
    1 dl maizena majsstärkelse
    1 dl rismjöl (funkar även med Lailas gula)
    5 tsk bakpulver

3 tsk No Egg = 4 tsk Loprofin
    3.5 dl risdryck
    3 dl vatten

+1 krm salt
    +1 msk smält mf margarin

Låt stå och svälla. Har ev mer margarin i...?
    Stek i mjölkfritt margarin

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-01-11 15:48:35 följande:
    Nu har jag fått svar på W allergiprover men blev inte så mycket klokare. 
    Proverna var negativa men läkaren sa att eftersom han är så liten så är det inte säkert att de ger utslag, men eftersom han kräks och får prickar i rumpan när jag äter ägg så ska vi anse att han inte tål det. Så han ska inte få ägg förrän tidigast vid 1 år och då ska han testas innan igen.
    Så jag får fortsätta att äta äggfritt. 
    *Håller med läkaren.* Prickar i rumpan är inte kul...
    Mjölk funkar nu eller?
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 12:36:42 följande:
    Fick bara själva receptlappen, inget annat... Tror jag åker förbi Apoteket och hör hur jag ska göra... Fick inte så mycket eftersom allt med majs går bort, och så jobbar jag ett stenkast ifrån Apoteket, så det är nog enklast att hämta där eftersom jag ändå måste hämta Nutran där (eller kan man få hemkörning på den med kanske?).

En till fråga då (sorry, känns som jag spammar Obestämd). Fick 1pkt Fiberhusk, 1pkt Fibrex, 1pkt Pofiber samt 5pkt Ris-hirsspiraler, blir det 120kr för allt det då? Eller hur funkar det?
    Det finns även rispiraler att få. Liiiite skillnad.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-11 17:42:07 följande:
    vi äter samma mat förutom pastan. Dels för att jag själv inte tycker den är lika god och dels för att den är så mycket dyrare. I övrigt  gör jag samma mat. Ibland om jag t ex gör någon sås med creme fraiche så gör jag annat till sonen men försöker till största del laga samma mat.

Vi har t o m tagit den här "Linas matkasse" och det är sällan något problem att bara byta ut så sonen också kan äta det. Kokar annan pasta till honom eller typ risnudlar om det är vanliga nudlar osv. De använder vädigt mycket rena råvaror och nyttigt och lillemans mat är faktiskt oftast nyttigare än vår så jag försöker göra så vi alla äter samma.

Apropå nåt helt annat. Nu när gårdagens hemska dag (med bara 1½ timmes sömn och 8½ timmes jobbdag) lagt sig så har jag kollat tillbaka och inser att E faktiskt mår bättre! Han har bara varit vaken 2 nätter sedan förra lördagen. I natt sov han 21-04:30 (tänkte då att nu fan är det kört igen, men han somnade om!) och sov till 8:30!! Han har inte somnat om sådär sedan jag vet inte när, typ när vi tog bort vete i mars förra året.
    Så nog mår han bättre. Vågar dock inte ropa hej än men det är ju helt klart en förbättring och ett hopp om en tillfriskning!

På dagis är de jätteduktiga och vi har nu tagit med glass som han kan äta när det är kalas där. I går hade vi inte hunnit göra det så han fick banan när de andra åt tofuline och det var ju inte helt populärt hos E
    Skönt att han är bättre Solig, men vet att det är lätt att missa när man är trött! Spöke

Tipsar om att frysa banan! (Även till dagis kanske?)
    Kan doppas i smält choklad t.ex och ätas som glasspinne på hemmaplan åtminstonde.

Ruskigt gott till chokladpudding på 1/3 kokosmjölk och 2/3 risdryck (och ev lite extra gelatin)!
Svar på tråden Allergitråden