Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Allergitråden

Jkpg Deluxe skrev 2013-12-03 22:13:16 följande:
    Jaså? Aldrig hört/läst...vete alltså...han reagerade pyttelite på råg på patch-test men de ville ej säga att det var allergi eller att vi skulle undvika råg pga det. visade inte utslag på vete...

Googlade lite.... Det är kanske inte är vanligt men finns de som upplever att barnen blir svåra att lägga, överaktiva osv av vete. Ungefär som en sockerkick.

www.allergimat.com/topic.asp&topic_title=Reaktion-av-vete-speedad?
  • Mandelskorpan
    LadyM skrev 2014-03-09 08:54:18 följande:
    Lever tråden? :)

Min son har eksem över hel kroppen som inte går över eller mildras - han är rött småknottrig i flammigt mönster överallt utom under blöjan.

Har vart ägg, mjölk o fiskfri senaste tre veckorna men det gör ingen skillnad. Det han äter mer av är vete, havre och banan. Annars tvättmedel/sköljmedelsrester i kläder? Vet fasen inte i vilken ände jag ska börja....:-S

Hur gammal är han? Har problemen kommit nu eller har han haft det länge? Kliar det? Har ni testat att utesluta vete? Morot? Citrusfrukter? Paprika?
  • Mandelskorpan
    Havi01 skrev 2014-05-15 15:58:21 följande:
    Såg också bilden på din sons knottror, och det är precis så min son har fått, men bara vid enstaka tillfällen. En gång var det efter pizza och en gång efter tomatsås till exempel, men andra gånger har det funkat jättebra att äta tomat.

Vi har testat för mjölk och vete och lite andra vanliga grejer som ägg osv, men inget har visat något.

Mörk under ögonen sa vår läkare beror på att man tar upp för lite näring.

Vår son har också varit väldigt lös i magen från och till, så det kan förklara dålig näringsupptagning.

Vi väntar nu på svar på ett nytt allergitest som skulle testa 100 olika saker, så får se vad det visar.

Annars tror vår läkare på IBS, men om din son inte har dålig mage också kanske det inte är det?

Hur gammal är sonen? Tester visar inte alltid något.... Luktar hans bajs illa? Är det frätande så han blir röd (eller blev när han hade blöja)?
  • Mandelskorpan
    Fröken Frågvis skrev 2014-05-27 21:34:09 följande:
    Ja, jag har påbörjat en ny mjölkfri period idag. Storasyster är multiallergisk (mjölk, ägg, soja, vete, fisk +massa frukter och bär och utreds även för nötallergi) så det finns ju en viss risk att även lillasyster får mer än en allergi. Man tror att man ska koll efter första barnet men nu är det ändå inte så enkelt som jag trodde. Ångrar att jag inte gick ner på baskost innan förlossningen så att jag kunnat införa en allergen i taget... Lätt att vara efterklok när man har facit i hand!

Men om du kör baskost nu kanske 3-4v? Är storasyster allergisk alltså mot allt det där? Med antikroppar? Nu är sonen överkänslig och inte allergisk men min erfarenhet är att när magen blivit uppretad så tål han ingenting. Även sånt han normalt tål ger magknip och / eller eksem. Baskost en period och sen lägga till en sak i taget kanske är en bra ide oavsett?
  • Mandelskorpan

Hej i tråden. Sonen på 2.5 fick i sig en bulle med mjölk i av misstag så nu är mage/tarm i uppror igen, suck.  

Han får Nexium nu en period men funderar över kosten också. Havre gick plötsligt inte alls (magknip) och hans eksem blossade upp rejält av päron (grönt lite hårdare sort) har även plockat bort gröna äpplen, kiwi, tomat, rå morot.

Eksemen är nu mkt bättre men han är fortfarande "sur" i magen med "frätbajs" och mkt osmält mat i bajset. Är det bara att vänta ut det eller hade ni tagit bort ngt mer? Vad är er erfarenhet?

Dietist/dr säger att vi förutom ovanstående får prova oss fram men tänkte att någon i tråden kanske har ngt råd. Sonen har varit bra i magen sen i somras i stort sett, det är mjölk, soja, baljväxter som inte funkar annars har han ätit det mesta utan problem.

• Mandelskorpan
    Havi01 skrev 2014-06-09 21:09:28 följande:
    Ja, han blir röd i rumpan av bajset. Så röd att han tycker att det gör ont att sitta.

Han är snart fem år.

Verkar ju vara ngt han inte tål då. Visade de nya testerna något? Växer han som han ska, följer kurvorna? Får han eksem som kliar ibland? Eller bara knottror?

Det man kan göra är att testa väldigt enkel kost någon vecka och se om magen blir bättre. Exvis skippa ägg mjölk soja vete röda grönsaker syrliga frukter. Googla baskost el skonkost.
  • Mandelskorpan
    liol1973 skrev 2014-06-05 21:37:21 följande:
    Mandelskorpan: det är exakt samma som min 2.5 åring är allergisk mot. :) Med så retad mage skulle jag köra skonkost ett par dagar. Dottern kan tom spy upp svårsmält mat när mage/tarm är skadad, antagligen för att matsmältningen blir ordentligt påverkad den med.

För dottern innebär det så fiberfattig mat som möjligt. Avokade eller perfekt mogen banan är det enda som fungerar i frukt väg och mycket vitt ris, torsk etc.

Intressant! Visar dottern ngt på prover? Äter hon Nexium? Får hon eksem? Här syns inget på prover och det är mage/tarm och eksem han får problem med.

Nu börjar mage / tarm återhämta sig i alla fall.

Fiber, ja, när han var som sämst fick vi skippa alla sädesslagen, ris och majs. Potatis och quinoa gick bra....
  • Mandelskorpan

Liol; Nexium är magsårsmedicin. Ges ofta om barnen har reflux, sonen hade det som liten. Nexium lugnar också mage/tarm när det är riktigt uppretat med frätande stinkbajs.

• Mandelskorpan
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 12:43:37 följande:

Någon som vet hur länge man bör vänta med att provocera med bortplockade livsmedel efter att barnet blivit symtomfri (normal i magen)?

Till oss sa de att man kunde prova försiktigt efter några månader (mjölköverkänslig) men det verkar som olika läkare ger olika råd, andra verkar fått råd att vänta längre.
  • Mandelskorpan
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 16:13:36 följande:

Ok. Vi vet att det började som en reaktion på vete, men efterhand som magen fortsatte krångla plockade vi även bort havre och majs. Efter tre veckor med gröna/blodiga diarréer är hon nu bra i magen igen. Vete kommer vi inte testa med på länge, men havre och majs vet vi inte om hon egentligen reagerade på. Bör vi ändå vänta ett par månader? Har telefontid med läkaren först om tre veckor.

Så bra att det blivit bättre!! Har dock ingen aning om hur länge du bör vänta, jag skulle nog vara väldigt försiktig. Din dotter är väl multiallergiker? Om ni inte redan har kontakt med en dietist så be att få det. Så kanske ni lite lättare kan ringa om ni har frågor.
  • Mandelskorpan

Solhavre vet jag inget om men Oatly är väl tveksamt om du ska ge. Innehåller väl 100ppm vete? Så inte alls så rent som tex Sempers havre.

Testa annars om hon gillar quinoa. Funkade när inget annat funkade på sonen. Om man tar ngt mer vatten och låter det koka lite längre än det står så blir det grötigt om man blandar med lite olja. Sonen älskade det när han var runt 1.

• Mandelskorpan
    liol1973 skrev 2014-11-13 18:48:12 följande:

Oj, hade inte alls koll på att dem 100 mg gluten kommer från andra sädesslag än havren självt! Har inte behövt läsa på om vetekontamination på den nivån tidigare.

Tyvärr misstänker jag att väldigt många "mjöl" typer då kan vara kontaminerade - väldigt många mals nog i maskiner som även mal vete så läs på ordentligt på vilka märken som fungerar. Det lär alltså hänga på fabrikören också och inte bara "sädesslagen". :/

Ja, det tror jag också. Man får läsa noga på förpackningen. Tror att ekologiska produkter hat lite högre kvalitet på renhet.

Har även från flera håll fått höra att man ska vara ännu mer försiktig vid veteallergi än vid celiaki/glutenintolerans. Den som har allergi kan vara känsligare. Tror att Frågvis dotter har veteallergi.
  • Mandelskorpan

Fröken frågvis, sonen får illröda kinder när han äter ngt han inte tål. Därefter kommer magont och sen dålig mage dagen efter. Testa att skriva matdagbok och se om du ser ngt mönster?

Svar på tråden Allergitråden