Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

EQ85 skrev 2013-01-05 09:44:31 följande:
    nja, den är gjord på vassle, men nedbruten.
    tror den har laktos.
    hon äter mellan 70-130 på dagarna. kan gå 3-4h då emellan. på kvällen äter hon ca 130.
    sen natten äter hon 50 ml -80 ml sen somnar hon. och jag försöker väcka henne men hon vill bara sova. 

innehåller den mjölk då? konstigt att hon säger det ju ?? vi tog iaf bort dropparna och har ökat miniformen till 15-20 droppar istället. 
    köpte dessutom en sitter som vibrerar, den är en guuuuudagåva!!

Det finns de barn som inte klarar pepticate och Althera pga laktosen som är tillsatt för smaken. Nutramigen och profylac innehåller inte laktos. 

Försök att söva om henne en stund utan att hon äter så kanske hon kommer in i en bättre rytm. Det låter lite som att hon igentligen inte är hungrig när hon vaknar på natten utan mer sugen.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    EQ85 skrev 2013-01-06 07:16:53 följande:

Min tös vägde 3680 vid födsel & nu 8100.
    Man blir orolig när kurvan sjunker :(
    Min kille vägde 2.4kg när han föddes hade tagit igen 3 kurvor på 6månadersdagen följde sedan kurvan tills vi introducerade välling och jag slutade amma vid 10månader. Han vägde 10.5kg när han fyllde 1 och när han var 1år och 10 mån vägde han 10.6kg. Då har vi under de 10 månaderna uteslutit först mjölk och sedan säd. Tyvärr blir han sjuk väldigt ofta och tappar då genast den lilla vikt han lagt på sig. Nu är han snart 2.5 år och väger 11.8kg är på väg upp igen efter senaste raset från 12.3kg-11.3 på 5 dagar. 
    Nu har doktorn sjukskrivit honom helt i 2 månader i ett hopp om att hålla honom lite friskar och få honom att växa, Han har fortfarande stl 86 i kläder. 
  • 2små2stora
    EQ85 skrev 2013-01-06 21:03:33 följande:
    hon är 13 månader gammal.
    varför utesluta potatis?

jag tycker d e svårt att få henne att äta varierat.
    hon äter bara med händerna, så oftast går såser bort.
    hon älskar makaroner o pasta, skinka, lax, köttbullar och alpro "yoggi".

min tös har ofta infektioner, snuva och hosta
    sen är det tänder på tänder.. 

Jag gjorde potatisgratäng med hackad skinka i och det var väldigt gott tydligen båda mina barn som tjorvar med maten tömde tallrikarna.
  • 2små2stora
    spökplumpen skrev 2013-01-07 16:43:58 följande:
    Idag var första dagen på inskolning på dagis. Imorgon ska jag lämna in lappen på vad de ska undvika i maten. Kan ni hjälpa mig och se om det är något jag missar med sädesslagen och majs? Druvsocker, dextrose, glukossirap, allt som börjar med malt (?), modifierad stärkelse.
    vetestärkelse är lätt att det ger. 

• 2små2stora

Vi har inte haft några problem med W vare sig med dagis eller med läkaren. 

• 2små2stora
    LokesMammi skrev 2013-01-12 11:10:54 följande:

Ingen? Synd.
    Jag har bytt ut havreflingorna mot boveteflingor
  • 2små2stora
    EQ85 skrev 2013-01-14 20:26:04 följande:
    Det mjölkfria ska ju hjälpa mot svår kolik har en läkare sagt till mig.
    Men ändå sitter jag med en flicka som skriker enormt mkt oavsett tid på dygnet.
    Jag sover ca 2-4h per natt. Jag bryter sakta med säkert ihop.
    Är så utmattad.

Tror ni att en annan ersättning än Pepticate hade hjälpt henne? 
    Är det bara pepticate ni prövat?

Be att få testa en annan utan laktos i.  Tex nutramigen eller profylac.
  • 2små2stora
    MariaWe skrev 2013-02-12 09:16:17 följande:
    Hej! Är inte aktiv i den här tråden, men nu skulle jag behöva hjälp/ goda råd! Min son på snart 3,5 år dricker rismjölk och Nutramigen (som välling). Han har nyligen fått Neocate Active och det är meningen att vi ska försöka fasa ut Nutran. Går dock inge bra alls, men vi kämpar på! Det stora problemet är dock att han nu inte heller får dricka rismjölken, pga livsmedelsverket rek. Om vi nu inte kommer att lyckas med Neocaten, vad sjutton ska han dricka då? Glömde säga att han inte tål mjölk, soja och havre! Hur ska han få isig tillräckligt med kalcium och andra viktiga näringsämnen? Var har kontakt med dietist, men vill gärna få lite fler råd!
    Vår dietist sa att 3dl risdryck om dagen är helt ok, eller ge mer risdryck men hålla nere på all annan rismat. 
  • 2små2stora
    spökplumpen skrev 2013-02-12 12:21:01 följande:

Vad är det jag har missat angående risdryck? Vi ger vår minstingen kalktabletter, de innehåller kalcium och D-vitamin men i övrigt ger vi inget mer. Gav upp när jag tyckte alla piller hade något som de inte tålde.
    Det finns arsenik i risdrycken så rekommendationen är att inte ge det före 6års ålder
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2013-02-12 21:47:33 följande:

Men va? Är det sant? Sonen gillar inte o dricka mjölk så han dricker vatten, men vi använder rismjölk när vi gör yoghurt o sås! Han gillar inte kokosmjölk. Är också allergisk mot mjölk, havre o soja (bla)
    Ska vi inte använda den nu? Gäller det båda risdrycksorterna? 
    Jag pratade med dietisten om det och är barnen allergiska så är det ok att använda risdryck men istället dra ned på annan ris konsumtion och inte ge kokt ris, riskakor etc.
Svar på tråden Allergitråden