Trottoarbonden skrev 2012-12-28 20:27:36 följande:
Tänkte berätta lite om läget hos oss...
Jag har googlat korv (nästan lite överdrivet mycket) för jag vill så gärna kunna köpa korv till sonen som inte tål flera vanliga korvingredienser (fläskkött, potatis (potatismjöl går bra), muskot och paprika. Har nu hittat
www.wurstmaster.se som har flera fläskköttsfria korvar. Har mailat dom och hoppas nu att de inte har stoppat paprika och muskot i alla korvarna utan att det bara gömmer sig snälla saker bakom "kryddor".
Annars så ska jag försöka mig på att söka vårdbidrag. Vet inte om det skrivits om det förut här. Jag har tänkt ta upp följande: det tar längre tid att laga mat då jag nästan alltid får laga dubbla rätter. Det tar längre tid att handla då jag måste besöka olika butiker för att få tag på det som sonen kan äta samt alltid behöver läsa innehållsförteckningar. Då sonen har luftburen allgergi mot de billigare köttsorterna, samt inte tål baljväxter, måste en stor del av hela familjens kost baseras på dyrt kött som nöt och vilt. Det tar mycket tid att informera, förbereda osv inför den tid som sonen inte vistas i hemmet. Då han är så liten (6år) kan han inte själv ansvara för sin allergi utan han behöver vår hjälp. Dessutom har han astma vilket gör att jag får tillbringa många nätter med att medicinera och hjälpa honom med sin hosta. Astman får även hans humör att gå i botten så under hela infektionsperioden, i princip, så är han stubin superkort och han kräver betydligt mer vuxen tid än andra "friska" barn.
Någon här som fått vårdbidrag eller har någon erfarenhet? Jag undrar så klart om våra chanser att få, och i så fall hur mycket... Känns jobbigt med detta. Blir så tydligt när man skriver ner allt, samtidigt som det vore skönt med lite bekräftelse på att vi faktiskt har det lite tuffare än de flesta...
Hoppas ni har haft det gott i jul! Ni anar nog inte vilket stort stöd ni är för mig!
Jag har vårdbidrag både för mertiden och för merkostnaderna.