Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Trottoarbonden skrev 2012-12-10 20:30:22 följande:

Han gillade korven!! Jag tyckte inte den såg så trevlig ut och att den smakade som leverpastej. Men huvudsaken är att han är nöjd. Jag håller dock på att ringa runt till lokala, mindre, korvtillverkare för att se om jag kan få napp. Möjligen finns det någon vilt-korv han kan äta. Annars måste de göra minst 30 kg korv om de ska göra en special-beställning åt oss! Lite väl mycket korv kanske...
    Tyvärr tål han inte fågel heller, så vitt vi vet. Har dock bara testat med kyckling som han kräkt av. Men ska imorgon testa kalkon...

Åh, egen blodpudding. Så spännande! Berätta! Jag vill gärna ha recept (och veta var man får tag på nötblod...)
    Nötblod finns i frysdisken på t ex coop forum
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-12-28 20:27:36 följande:
    Tänkte berätta lite om läget hos oss...
    Jag har googlat korv (nästan lite överdrivet mycket) för jag vill så gärna kunna köpa korv till sonen som inte tål flera vanliga korvingredienser (fläskkött, potatis (potatismjöl går bra), muskot och paprika. Har nu hittat www.wurstmaster.se som har flera fläskköttsfria korvar. Har mailat dom och hoppas nu att de inte har stoppat paprika och muskot i alla korvarna utan att det bara gömmer sig snälla saker bakom "kryddor".

Annars så ska jag försöka mig på att söka vårdbidrag. Vet inte om det skrivits om det förut här. Jag har tänkt ta upp följande: det tar längre tid att laga mat då jag nästan alltid får laga dubbla rätter. Det tar längre tid att handla då jag måste besöka olika butiker för att få tag på det som sonen kan äta samt alltid behöver läsa innehållsförteckningar. Då sonen har luftburen allgergi mot de billigare köttsorterna, samt inte tål baljväxter, måste en stor del av hela familjens kost baseras på dyrt kött som nöt och vilt. Det tar mycket tid att informera, förbereda osv inför den tid som sonen inte vistas i hemmet. Då han är så liten (6år) kan han inte själv ansvara för sin allergi utan han behöver vår hjälp. Dessutom har han astma vilket gör att jag får tillbringa många nätter med att medicinera och hjälpa honom med sin hosta. Astman får även hans humör att gå i botten så under hela infektionsperioden, i princip, så är han stubin superkort och han kräver betydligt mer vuxen tid än andra "friska" barn.
    Någon här som fått vårdbidrag eller har någon erfarenhet? Jag undrar så klart om våra chanser att få, och i så fall hur mycket... Känns jobbigt med detta. Blir så tydligt när man skriver ner allt, samtidigt som det vore skönt med lite bekräftelse på att vi faktiskt har det lite tuffare än de flesta...

Hoppas ni har haft det gott i jul! Ni anar nog inte vilket stort stöd ni är för mig!
    Jag har vårdbidrag både för mertiden och för merkostnaderna. 
  • 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-12-29 17:50:54 följande:
    glöm inte - när man får vårdbidrag av fk så kan försäkringsbolaget matcha summan ( vet inte om alla bolag gör det men trygg H har vi)
    Det gör de bara fullt ut om man har ett problem. Jag har totalt 1.5 vb men får bara 0.5 från TH de anser att W's astma och allergier endast utgör 25% vilket jag har överklagat för vi anser att det är minst 50%.
    Johanna får vi för hjärtfelet men inte för astma/allergier för de utgör inte 25% 
  • 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-12-30 08:19:50 följande:
    Eh, va? Har ett problem, självklart är det problem om man får vårdbidrag. Beslutet från fk och läkarintyg som varit till grund var det som krävdes.
    1 problem= allergi
    2 problem =allergi och astma
    3 problem= allergi, astma och hjärtfel 
    varje del som ersätts från TH måste innebära 25% vårdbidrag tydligare så?

• 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-12-30 20:08:04 följande:
    Vårdbidrag: Tack för det ni delat med er av. Vi har TH, ska kanske kolla upp där. Jag har läkarintyg och har fått en tid hos kurator på allergimottagningen som ska hjälpa mig med ansökan. Jag hoppas att vi kan få lite pengar, framför allt då det är så dyrt med nöt o vilt till hela familjen... Det här med ersättning för extra kostnader förstår jag ganska bra, men mertiden, hur fungerar det liksom? Vad får man pengar för? Att kunna jobba mindre för att hinna med barnen eller hur är det tänkt? (känner mig lite trög men det känns inte så logiskt liksom...)
    Någon som vågar gissa hur mycket vi skulle kunna få?
    När ni har fått beslutet från FK skickar ni in det tillsammans med läkarintygen till TH. 
    Har ni anmält hans allergier till TH om inte så gör det det måste finnas ett ärende hos dem.  
  • 2små2stora
    Mandelskorpan skrev 2013-01-04 08:59:10 följande:
    En fråga till er i tråden som har barn som inte tål mjölk & soja:

tål de FRUKTKÄRNMJÖL från Johannesbröd (E410)?
    Inte från början men nu efter 5 år så går det bra
  • 2små2stora
    Mandelskorpan skrev 2013-01-04 09:05:59 följande:

OK, tack för snabbt svar! Blev det liknande symptom? Hur var det med Guarkärnmjöl? Glömde skriva det i min fråga, har för mig att det också kan vara lurigt...
    Ja det blev samma reaktion inget kärnmjöl fungerade
  • 2små2stora

Hon tål kärnmjöl nu vi testade med det först. Klarar av soja i mindre mängder utan magproblem. Mjölk går inte alls.

• 2små2stora
    Molina skrev 2013-01-04 20:48:36 följande:
    Åhh nej är Fruktkärnmjöl mjölkinnehåll/soja?

Min dotter tål inte mjölk men lite soja, men ändå har hon reagerat på vissa saker som vi trot ska vara mjölkfritt.
    Ska genast kolla upp den där.
    det är en sojasläkting
  • 2små2stora
    EQ85 skrev 2013-01-05 09:30:12 följande:
    äntligen kunde vi hämta ut pepticate ersättning på recept. 18 burkar för 120 kr. Förvånad
    gissa om vi blev glada, en burk går ju på 235 kr.

lillan har kolik på kvällarna, den har dock blivit bättre med pepticate och utan semperdropparna. bvc sa att de kan innehålla, laktos tror jag det var, så vi uteslöt det med.
    Ökade på miniform och nu känns hon lugnare.
    hon äter väldigt ofta dock.
    00, 02, 04 vaknade hon igen o va vaken till 06.30. åt däremellan med.
    åt sedan 07.30 igen. 

jag är trött idag..  
    Hur gammal är hon och hur mycket äter hon varje gång?
    Det är laktos i pepticate om jag inte minns fel 
Svar på tråden Allergitråden