• EL I

Allergitråden

Tibell skrev 2010-04-14 20:03:18 följande:
    Okej. Ja något har stört henne ikväll i allafall..nu sover hon dock! Har kikat på kinderna nu när hon sover och det röda börjat ge med sig men det är massor utan prickar. Men jag håller nog snart på att förlora förståndet. Det kanske inte ens är allergi dottern har. Hon kanske bara är ett eksem barn med väldigt känsliga tarmar som reagerar på allt ( som det känns nu i allafall) Men om det hade varit atopisk eksem eller bara "vanlig" eksem så borde det väl inte försvinna av sig självt utan att det smörjs med något ?! dietisten sa idag att vete och havre allergi är så ovanligt så det borde inte dottern ha..speciellt inte eftersom hon bara är 6 mån! Jag håller nog på att bli knäpp är jag rädd =( Varför räckte det inte med mjölkallergi?!
    det där säger alla dietister och läkare. Havre och vete allergi är SÅÅÅÅÅÅ ovanligt. Men NÅGRA måste ju ha det så länge det inte är så att det är en allergi som är OBEFINTLIG hos barn. blir trött på att de säger så.

jag tvivlar givetvis också när de säger så...det är sååå ovanligt och jag tänker givetvis att MIN son kan ju inte vara den som har oturen att få denna så otroligt ovanliga allergi... och som ni vet så vet jag fortfarande inte men NÅT stör honom i alla fall
  • EL I
    Snutten skrev 2010-04-14 20:38:17 följande:
    Jag läser att ni skriver mycket om utslag och eksem. Siri har en del utslag och eksem som kommer och går. Ibland kan jag härleda det till något och ibland inte. En del barn har känslig hud som behöver smörjas dagligen för att se fin ut. För att vår dotters hud ska se fin ut måste vi smörja med locobase repair när det är sämre miniderm när det är bättre. När hon har badat smetar jag in henne i badolja och ibland måste vi smörja med kortison. Om ni kollar i mitt bildgalleri finns det bilder på hennes eksem i ansiktet när hon äter andra frukter än banan. Prickarna var där hela tiden inte bara när hon precis hade ätit något hon inte tålde.
    har tittat på bilderna. måste fråga, vad säger läkaren om det där eksemet? har hon bara runt munnen och näsan eller på andra ställen också?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv hade sådär, inte lika mkt men ser likadant ut fast i mindre skala. Läkaren diagnostiserade mig med "oraldermatit" och jag fick nån helt annan salva (som jag i o för sig inte vet om man kan ge till barn) samt en tablett som jag skulle äta i ca 2-3 månader och då gick det bort sen har jag inte fått tillbaka det. eller det har varit lite grann men inte i närheten av så mkt som jag hade då.
  • EL I
    Blå Flygare skrev 2010-04-14 21:00:30 följande:
    Trolldegen! Att den görs en dag han inte är där (t.o.m. S reagerar om vetemjöl används i samma lokal) och att han får en egen utan sädesslag och med ren kavel etc.
    hmm har inte tänkt på det. ska höra med dem hur de hanterar detta? han har inte visat några tecken på kontaktallergi men det kanske kan bli eksem vid inandning??

tror inte han får nån egen utan jag tror de ger honom samma eftersom jag inte sagt nåt om kontaktallergi...
  • EL I
    Blå Flygare skrev 2010-04-14 21:19:09 följande:
    När det yr så både man andas in det och det landar på ytor där man sen lägger maten som ska ätas. Och det är rå vete, inte tillagad form. Sen kan väl ett barn i den åldern äta en liten bit? Om inte ta till läppen och låtsas-äta.
    jo det är sant.

ska på utvecklingssamtal på fredag på dagis så då har jag skrivit upp lite frågor och funderingar. både jag och mannen (äntligen ) är nu inne på att vi verkligen måste vara strikta och ta bort ALLT såhär i början och sedan får man väl införa lite undan för undan och se hur mkt han tål, men ett par månader utan allt måste vi nog ha för att kunna se någon skillnad.

Hade en kompis här i dag som inte sett honom sedan han var sådär bra för 1-2 veckor sedan och hon såg direkt kinderna och framför allt att magen blivit större igen. så han har gått tillbaka något steg igen

Om ni kommer på fler saker jag ska fråga/säga på dagis så skriv gärna för just nu står det still i huvudet!
  • EL I

Nu är grabben fin om kinderna igen 2 dagar hemma från dagis. Sov hela natten förutom ett uppvak vid 04 men det tror jag blivit en vana efter alla de andra nätterna. Räckte att jag klappade honom lite på huvudet så somnade han om...

Det MÅSTE ju vara något på dagis?!? Kanske att han äter av någon annans bröd eller nåt? Eller att kokerskan missat något, frågan är bara vad hon kan missa isf??

• EL I

Älsklingen: ja ni får nog testa och verkligen veta vad ni testar för nåt. Var noga med att era saker inte kontaminerar lilltjejens. eller försök ha allt mjölkfritt hemma, att även ni äter mjölkfritt så det inte finns lika stor risk att hon får nåt i/på sig.

jag kanske ska se upp med vad jag önskar sonen är på ett hejdundrande bra humör i dag vilket innebär att jag hittills tagit ner honom från alla möjliga ställen som han klättrat upp på, bland annat stod han rätt upp och ner på stora killens matstol (tripptrapp stol) . Han o storkillen busar som tusan och en riktig liten busunge är han där han gör saker och sen plirar han med sina bruna och förstår att han är jättebusig men skönt att se honom så!

• EL I
    trållmor skrev 2010-04-15 22:20:43 följande:
    Ni som har sojaallergiker, hur har ni gjort när ni testat sojasläktingar? Jag tänkte absolut inte testa än, utan vill verkligen att Neelah får må bra ett bra tag innan jag kommer testa (om jag inte får ersättning utskrivet då ), men skulle gärna vilja veta hur andra har gjort. Har ni testat några olika, eller bara en, och dragit slutsats därefter?
    vi har faktiskt inte testat det. just nu har vi ju tagit bort vete. skulle han inte bli helt bra på  det så är väl sojasläktingar nästa steg. Ärtor blir han inte dålig av i alla fall, men bönor reagerade han på med kräkningar när han var liten men vi äter inte bönor så ofta så jag vet inte om det var en slump (testade bara 2 ggr) eller om han verkligen inte tål bönor.
  • EL I

Ni som kan mycket om mycket. Har ni hört talas om detta? Vår stora son är 3.5 år och har sedan några månader till och från haft ont i ena foten och haltat. Vi trodde det berodde på att han ramlat en gång och stukat foten och liksom kommit in i nån vana att halta. Han har då och då klagat på att det gör ont men oftast inte sagt nåt alls.

Förra helgen så började han helt plötsligt klaga på att det kliade på foten. han var hysterisk!! När man tog av strumpan så var han lite röd och möjligtvis lite svullen,  men inga nässelutslag och inga prickar.
    Efter detta så klagade han om vartannat om klåda och smärta. Så fort han gick på foten så började han gråta och skrika att han hade ont. Vaknade på natten och hade ont. Detta höll på i ca 2 dagar, men efter 1 dag övergick det "onda" till bara klåda igen. Efter 2 dagar så var det höger fot istället för vänster fot.

Tänkte först på växtvärk men då borde det ju inte bara vara fötterna och det borde ju inte vara nåt rött alls och han borde ju inte klaga på klåda?? några idéer???

• EL I

Måste fråga er här. Fick i mjölktråden reda på att det var sojamjöl i Nutran...hur vanligt är det att man reagerar på det om man är sojaallergisk?? Börjar fundera på om det är det som gör att sonen inte blir helt bra trots vetefritt? Hade inte en tanke på att det kunde vara soja i när det är så vanligt med sojaallergi bland mjölkallergiska barn

Låter det ologiskt??

• EL I

Har föresten haft möte med dagis i dag och enligt dem så kommer hans bröd väl förslutet till avdelningen (de har eget kök) och egen smörbytta osv men de skulle vara extra noga med att tänka på det där med kontamineringen.

Svar på tråden Allergitråden