• Kavat

Allergitråden

Bebbeprinsen skrev 2010-11-23 21:22:13 följande:
    Hej alla experter. Jag kikar in här ibland, läser gärna och lär av er i denna tråden.Ni är toppen! Jag är inte aktiv och skriver själv förrän nu! Jag har ett problem som jag hoppas ni vill hjälpa mig med.
    Efter 3 mån provocering av vete på min multiallergiske son (mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete?) blossar refluxen upp. Han har medicinerat med losec i 2 år, och det har fungerat hyfsat för refluxen. Enda förändringen nu är att vi intoducerat/provocerat vete i 3 mån. Är det rimligt att det kan ta SÅ lång tid innan reaktion, och bara reflux? Jättetacksam för era kloka synpunkter!
    Oj. Visst skulle det kunna vara så. Ända sättet att veta är nog att ta bort vete igen och se om han blir bra och ev. provocera igen?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-11-25 09:10:46 följande:
    Åt köttbullar till middag kl 17 ammade 18.10 sedan ville han ha redan kl 20:15 börjar efter detta knöla lite och ville amma igen 21:30 börjar efter detta bli missnöjd och kl 22 är magknipet ett faktum. Kom till ro vid 23:30.

Det kan inte vara något annat än ägg då det inte var ngn vanlig lök i dem utan vitlök  som brukar funka.
    Skönt att höra att du vet. Intressant att det är "samma" mönster på din som min 3-åring när han ammades. Ägg visade för övrigt på rast när han var 7 mån.
  • Kavat
    Sousafon skrev 2010-11-25 11:02:58 följande:
    Det verkar som att de flesta här inne har barn som får mer "långsamma" reaktioner eller vad det heter. Finns det några som får kraftiga direkta reaktioner också? Min son kräks/får diarré ganska snart efter att han har fått i sig något och vid några tillfällen på sistone har han några timmar senare fått reaktioner i andningsvägarna. Jag blir så fruktansvärt nervös över detta och undrar om det finns några här med erfarenhet. Hur lär man sig leva med den oron?
    Ja, min son får det av något men har aldrig fått andnöd, men vet inte hur han reagerar på ägg som vi vet han har en snabb reaktion på, då han vad vi vet inte fått det i sig. Eller också är det spår av det han fått i sig när han spyr och får diarré..?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-11-25 20:20:00 följande:
    Nu är äntligen dotterns mage tillbaka till sitt normala..det vill säga förstoppning. Blev till att sätta in en vuxendos lactulos

Så nu är jag helt säker på att det är något hon reagerat på..för grönt vattnigt bajs kan omöjligt vara normalt!
    Och närmast till hand ligger då ägg...såklart. Varför skulle hon tåla det när hon inte tål något annat utav de 5 vanligaste allergierna?? *muttar lite*
    Men hon fick verkligen ingen stor bit..kanske 1-2 mm stor, och det gröna bajset höll i sig i två veckor..jisses.
    För att vara helt säkra ska vi testa ägg igen när magen fått vara bra ett tag, fast vi har inte bestämt oss än hur vi ska göra!
    Lutar  åt att vi väntar tills de pricktestat det igen samt rast. Kanske visar sig allergin där och vi slipper provocera igen
    Kan man få remiss till lapptest på ett annat sjukhus än det man går på utan att ha läkaren på sin sida ?? Eller ska jag svälja min stolthet och be och böna att läkaren kan skriva remiss?? Kan inte ritkigt släppa detta och villl såååå gärna göra lapptest på henne. Tänk vad skönt om det kunde visa sig där och sedan trycka upp resultatet i ansiktet på alla som inte tror oss!

Någon som har ett toppen recept på lussekatter som är fria från mjölk, soja, sojasläktingar, sädesslag ?
    Lussekatter finns i Miralicias blogg!
    Vänta med äggprovoceringen säger jag tills tester är gjorda.
    Ja, man kan ringa annat sjukhus och be om att få göra patch. Man kan skriva en egenremiss också om det behövs. Ring och fråga dem. Jag var i alla fall välkommen till NÄL utan problem. Sen fanns det ju här också, vilket läkarna inte talat om. Jag hade varit välkommen dit även utan remiss, men mer eller mindre krävde remiss av läkaren. Men steg ett är att ringa till närmaste ställe som gör patch och fråga!
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-11-25 18:30:39 följande:
    Enligt hennes läkare borde hon tåla mjölk nu, efterson hon passerat 1-1,5 års ålder. Hon samtyckte till att det var dags nu innan jul att prova igen, ca 6 mån efter förra gången när jag förelsog det. Då tålde dottern 2-3msk innan hon fick lite utslag och blev hård i magen, ev. sömnpåverkan. Den här gången har ju dottern inte fått några utslag eller reaktioner från magen. Utan vi kom på varsitt håll att det kan finnas ett ev. samband mellan dottern sömnproblem och humör som har kommit den senaste veckan ungefär. Började mjölkprovoceringen för tre veckor sedan.
    Annars har hon inte sagt så mycket om provoceringar mer än att ägg ska vi vänta med tills åtminstone 3-4års ålder med att prova, då på sjukhus.
    Tror vi utesluter helt för att sedan provocera igen med stor mängd. Vill få ett klart och tydligt svar innan jul. Kan ju sedan prova mig fram vilken nivå som passar. ???

Tänkte sätta en pepparkaksdeg för bak imorgon eller lördag morgon. Liten fundering, har en glutenintolerant här då och har Lailas gula hemma som även dottern tål. Kan jag ta mitt vanliga ägg/mjölk/sojafria recept och byta vetemjölet rakt av mot Lailas gula? Blir det bra?
    Jag gör med bovete i, tycker de blir toppen. Knapriga och godare än vanliga enligt maken som kan äta båda varianterna.
  • Kavat
    tessan27 skrev 2010-11-25 16:11:13 följande:
    Ringde direkt till Allergimottagningen på vårt sjukhus idag och vi fick komma dit direkt med vår son som är 7 månader. Han har eksem och i frdags fick han ju nässelutslag av nått som han ätit. Storasyster är ju redan inskriven där och det gav och förtur och vi slapp att först gå till VC för att sedan få en remiss. Nu blir han undersökt och får göra pricktest och utredas redan den 15 dec. Så skönt.
    Skönt att ni får hjälp!
  • Kavat
    tes 75 skrev 2010-11-25 16:00:56 följande:
    någon här som vet vad för stärkelse det är i Felix tomatketchup? det står bara "stärkelse" i innehållsförteckningen.
    Den vanliga??!?" Hm, har inte Ikea den?

Någon av er med barn med kraftig veteallergi som har ätit mc donalds ketshup efter de bytte (för några månader sedan?) ? Reaktioner?
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-11-25 20:41:06 följande:
    Gör en vanlig pepparkaksdeg imorgon istället. Vill göra goda pepparkakor, inte experiment den här gången. Har färdiga glutenfria pepparkakor hemma till min gäst så hon blir inte utan.
    Till nästa gång.
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1078586.html

Om man gillar bovete (fast smaken dols i och med kryddningen) så jäser inte bovete upp så mycket som de med vete, så även tjocka blir knapriga.

Bovete är toppen i alla småkakor tycker jag!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-11-25 21:24:28 följande:
    Du har NÄL i Trollhättan, Östra i Gbg och Barnallergologen i Kungsbacka
    Gör östra patch nu????
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-11-26 20:46:12 följande:
    Nu har jag "spammat runt" med varningen - mjölkallergi- & mjölkistråden samt separat tråd under allergier för de som inte är inne i trådarna och liknande "spammning" på annat forum också + på bloggen

Men katastrof att det händer...
Svar på tråden Allergitråden