Allergitråden
Eksemen har kommit vid 2-3 års ålder här. Men min kille har spytt skrikit pga magont och haft stoa sömnsvårigheter.r
Skrattar fortfarande.
Ska försöka återge samtalet med tanten på fk idag så gott det går, så ni får lite skoj också. Försök att inte gråta bara.
Tanten sa att det inte stod något om att sonen var allergisk mot komjölksprotein i läkarintyget.
Oj, då, sa jag, det hoppas jag, annars så får jag fixa nytt intyg.
Det står så här sa hon och läste "han är allergisk mot mjölk, soja.. osv."
Och då sa jag att ja, där fanns det ju med. Vad skönt, då var det rätt.
Nej, säger hon då. Det står inte komjölksprotein.
Ähh, nä, sa jag, men det står "allergisk mot mjölk" och det är samma sak som komjölk.
Nej, säger hon. Det är inte samma sak, det finns laktos också och en sak till.
Ja, säger jag, man kan vara intolerant mot laktos/mjölksocker men det är en intolerans och ingen allergi och sen kan man vara allergisk mot mjölk och då är man allergisk mot mjölkproteinet och då är man allergisk och det är det min son är.
Nej, säger hon, vi går efter KOs regler och där står något om 3 specialkoster och där finns mjölk, gluten och fettreducerad (?) kost med och där står allergi mot komjölksprotein.
Ja, säger jag (som dessutom har skickat med delar av papprena hon pratar om). Det stämmer och där står om komjölksallergi och det är det min son har och det är det läkaren har skrivit i intyget fast hon "kallar" det allergi mot mjölk.
Nej, säger hon, hör här och så läser hon ur papprena där det står om intolerans mot laktos och om allergi mot komjölk...
Då säger jag att jag vet vad det är och det finns laktosintolerans och det finns mjölkproteinallergi, sonen har mjölkproteinallergi och jag och min dotter har laktosintolerans och jag skulle kunna doktorera i det här, jag är helt säker.
Nja, säger hon, ja, jag tror dig, men nääe, det stämmer inte riktigt. Jag får läsa mer för att förstå....
Hej hej Så perfekt att jag hittade er tråd. Jag behöve råd nämligen och ni har nog massor med erfarenhet. Sista två veckorna har min 15 mån son varit rödflammig och knottrig på kinderna lite då och då. Han Har aldrig haft dessa utslag innan och ätti det mesta i matväg och nu helt plötsligt har det kommit nästa varje dag. Igår åt han köttbullar och potatismos och någon timme senare var kinderna röda igen. Funderar på om det kan vara något annat här hemma som gör att det blossar upp? Kanske inte är mat? Någon som har något tips?