LindaHirvonen skrev 2010-11-15 21:31:40 följande:
tack för ditt svar :)
Vi har 2katter Hemma... Gluten testet är taget (blodprov) Vilket inte indikerade på Glutenintolerans..
Fundrade på att ta bort soja & ägg faktiskt...
Är såå tacksam för att någon Svarat :)
Det är Jobbigt att inte fått något rikitgt klart svar från nån :/ Varken läkare eller nån annan..
Kavat skrev 2010-11-15 20:21:37 följande:
Hej!
Jag skulle vilja fråga läkaren varför ni gjorde ett pricktest alls om denna inte litar på det.
I mina öron så är det solklar allergi. Möjligt att tavegylen minskar reaktionern på pricktesten, men det gör ju att hon egentligen är mer allergisk än vad pricktestet visar - inte tvärtom att hon inte är allergisk.
Går det inte ner så behöver hon nog mer än tavegyl. Men då måste ni åka in akut och få t.ex betapred gissar jag för att häva det. Tycker det känns oansvarigt av läkaren...
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile4.gif)
Ja vi gick därifrån undrades varför de gjorde pricktestet :/
Jag tycker oxå att även om hon hade tavegyl i sig men det ändå gav klara Utslag på Soja, Hund, Häst & Katt å lite på de andra så tycker jag det verkar som hon har allergi inte tvärtom som läkaren påstod...
Jag ska gå upp och kolla till henne nu å se hur det ser ut...
Jag belv grumt besivken på denna läkaren med... Tycker att även fast hon inte är Melissas "riktiga" läkare på barn borde hon agerat lite bättre...
Tack för ditt svar... :)Vi kan inte komma på att nått som hon äter eller så innan utslagen kommer utan rätt som det är är dem bara där..
Men magen har vi ju märkt att när vi äter tex pasta så får hon oftast ont i magen eller måste bajsa ibalnd mitt under måltiden.. Samma om hon äter mycket pizza, eller bröd... Men oxå lite svårt å säga att det bara är det som utlöser "reaktionerna".
Men nässelutslagen kan vi inte sätta fingret på om det är nått hon ätit eller om det är KATTerna vi har.. Eller nått annat.. Vi har ju inte bytt skölj eller tvätt medel så det är ju inte det heller. MEn funderar ändå på att byta till Ett som är ALLERGI vänligt... Om det nu finns sånt??!
Men jag som Mamma känner att det är något som inte stämmer och jag tycker inte hon ska behöva äta tavegyl 2ggr om dagen för att slippa nässelutslagen..
Mjölk gav ju ett litet utslag, precis som Vete, ägg och råg eller om det var korn?!
Hoppas det är bättre tills imorgon annars får jag ringa barn igen å rådfråga..
TACK FÖR ERA SVAR
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Betyder MYCKET!!!!
Har hon hosta? Snuva? Kliar sig i ögonen? Röd i ögonen? Rinnande ögon? Det är det vanligaste när man är allergisk mot katt. Gör ett litet test att hon gosar ansiktet mot den eller tar i katten och tar sig i ögonen och se om det blir någon reaktion? Hon bör reagera i ögonen om hon är allergisk.
Min dotter visade nämnligen på lite allergi på pricktest på hund eller om det var katt eller både ock. Nu minns jag inte ens hur det var. Men vi har katt och mina föräldrar har hund så det ställde till det lite för oss om så hade varit fallet.
Sen visade det sig tillsist att hon inte alls reagerar på djur överhuvudtaget utan att det var en massa mat. Hon och ena katten sover ofta tätt tätt ihop och föräldrarnas nya hund och hon gosar jätte mycket utan reaktioner.
Hon har aldrig haft problem med andning eller ögonen, därav att jag misstänkte att det funkade. Däremot så tror vi att hon reagerade på det på pricktestet för att hon var väldigt känslig just då. Och pricktest kan visa fel, alltså falsk negativt eller falskt positivt. MEN med tanke på din dotters alla symptom på allergi samt att pricktestet gav utslag så är det i mina ögon inget snack om att hon är allergisk.
Frågan är mot vad och hur mycket? Pricken säger egentligen inte allt om hur reaktionen hos henne är. Magbesvär brukar vara långsamma reaktioner och det visar sällan på pricktest. Man kan ha både snabba och långsamma reaktioner på samma mat, så det ena utesluter inte det andra heller.
Kolla gärna prickarna imorgon och se hur de ser ut? Större, mindre? För är det mer på vissa saker så tyder det på att hon även har långsamma reaktioner på vissa ämnen. Men just detta är det inget som läkarna brukar ta hänsyn. Men det motsvarar egentligen en patchtest/lapptest (som du kan läsa i min sädesslagsallergi -blogg om).
Det är ju olika vad man tål ,inte tål, men vi har Neutral i vanliga fall. Men fanns inte sist och då köpte vi Skona, eller var det Grumme. Ja, det finns flera i alla fall. Vad som är bäst vet jag inte. Ännu viktigare är sköljmedel, för det sköljs ju inte ur!
Äta tavegyl jämt för att slippa nässelutslagen ska hon inte behöva. Men det jag blir argast på är att hon uppenbarligen har ont i magen och ska behöva utsätta sig själv för att bajsa på sig utan att hon vet. Katastrof!
Så ställ läkaren mot väggen! Om inte annat finns vi här.
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Det är många här som själva fått slå sig fram med näbbar och klor för att få hjälp och rätt hjälp!
Tycker absolut att ni kan börja köra både mjölk, ägg och sojafritt utan att tveka. Kanske även utan sädesslag eftersom ni redan kollat gluten för att vara snäll mot magen och för att du faktiskt misstänker det. Kan ju vara falsk larm något av det, men för att veta måste ni får hennes mage bra och sedan provocera försiktigt med en sak i taget. Men ni måste nog ha läkarintyg och då måste ni ha läkare med er. Snabbaste sättet är att ta bort allt man misstänker i minst 2 veckor, skulle säga 3-4 helst och se hur hon mår. Mår hon bra så provocerar man. Mår hon inte bra så är det kanske något ytterligare.. Men man brukar märka åt vilket håll det bär relativt fort.
Så ring läkaren imorgon och fråga om denna kan skriva ett intyg till skolan så länge för ni vill ta bort saker ur maten NU och sen kan ni ha mötet och prata om det. Du kommer ändå inte få hjälp från läkaren om vad hon kan äta osv, för tyvärr sträcker sig inte deras kunskap så långt. Dietisttid bör ni få, men det tar också tid. Kolla runt lite här i trådstarten och läs på lite.
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
En 6-åring ska inte behöva bajsa på sig om det går att åtgärda! Kram!