• Kavat

Allergitråden

Söta Nasse skrev 2010-04-20 10:30:50 följande:
    min stora son verkar vara allergisk mot hunden som vi köpte för 3 veckor sedan. Hans eksem blir värre och värre och har till och med börjat ge honom en fruktansvärd klåda. Han är även mer gnällig och arg av nån anledning, men det är ju jobbigt med klåda så det kan man kanske förstå. Så nu har jag läst på en massa om hundallergi och tydligen ska man inte ens ha hund om man är allergisk mot katt som minsta sonen är. Minsta sonen fick eksem och andningsbesvär. suck.. ska de vara allergiska mot allt? Kommer ju aldrig kunna ha djur igen och så måste vi göra oss av med vår underbart chihuahua som vi lärt så mycket skoj och som håller mig sällskap på dagarna.
    Åh, vad trist!
    Mitt enda tips är att gå till läkaren och kolla så att det verkligen är hunden (kan ju vara pollen, gräs ja, mycket annat som cirkulerar i luften nu, även om det tyvärr låter troligt med hunden.) Ni har inte ändrat hans matvanor på annat sätt? Mediciner mm?
    Försöker leta efter nålen i höt, men min dotter reagerade med klåda av sorbitol, i hennes fall fanns det i kalktabletterna samt i Tavegyl/aerius som hon fick. Vi trodde hon var allergisk mot hund ett tag (mina föräldrar hade hund och hon visade ytterst lite på RAST) och det blev värre varje gång hon var hos dem och hälsade på. Men då fick hon också aerius.
    Tillsist så kom vi på att det vara medicinen som gav henne klådan. Idag gosar hon hej vilt med våra katter och andras hundar utan några som helst problem.

Kolla ögonen, får han rinnande röda ögon om han gosat med hunden? Typ ta på hunden och sen i ögat. Min dotter fick inte det och det var det som gjorde att vi tvivlade på att det faktiskt var hunden.

Sen är även min fundering om vad ni ger hunden för mat, om det är något där i han inte tål, om han nu är vid maten. För vi har katt hemma och barnen hjälper ju mer än gärna till att ge mat till katten och när vi letade så var det ägg och annat som barnen inte tålde i många foder. Men vi hittade tillsist som de tålde.

Det finns både hundraser och kattraser som inte är lika allergena, men det beror ju på hur  allergisk man är också. Lite sent nu också kanske...
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-04-20 11:01:29 följande:
    det enda som är nytt är hunden och sonen rör inte hundens mat.
    Vad är det din son är allergisk mot i matväg?
  • Kavat

Ja, det är helt sjukt kasst vad olika de godkänner. Vi fick t.ex inte godkänt risdryck, men fick schablonen för mjölkfritt, som ju är betydligt lägre.

Dock fick vi Locobase Repair godkänt, men det var tvunget att det stod med på läkarintyget, att vi behövde använda den.

• Kavat
    Mamsie skrev 2010-04-20 14:05:24 följande:
    Hej tjejjer! Vet ni vad? Jag är gravid! Med tanke på de tre andra allergikerna så funderar jag på det där med lactobaciller under graviditeten. Är det nån av er som har tips, råd, länkar mm? *kram* PS. Max mår "bra" - dvs klarar sig med medicinerna så länge alla sköter sig. Inga svåra jobbiga allergiincidenter - de fick sg nog en tankeställare på dagis sist PS 2. Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter. Kram igen!
    GRATTIS!!! {#lang_emotions_gravid} {#lang_emotions_sunny}
    Vad roligt!

Ja, du, jag står inför samma och frågade i början, men har inte riktigt fått tummen ur att följa slaviskt och köpa in något. Jag försöker dock få i mig Verums youghurt med lactobasillusker var och varannan dag. Det finns ju en massa olika sådana där bakterier och jag vet ärligt talat inte om det spelar någon roll vilken sort som äts, bara att det äts. Men jag VET alltså inte, tror inte vi kom fram till något helt säkert när det diskuterades sist heller.

Annars så äter jag lite allt möjligt i vitaminform sedan innan då jag var så kass Folsyra är väl det viktiga att stoppa i sig liksom omega3 sägs vara bra.
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-04-20 16:50:46 följande:
    den innehåller ju mjölksyra som andra ingrediens. Det fungerar väl inte om man är allergisk mot mjölk? Fungerar inte på sonen i alla fall. Det som fungerar bäst är att smörja in honom med babyolja efter varje dusch och då rikligt. Miniderm har vi inte använt oss av alls. finns det mjölkfria barnmatsburkar också? lilla sonen åt aldrig burkmat.
    Mjölksyra är vad du som bildas i kroppen och har inget alls med mjölkprotein att göra.
    Men däremot så svider det lite och kan irretera.
    Locobase har 3 olika salvor, Locobase Repair (dyrare, men fetare och bättre enligt mig) innehåller inte mjölksyra och lägger sig som ett skyddande lager där man smörjer. Har provat en massa annat, men inget annat som funkat så bra som Repair på sonen. Vi har även "kortison-salvor", men jag upplever att Repairen gör nästan samma jobb på honom om vi smörjer som vi ska (minst 2 gånger per dag på utsatta ställen, ibland många fler gånger, beroende på hur han ser ut.)

Det finns barn som inte kan använda nästan några salvor alls, så det är nog tyvärr bara att testa och se vad som funkar för er. Olja är ju det mest naturliga, så funkar enbart det så är det ju toppen!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-21 10:10:35 följande:
    Hönan håller fortfarande på att tjura med ersättningen =( Och hon som är så liten måste ju verkligen äta duktigt! Någon som vet hur länge detta kan sitta i ?! Hon provocerades i fredags! Sen kan det ju såklart vara tänder eller utvecklingsfas som gör att hon äter sämre.
    Det är just därför hon borde få slippa provoceras "i onödan". Ofrivilligt är ju inte så lätt att undvika alla gånger. Hoppas att hon äter bättre snart!

Jag märker av det många dagar på mina barn. Men de är ju inte så små så att det gör någon "skada" eller märks av på samma sätt. Förutom att det inte är roligt med ledsna och griniga barn som vaknar på nätterna och inte kan sova...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-21 11:11:31 följande:
    Nu har jag pratat med dietisten och fått en tid i början av maj... hon vill att jag ska ge havre, korn och råg fram tills dess så att de ev kan se om det skulle vara gluten och inte veteallergi. Hon vill också att vi ska göra ett pricktest då. Hon påstår att det inte ska vara någon fara att äta t ex havregryn eftersom det är sååååå små mängder vete i det och godiset med glukossirap trodde hon inte ett skit på hmm så vi får väl se hur det där går. Nu är han i alla fall bra igen så då ser vi ju skillnad OM han reagerar på detta. Hur sjutton hittar jag mjöl av råg och korn som INTE innehåller vete???? Måste försöka ge honom havremjölk igen och sedan baka bröd på råg och korn igen. känns väl sådär men men det väl bäst att göra som de säger.
    Oj! Sorry, men jag skulle inte lita så mycket på din dietist. Usch, känns hemskt att säga så. Men hade de inte redan kollat gluten på blodprov? Hade det inte varit bättre för honom att få må bra ett tag än att köra på direkt. Blir lite arg när jag läser för de skiter fullständigt i vad barnen och föräldrar får utstå. Varför tror hon inte på dig. Du har ju ingen som helst anledning att ljuga. Visst hon tror inte att man överhuvudtaget kan vara så känslig, men det VET ju du att man kan nu. Om du nu skulle tvivla på din sons reaktioner så finns det ju fler här i tråden som har lika allergiska barn och får reaktioner av sådant som de inte bör reagera på enligt EUs "regler".

Min kille är ju som sagt veteallergisk och du läste väl för några veckor sedan hur han såg ut när han fått i sig fruktos-glukossirap(vete) i Eldorados jordgubbssylt? Nu ser han likadan ut igen och kunde inte sova i natt och hela benen var fulla av utslag i går. Jätte ledsen hela dagen och gnällde. Denna gång tror jag att det var druvsocker igen.. Men får kolla upp mer. Jag kliade också i ansiktet, så var inte så förvånad egentligen att han såg ut som han gjorde och var som han var. (Jag reagerar ju med klåda när jag får i mig minimala mängder gluten.)

Men om du nu måste. För det första var jätte försiktig!!!! Jag hade börjat att testa REN havre (OBS! Jätte viktigt att den är helt ren och fri från vete och gluten för att se om han reagerar på REN havre.
    Jag förstår att hennes idé var att kolla om han är glutenintolerant och tanken var att han ska få i sig gluten, men då är det faktiskt helt onödigt att ge havre över huvud taget för havren i sig innehåller inte gluten och då är det den mängden som han får i sig genom kontaminering i kvarn osv. Och de mängderna är allldeles för små för att överhuvudtaget kunna visa på något glutenprov!!!
    Med andra ord, börja med REN havre för att se om han tål havre. Är han glutenintolerant så bör han klara små mängder havre utan reaktion.
    De flesta glutenintoleranta kan äta ren havre, men dock inte alla, så om du börjar att ge t.ex solhavre eller Oatleyś havredryck, eller Sempers RENA havre så ska den vara under gränserna för gluten. Ge ytterst lite. typ ett halvt kryddmått första dan och sen ett kryddmått andra dagen och öka sakta så att du snabbt kan avsluta när du ser reaktion, om den kommer.
    Och ge bara REN havre först klart så att ni har fastställt om han reagerar på det eller inte.
    SKRIV upp hur mycket du gett och reaktioner så att du har papper att visa upp för dietisten/läkaren, att gå tillbaks till. Man glömmer fort.

Sen finns det inte rent korn eller råg, och de borde ju egentligen dietisten sagt till er. Det kan ingå upp till 5% annat mjöl i.
    Det är om hon nu skulle ha rena saker i sortimentet från apoteket men tror inte att det finns eftersom det är "gjort" för glutenintoleranta som inte kan äta vare sig råg eller korn, eller för folk med andra problem än just sädesslagsallergi, men allt går vad jag vet i samma kvarnar som vete. Råg och korn innehåller gluten så idén om att ge det för att påvisa gluten utan att få i honom vete är nog omöjligt...

Ja, så negativt blev inlägget från mig, men jag tror det är bättre att du vet vad du gör när du ger än att en dietist som inte verkar ha något större koll på sädesslagsallergi ska förstöra i onödan för er.
  • Kavat

EL I, sen kan man ju även tillägga att prova havre när han varit bra sådan kort tid, och magen inte är läkt är nästan snudd på idioti enligt mig. Det är ju precis det här med att magen måste hinna läka... Men, men... Han mår ju bra nu, kan han inte få må bra några månader... ? Jaja, sjukvården är ju som den är och det är väl för att ni ska få ut saker på livsmedelshänvisning gissar jag. Men plåga inte honom i onödan utan tro på dig själv om du märker att han reagerar!

• Kavat

EL I,
    tänkt lite...

Tog inte ni glutenprov innan ni tog bort veten?
    För i så fall är det ingen idé att ta det nu igen. Har dietisten ens kollat vad som tagit och inte och har kontakt med läkaren? ( Det är inte dietisten som avgör om ni ska ta gluten igen.. Och dessutom i onödan.)

• Kavat

EL I, tycker så synd om er! {#lang_emotions_cry}

När vi var mitt uppe i det här med sonen så kom jag fram till en sak, som jag fortfarande anser. Vi kollade gluten innan vi tog bort vete på sonen och det visade inget. Men sen så reagerade han allergiskt, liksom jag tycker att din son gör. Sen reagerade han på små mängder ren havre och det gjorde ju också att jag trodde mer på allergi.
    I ert fall tycker jag det är superdåligt att komma tillbaks nu och be er ge tillräckliga mängder för att testa gluten. De kunde gott ha testat honom innan när ni bad om det!
    Jag tror ärligt talat inte att ni kommer att komma upp i några större mängder av gluten till honom så att det skulle vara tillräckligt för att visa på gluten på ett test. Men det är vad jag tror. Så då behöver du testa ren havre för att se om han reagerar. Gör han det så låt honom bli bra och så testar ni med yttepytte lite råg. MEN tänk på att han nog kommer att reagera på veten i så var försiktiga. Så ta det lugnt och "plåga" inte i onödan utan räkna reaktion som reaktion och stå på dig!
    Korn känns helt onödigt att testa. Finns väl inte ens att köpa kornmjöl? Och defenetivt inte rent? Så då finns det ju ingen vinning av att kunna äta korn ens?

Men oavsett om det nu skulle vara gluten (eller att han får det som vuxen, jag har ju det och det är ju ärftligt.) eller sädesslagsallergi så resonerade jag så att det är bättre att han får vara utan gluten/vete nu och må bra. Sen om det aldrig växer bort så får man ju aldrig tillfälle att testa, men i annat fall så kommer det ju en tid när man får tillfälle att testa gluten. Även om det blir när han är 10 år eller senare
    I nuläget så gör det ju inte så stor skillnad så länge ni får rätt hjälp. Det är svårare med sädesslagsallergi eftersom de oftast är så mycket känsligare än glutenintoleranta. Samt att de då ofta har flera allergier som ställer till det i matvalet.
    Pengamässigt, ja, man kan få ut på försäkringen, om man har. För kvarstående allergier vid 18 års ålder kan man få en summa (vet ej hur mycket, det görs väl bedömning) och man kan få för glutenintolerans när man fått diagnos. Men om man får diagnosen idag eller senare spelar ju faktiskt ingen större roll i det stora hela. Huvudsaken är att man får må bra.

Jag fick min diagnos för ca ett år sedan och har ingen sjukförsäkring så jag får inga pengar på försäkringen. Däremot har jag olycksfall, men det är ju en annan sak...

Svar på tråden Allergitråden