EL I skrev 2010-04-21 11:11:31 följande:
Nu har jag pratat med dietisten och fått en tid i början av maj... hon vill att jag ska ge havre, korn och råg fram tills dess så att de ev kan se om det skulle vara gluten och inte veteallergi. Hon vill också att vi ska göra ett pricktest då. Hon påstår att det inte ska vara någon fara att äta t ex havregryn eftersom det är sååååå små mängder vete i det och godiset med glukossirap trodde hon inte ett skit på hmm så vi får väl se hur det där går. Nu är han i alla fall bra igen så då ser vi ju skillnad OM han reagerar på detta. Hur sjutton hittar jag mjöl av råg och korn som INTE innehåller vete???? Måste försöka ge honom havremjölk igen och sedan baka bröd på råg och korn igen. känns väl sådär men men det väl bäst att göra som de säger.
Oj! Sorry, men jag skulle inte lita så mycket på din dietist. Usch, känns hemskt att säga så. Men hade de inte redan kollat gluten på blodprov? Hade det inte varit bättre för honom att få må bra ett tag än att köra på direkt. Blir lite arg när jag läser för de skiter fullständigt i vad barnen och föräldrar får utstå. Varför tror hon inte på dig. Du har ju ingen som helst anledning att ljuga. Visst hon tror inte att man överhuvudtaget kan vara så känslig, men det VET ju du att man kan nu. Om du nu skulle tvivla på din sons reaktioner så finns det ju fler här i tråden som har lika allergiska barn och får reaktioner av sådant som de inte bör reagera på enligt EUs "regler".
Min kille är ju som sagt veteallergisk och du läste väl för några veckor sedan hur han såg ut när han fått i sig fruktos-glukossirap(vete) i Eldorados jordgubbssylt? Nu ser han likadan ut igen och kunde inte sova i natt och hela benen var fulla av utslag i går. Jätte ledsen hela dagen och gnällde. Denna gång tror jag att det var druvsocker igen.. Men får kolla upp mer. Jag kliade också i ansiktet, så var inte så förvånad egentligen att han såg ut som han gjorde och var som han var. (Jag reagerar ju med klåda när jag får i mig minimala mängder gluten.)
Men om du nu måste. För det första var jätte försiktig!!!! Jag hade börjat att testa REN havre (OBS! Jätte viktigt att den är helt ren och fri från vete och gluten för att se om han reagerar på REN havre.
Jag förstår att hennes idé var att kolla om han är glutenintolerant och tanken var att han ska få i sig gluten, men då är det faktiskt helt onödigt att ge havre över huvud taget för havren i sig innehåller inte gluten och då är det den mängden som han får i sig genom kontaminering i kvarn osv. Och de mängderna är allldeles för små för att överhuvudtaget kunna visa på något glutenprov!!!
Med andra ord, börja med REN havre för att se om han tål havre. Är han glutenintolerant så bör han klara små mängder havre utan reaktion.
De flesta glutenintoleranta kan äta ren havre, men dock inte alla, så om du börjar att ge t.ex solhavre eller Oatleyś havredryck, eller Sempers RENA havre så ska den vara under gränserna för gluten. Ge ytterst lite. typ ett halvt kryddmått första dan och sen ett kryddmått andra dagen och öka sakta så att du snabbt kan avsluta när du ser reaktion, om den kommer.
Och ge bara REN havre först klart så att ni har fastställt om han reagerar på det eller inte.
SKRIV upp hur mycket du gett och reaktioner så att du har papper att visa upp för dietisten/läkaren, att gå tillbaks till. Man glömmer fort.
Sen finns det inte rent korn eller råg, och de borde ju egentligen dietisten sagt till er.
Det kan ingå upp till 5% annat mjöl i.
Det är om hon nu skulle ha rena saker i sortimentet från apoteket men tror inte att det finns eftersom det är "gjort" för glutenintoleranta som inte kan äta vare sig råg eller korn, eller för folk med andra problem än just sädesslagsallergi, men allt går vad jag vet i samma kvarnar som vete. Råg och korn innehåller gluten så idén om att ge det för att påvisa gluten utan att få i honom vete är nog omöjligt...
Ja, så negativt blev inlägget från mig, men jag tror det är bättre att du vet vad du gör när du ger än att en dietist som inte verkar ha något större koll på sädesslagsallergi ska förstöra i onödan för er.