Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Nu när vi tror att vi fått bort allt som W inte tål hoppas jag att han börjar gå upp i vikt han har inte gått upp mer än 200g sedan i juli. Ni kan ju tänka er hur hans kurva ser ut han har gått från +1 till -1 längden har inte dalat lika mycket. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    t0va skrev 2012-01-13 14:38:13 följande:
    Så nu har jag ägnat dagen åt att jaga vården, pratade med BVC och barnmottagningen, sket i att gå vägen via allergimottagningen och nu har vi fått läkartid åt Theo också, sköterskan tyckte det lät lite konstigt att han aldrig fått träffa någon läkare så det fixade hon direkt. Hoppas det leder till något vettigt, jag sa att vi ska söka vårdbidrag men så kanske det går att lägga upp en plan också så något händer. Fick veta att de inte planerat något för honom förrens i april, tydligen räckte det med pricktest i september och sen inte något alls förrens oktober då de vill göra nytt pricktest. Helt sjukt ju.
    W var hos doktorn nu och hon vill ha tillbaka honom i maj och mellan det ska han göra ett svetttest och ett pricktest med det som jag misstänker att han reagerar på. 
  • 2små2stora

Idag ringde W's doktor mitt i mitt tårtbak nu får vi recept på nutra, vi ska om ca 2 veckor testa med havre och reagerar han då blir det dietistbesök och livsmedelsanvisning på glutenfri kost.
    Proverna visade ingenting förutom ett lätt förhöjt total-IgE 

• 2små2stora
    Kavat: Har du testat tistelvinds mjölksyrade morötter. De med lite russin på en riskaka är riktigt gott.
  • 2små2stora
    LadyM skrev 2012-01-26 19:52:01 följande:
    Suck! Nu ambulanstur till akuten pga att lillen svullnar upp av mat. Denna gång 1 sked linssoppa på dagis, innehållande:

* röda linser
    * purjulök
    * bladselleri
    * salt, peppar
    * vatten

Vilket är mest troligt?? Känns inte så särskilt bra. Förra gången var det mer självklart efts han åt torsk, nu vet jag inte vad vi ska utesluta. Hoppas inte selleri, det är ju i typ allt....?
    Reagerar han på baljväxter? röda linser tillhör ärtfamiljen
  • 2små2stora

Undrar om W har celiaki, om man tittar på hans viktkurva har den stått still sedan han var 10 månader, det var då vi introducerade vällingen i större mängd. Blodprovet för gluten av bra.

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2012-01-26 21:14:44 följande:
    Känner inte igen nån här inne. Har alla bytt namn?

Vem är vem? För inte kan väl alla vaara nya? :) 
    Det har varit hackers på FL så det blev gratis och rekommenderades att man bytte nick. 

3busfrön här förresten  
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2012-01-27 17:04:57 följande:
    Spår av sädesslag och ägg är no-no här hemma på alla. Spår av mjölk, fisk funkar inte på de minsta. Spår av nötter och soja är ok på alla vad vi sett.
    Spår av ägg funkar inte här heller. Men spår av mjölk, soja funkar på båda. 
  • 2små2stora

Nu har jag gjort doktorn till viljes och testat med vanlig mjölkfri välling. Med resultatet att jag jag har en hyperaktiv orm som vill äta hela tiden.

Det verkar som om det är  havre och maltodextrin som mest gör att han blossar i ansiktet. Vete i hel form (mjöl) ställer till magen men magknip och konstigt bajs. Vetestärkelse har jag inte sett någon reaktion på alls.

• 2små2stora
    billybiceps skrev 2012-01-29 12:01:54 följande:
    Har någon ett tips på ett annat rismjöl än Risentas? Är på jakt efter något som inte innehåller spår av soja. 

Dessutom undrar jag: Om ni här inne har fått i er något ni inte tål. Blir det så då att ni den närmsta tiden reagerar på saker ni normalt tål? Typ som att kroppen är extra på sin vakt den tiden? 
    Denna tror jag är fri från ev. spår av soja http://www.oldana.se/Oldana/AB3C1652-1E33-47E8-9F04-C3ED38526FCA.html
Svar på tråden Allergitråden