Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

En snabb fråga. Vilken mat är ägg och mjölkfri på Ikea

• 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2011-12-20 20:17:04 följande:
    Idag har hon fått skalad ekogurka och jag är fortfarande osäker på om den funkar, för hon har varit röd om kinderna, men hon har inte kliat på kinden. Om era barn "bara" får röda kinder av något, fortsätter ni ge det då? Eller kan hon utveckla mer allergi även mot ekogurkan?
    Jag skulle nog fortsätta lite till och se om det vänder
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Prince or Princess skrev 2011-12-20 20:33:26 följande:
    Hur menar du, vänder? Blir bättre eller sämre? är lite trög, har bara gurka i huvet
    att den förhoppningsvis blir bättre
  • 2små2stora
    Smileycat skrev 2011-12-29 20:24:25 följande:
    Ni som är vana vid allergi, proffs eller vad ska man säga?!
    Kanske ni vet om någon kan vi tecken på allergi genom utslag typ "blåsor" i rumpan runt anus?
    Min son har haft så typ ett halvår de har inte besvärat han så mkt förut, men nu sista tiden har de kliat och gjort mer ont fa på kvällen.. de har blivit lite fler nu också.. (på sista tiden har även fått utslag lite grann runt munnen, men de försvinner väldigt snabbt igen?)
    Han ska på tre års koll om två veckor ungefär, så tar upp det då om det inte blir mer "akut"..
    Han dricker laktosfri mjölk då han vaknade och pep på nätterna för han hade ont i magen, det försvann då vi tog bort den "uppenbara laktosen", men äter behandlade mjölkprodukter, tex yoghurt, ost osv.. så han är lite känslig för det åtminstone..
    Han har astmatiskt liknande symptom vid förkylning osv. men det beror mest på att han har nyss opererats för ASD "ett hål i hjärtat" som upptäcktes för ca 1år sen men operades vid påskas, han hade "astma" innan och låg inne för RSliknande virus vid 2mån, men nu i efterhand så har hans andningsbesvär mest berott på hjärtat, hålet satt nämligen så att blodet till lungorna syresattes dåligt..
    men det här i rumpan har funnits läänge men blivit värre och nu har det påverkat honom.. 
    Det är precis det samma som W har, han blir röd och får blåsor i ett område runt anus. När han reagerar på ägg blir det dessutom lite tjockare hud på det röda området. 

Han fick vara med och baka chokladbollar idag med resultatet att ha blev knallröd på kinderna och nu på kvällen bajsade han löst och trots att vi bytte direkt blev han röd där bajset nuddat huden. 
  • 2små2stora
    Smileycat skrev 2011-12-29 20:46:01 följande:
    Ok.. så han är allergisk mot ägg som ni vet? vad tror ni att det kan vara mer eller så.. eftersom han reagerade?
    Vi vet att han är allergisk mot ägg och mjölk men misstänker även havre. Han reagerar när vi gör välling på skrädmjöl.
  • 2små2stora

månadsutbetlningen går till föräldrarna. som extra stöd för de merkostnader man har. vb måste i alla fall på trygghansa vara beviljat för minst 6 månader

• 2små2stora

Törnrosa: jag tror att det är öppnaförskolan som är boven om hon inte är allegisk mot något mer. Barnen äter välling eller något annat med mjölk i och leker och tuggar där efter på leksakerna. Håll er borta från den miljön några veckor och se om det blir bättre

• 2små2stora
    lo g skrev 2012-01-08 20:47:51 följande:
    Hejsan!

Jag har en fråga om just förstoppning hos barn!

Vår dotter på 1.5 har varit förstoppad sedan hon var ca 3 månader. Vi fick börja att ge lactulos trots att hon helammade. När hon blev lite äldre så fick vi gå över till movicol junior eftersom hon då fick vuxen dos av lactulos som inte hjälpte!

Jag fick rådet att själv äta mjölkfritt i 2v för att se om det var mjölk hon reagerade på men ingen förbättring sågs. Men efter att vår yngsta dotter nu visats vara mjölkallergiker så har jag förstått att man minst ska hålla upp med mjölk i 4veckor för att vara helt säker när man ammar!

Eftersom vi inte såg någon förbättring då så fick vi bara svaaret att hon helt enkelt bara är kroniskt förstoppad! Men nu sedan vår 2 månaders bara äter mjölkfritt och blivit fri från sin förstoppning så kom tanken upp att vår äldsta kanske inte heller tål mjölk!

Hur kollar man det? Eller om det är någon annan allergi! Vi håller nu på att kolla om hon är glutenintollerant eftrsom jag har det och även många i min familj. Vi misstänker även att hon inte tål ägg. Vi ska nu ta ett blodprov här i början på feb för båda och undrar om man kan kolla även andra allergier vid samma blodprov eller om man måste provocera på något sätt.

Vår barnläkare på BVC har mest kunskap om barnhjärtan så han har redan sagt att han inte kan så mkt om allergier så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig! Han verkar inte heller villig att skriva en remiss till barn mottagningen.  

Hon har både nässelutslag och förstoppning så något borde det ju va hon inte tål! Utslagen och eksemen har blivit värre sedan vi börjat provocera med gluten men hon har alltid varit röd om kinderna och så förstoppningen då!

Så min fråga är finns det något test man kan ta som kollar allt ex mjölk,sädesslag,ägg,soja osv? Eller måsta man testa var för sig?

Nu kan det ju vara så att hon kanske är förstoppad utan anledning men jag tycker att det vore ganska konstigt. Hellst när hon blev det trots helammning!
    Mjölk kan man kolla både genom pricktest och med blodprov. Men det är ofta som det inte visar någonting. Det säkraste sättet är att ta bort mjölken helt ur kosten under en tid och sedan provocera med mjölk. 
    Min dotter blir förstoppad av mjölk. 
  • 2små2stora

Lo g: det är unga problem med att äta mjölfritt innan. Har antikropparna väl kommit finns de kvar tills allergin är borta

Svar på tråden Allergitråden