• Tibell

Allergitråden

Så fort det även sätter sig på humör, mage, andning, osv så utreder vi saken..
    Kan ju även vara så att får han prickar av så himla mycket utan andra symtom kanske han bara har känslig hud ? Utan att det egentligen ska vara pga av allergi??

ELI : usch så trist =/ Håller tummarna att det inte blir någon större reaktion! Är han röd om kinderna nu ? Isåfall tycker jag du ska visa upp dem för fröken i morgon och tala om att såhär ser han ut av "bara" lite lera som de själva uttrycket det!!

K Kavat : Underbart att ha en glad tjej =) Mindre roligt att utesluta mer i en redan smal kost. Men huvudsaken är ju att de mår bra.
    Vi har ju själva börjar spekulera lite i om stora hönan inte tål sädesslag/gluten. Hon klagar aldrig över magont visserligen, Men den blir bra svullen titt som tätt.
    Utöver detta har hon dessa symtom, Ofta väldigt blek och mörk under ögonen, gnäll gnäll nästan heeeela dagarna, ljus kletid avföring, sen har hon stått still i vikt sedan 8-9 månadet tillbaka, om man ska gå efter våran våg.
    Men annars är hon en glad och pigg tjej, i allafall de stunder hon inte bara gnäller heeeela tiden. Sen vet man ju aldrig om gnället är åldersrelaterat. Hur har era barn varit i 3.5 års åldern ? Hon kan nämligen knappt använda normal samtalston utan gnäller fram vartenda ord! Kan bli lite tjatigt efter ett tag ;)

• Tibell

Eli : låter mycket vettigt ! Våran T blir ju jätte känslig för mjölk under vår/sommar pga av sin gräs och pollenallergi är aktiv samtidigt! Nu på vintern klarar hon små små mängder.

Gud så skönt att han inte tycks ha reagerat på leran! Den består ju nästan enbart av vete och nu när ni äntligen fått bukt med sömnen vore det ju trist om den börjat krångla igen :/
    Men varför lät de honom ens leka med leran? Det var tur för deras del att han inte verkar reagera via kontakt då! Så roligt kan det väl knappast vara med illröda kinder?

• Tibell

ELI : Håller tummarna att sömnen blir bra trots allt!

Vi har testat att ge stora dottern liiite liiite mjölk varje dag för att se hur det funkar. I somras gick det inte ens med ett pyttebett på ett chips men nu trodde vi att det faktiskt funkade..men gud så fel vi hade =/
    Efter lite skrik och gråt ( och klyx ) lyckades hon äntligen att bajsa. Sist var i Lördags, och innan dess onsdag. Så nä, tillbaka till nolltolerans. Antagligen pga av mjölken hon pruttat värre än någon annan karl jag stött på den senaste veckan

Men annars skulle jag vilja puffa lite för min fråga i inlägget en bit upp.
    Hur är era 3.5 åringar ? Är det mycket gnäll på dem med ? Är ljus kletig avföring normalt ? Vi ska till läkaren den 31:a med lilla hönan och funderar på om man ska försöka klämma in stora för lite provtagning med. Jag har antagligen gluten/sädesslaallergi och lilla hönan med. Kan ju vara så att även stora är drabbad ? För sambon hävdar att hon visst klagar på magont titt som tätt...

• Tibell

Äsch då, jag som hade hoppats på att gnället hade en förklaring ;) Hon kan som sagt aldrig prata i normal samtalston utan det är bara gnäll gnäll och så lite tårar på det. Knappt hon kan be om ett glas vatten utan att det låter gnälligt =) Men det går väl över skulle jag tro!
    Dessutom är hon så himla trött och blek hela tiden. Somnar gärna mitt på dagen om hon får. Men just blekheten har många kommenterat..och att hon är mörk under ögonen. Och går man efter våran våg har hon stått still sen förra våren. Kanske en ökning på max några hundra gram. Hon gick upp nästan 1 kg direkt efter hon blev mjölkfri, men efter det har det  nog inte hänt något alls

ELI : Den är mer åt det gula än bruna hållet i allafall!

• Tibell

Med kletigt menar jag att det inte blir några korvar utav det...typ. Sorry för äckelinfo ;) Men inte heller diarré. Hennes symtom är säker helt normala, bara en nojig mamma som funderar för mycket ! Vi ska till bvc snart med lilla och ska passa på att väga stora samtidigt. Då ser vi ju om hon ökat något..

• Tibell

K kavat : ja vi får nog undersöka saken vidare :)

Eli : hoppas natten gick bra!

Någon som vet hur många ämnen man kan pricktesta mot samtidigt ?

• Tibell

Eli : ja det är väl kanske inte så konstigt om han reagerade lite med tanke på att leran bara består av vete.. Typ. Skönt att det inte blev värre i allafall! Hoppas dagis lärde sig ...

• Tibell

Någon som vet hur många ämnen de kan pricktesta samtidigt ? Vi har fått en tid på måndag för pricktest ( skulle egentligen inte göras förens i mars men eftersom hennes astma krånglar hela tiden ville de kolla så det inte är något i hemmet som förvärrar ) och jag vill ju pricktesta en massa på henne... Vi är där så sällan så jag vill liksom passa på.

Nu när hon varit hemma sen i torsdags förra veckan är astman jätte bra på henne. Och i morgon är det dagis igen, ska bli spännande att se hur det kommer gå..

• Tibell

Eli : usch stackars liten :( tycker verkligen du ska berätta för dagis hur han reagerat.. Så kanske de förstår hur viktigt det är! Vill inte ens tänka hur B skulle reagera om hon åt lera, det är ju nästan rent vete! Hon skulle antagligen fontänkräkas och ha problem med astman i drygt en månad ! Jag hade blivit tokig på personalen!

Våran T var med uppe och studsa samma tid :( hon gör så ibland utan att vi vet varför . Hon var iväg och fikade med sin farmor igår och hon är inte så noga med att det ska vara mjölkfritt :/ får nog fråga henne sen. Hur ska hon orka leka på dagis hela dagen idag ? Suck

• Tibell

Nu vet jag varför våran stora tjej var uppe och hoppade redan runt 3.30. Farmor hade låtit henne ta ett par bett på en kaka med små chokladbitar i . Suck. Förstår ni varför vi inte låter dem sitta barnvakt åt våran minsta ??

Svar på tråden Allergitråden