• Kavat

Allergitråden

trållmor skrev 2010-10-08 20:30:52 följande:
    Vi bad ju om ett nytt möte, via rektorn, som då hänvisade oss tillbaka till henne. När Fredrik då bad om ett möte så ville hon prata med våran dietist först. Igår ringde dietisten och vi ska träffa henne den 19e för första gången Jag berättade lite i telefon om den här människan, och efter dagens brev så tänkte jag ta med det till dietisten och visa upp, innan jag berättar att hon vill ha kontakt med henne. Det känns nästan som att de är rädda för ett nytt möte...
    Be om ett nytt möte med alla inblandade. Inte ska ni "mun/brev-fightas" med henne. Det låter ju helt sjukt. Hon ska respektera era barn, inte särbehandla dem och ifrågasätta!
     Får ni inte ett möte för att rektorn inte vill, så vänder ni er högre upp. Det finns alltid någon högre upp som lyssnar! Och om den personen inte lyssnar så tar ni nästa i stegen. Det går att anmäla dem också, för ni har all rätt i världen!

Tyvärr och ett stort tyvärr, men det är ofta det enda som biter att gå till högre instanser... Var hur jäkla jobbig du vill, det har du och dina barn all rätt till i världen!

På barnens dagis så får man köpa pasta själv, men får betalt för utläggen, liksom allt annat man lägger ut för som de inte kan ta in/finns på deras listor. Helt ok tycker jag ändå, för då vet man ju att det blir rätt.
    Misstänker dock att det blir både risdryck, pastor, sylt mm som ska köpas.
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-08 16:31:34 följande:
    Dagens ros går till K Kavat, nu har vi löst matfrågan för ett tag och ska bråka massor när vi kommer hem från våran "semester". Kul att få ett ansikte på en medlem också :)

Han mår så mycket bättre på mjölkfritt, nu var det 4 timmar sen han åt och han äter massor, förut åt han lite men konstant :D
    Håller alla tummar för er att det löser sig nu när ni kommer hem!
  • Kavat
    skruttplutt skrev 2010-10-08 15:40:42 följande:
    Har en dotter som strax blir 4 månader som helammas. Hon har varit lite halvseg med vikten och bajsar konstigt sen några veckor tillbaka.  Det är lite oljigt och är slätt orange-brunt istället för det vanliga gula amningsbajset med klumpar i. Har kört mjölkfritt nu i två veckor då jag misstänker att det är nåt hon inte tål. Var och vägde henne imorse och då visar det sig att hon gått ner 170g på dessa två mjölkfria veckorna...Rynkar på näsan Då borde det väl knappast vara mjölk hon reagerar mot? Bajset har inte blivit bättre å definitivt inte vikten.. Ska få läkartid nästa vecka men vad gör en "vanlig" läkare? Kan det va ägg hon inte tål?
    Hm. Vad ersätter du mjölken med?
    Det kan dock ta en månad innan mjölken är ur hennes kropp helt.

Vanligast allergierna är mjölk, följt av ägg, soja, vete (havre), torsk (fisk) och nötter....
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-09 09:22:50 följande:
    Nu blir jag lite orolig. Mina barn får iofs sällan glass men då nästan alltid Triumf/Kalas Hallon/Cola. Har dina barn (eller någon annans) reagerat på dextrosen i glassen eller är du bara extra försiktig? För visst åt ni dem förr?
    Japp, vi har ätit den, men tagit bort den. Han blev dålig varje gång han var hos mamma och där fick han ofta 2 glassar. Mormödrar ska alltid skämma bort. Och visst det finns andra saker han skulle kunna reagera på där också, men vissa gånger hade han aldrig ätit något annat och jag var där hela tiden osv, så tillsist misstänkte jag glassen. När jag hörde mig för så visade det ju sig att även Miralicia kände av när hon ätit några sådana.
    Eftersom det nu inte finns någon annan så ska jag testa igen framöver.
    Hemma är ju inga problem, där gör vi egen, men när man är iväg...

(Jo såg att Cars bör funka till sonen, men den är så osmidigt dubbel och dottern tål den inte... Så då får man ge henne två glassar också för det ska vara lika/alternativt dela. Men då är den osmidig att lämna vid kalas osv.. )
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-08 20:40:28 följande:
    Är vi de enda som inte blivit ifrågasatta på dagis angående allergierna.
    Jag får återkomma.
    Kokerskan är suverän och det känns toppen!
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-10-08 20:56:02 följande:
    Vi har inte heller blivit ifrågasatta på dagis, däremot av läkarna från början!

Måste fråga - jag vet ju att det är större risk att bli allergisk mot soja vid mjölkallergi om man använder tex sojamjölk. Men hur är det med havre? Dottern verkar reagera på något igen. Nu är det magen som spökar och har varit mer eller mindre dålig i drygt en månad, dessutom har hon prickar runt munnen och ofta eksem på hakan. Vi har slagit ifrån oss det hela tiden och skyllt på tänder osv men hur länge kan man skylla på det? Om det är ngt mer hon är allergisk mot så måste hon ju få i sig det ofta eftersom magen reagerar hela tiden och tyvärr känns det ju som att havre isf är mest troligt?
    Innan fanns ju nästan bara soja som ersättningsprodukter och då ökade sojaallergierna.
    Havreallergierna ökade när man ersatte mjölk med havre, så risken finns.
    Sen är ju risken med havre att det blir mer havre i och med att vällingar osv även innehåller det. Så det är ju ofta inte bara havredryck, grädde osv som äts utan både gröt och välling och då blir det många "sädeslagsmål".

Jag tror ju att sonen blev allergisk mot havre och vete för att jag bytte all mjölk mot havre och hade havre och/eller vete i alla måltider i stort sett. Men det är vad jag TROR.

Sen kan man ju reagera med mage av fibrer men då blir man inte prickig...

Idag använder vi ris och kokos istället.
  • Kavat
    skruttplutt skrev 2010-10-08 22:01:20 följande:
    Jag använder havreprodukter istället. Hon helammas så hon kan väl inte reagera mot havre, eller??
    Funderar på om jag ska ta bort ägg också..? Hon är hur pigg å glad som helst men något är ju fel när hon nu tom har gått ner i vikt...
    Läs svaret ovan. Min son blev allergisk mot vete när jag ammade. Man kan bli allergisk mot allt, alla proteiner går genom bröstmjölken tyvärr.

Lättare att ta bort ägg än havre, så testa och se säger jag.

Men tänk på att försöka variera kosten så att du inte "bara" äter havre, som jag gjorde...
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-10-08 20:59:32 följande:
    Mötet kommer absolut att  få vänta tills efter vi har träffat dietisten, men det är inget eget val egentligen utan för att jag åker iväg nästa vecka på begravning. Men dietisten verkade kanonbra i telefon, så att fråga henne om hon skulle vilja vara med på ett möte tror jag inte skulle vara några problem
    Du får berätta hur det går!
    Beklagar sorgen (begravningen) Hjärta
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-10-09 17:49:40 följande:
    Dextros ska enligt vår dietist på Östra sjukhuset inte innebära någon risk för allergiker, men däremot ska man se upp med glukossirap/glukosstärkelse.
    Bullshit!
    Skämt å sido. Enligt slv ska inte de reagera på glukossirap heller och i Ricedream finns inga mätbara spår av korn, men hur kommer det sig då att de faktiskt reagerar. Drömmer

JPL, nu äter vi Scans rökta skinka och prickig korv.
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-10-09 18:02:12 följande:
    Och enligt vår dietist så stämmer inte slv-s rekommendationer alltid. Hon har avrått oss från att använda Ricedream. Men Dextros ska enligt henne vara ok
    Bullshit på dig själv vännen
    Det var ju positivt i alla fall!
    Då får du säga till henne att det finns folk som reagerar!
Svar på tråden Allergitråden