• Kavat

Allergitråden

2små2stora skrev 2010-10-06 12:15:28 följande:
    är utslagen bara där fingerfärgen var?
    Nej, syntes inte så mycket i händerna utan han blev helt rödflammig hela underarmarna och halva överarmarna.
    Lugnade sig med aerius och insmorning, men läskigt när det händer.
    Måste nog varit havre...
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-10-06 19:17:30 följande:
    Vet någon om allergier för vissa särskilda födoämnen är ärftligt?

Jag är själv överkänslig mot alla sädesslag utom hirs och majs, samt mjölk, ägg och baljväxter - funderar nu på om det är något av detta sonen reagerar på.

Någon som vet?
    Allergier är i högsta grad ärftligt, men du ärver anlag till allergier inte en viss allergi mot en viss sak. Alltså mamman kan ha pollen, pappa katt och sonen får mjölkallegi och dottern äggallergi.
    Men vanligaste allergierna är mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), fisk (torsk) och nötter. Så det är ju vanligast med mjölkallergi följt av ägg. Men det är bara statistik. Hur verkligheten ser ut är ju inte alltid så.

Hur går det för er?
  • Kavat

INGREDIENSER: Vatten, glukos-fruktossirap, socker, hallonjuice från koncentrat 7,5%,
    päronjuice från koncentrat 7,5%, färgämne (E 162), surhetsreglerande medel (E 330),
    stabiliseringsmedel (E 412, E 401, E 407), färgämne (E 140), aromer.
    Vänligen
    Kundkontakt

---------------------------------------------------------------------------------------------
    Vi har mottagit förfrågan om Ispinnar Magi Hallon/päron

Hej Glassen finns som 12pack Beställningsnummer för butiken är 42275

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!
    Så försvann den enda glassen som sonen tålde.... Demon

• Kavat
    Tillalamm skrev 2010-10-06 21:03:04 följande:
    Ok, då var det som jag trodde - att man ärver anlag. Det har han ju i högsta grad gjort - jag har ju som nämnts allergier och min man hade allergier mot gluten och laktos som barn.

Läget står kvar på samma - han har fortfarande prickar runt munnen, pipig andning och förstoppning. Frågan är hur man ska ta reda på VAD det är han reagerar på! Känner mig villrådig...
    Ni har inte tagit bort något mer ur hans kost, eller hur var det?
    Äter han helt mjölkfritt?
    Sinlac?
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-10-07 13:03:39 följande:
    Han äter mjölkfritt (dock Nutramigen) och får hemlagad gröt (havre, hirs, quinoa). Han dricker havre och rismjölk. Får således en del havre. Han äter också fisk och ägg. Men andra ord en hel del mat han skulle kunna reagera på. Jag vet ju hur man gör rent praktiskt för att utesluta mat, men inte hur länge man måste vänta innan man introducerar igen.

Svårt det härRynkar på näsan
    Ja, du. Lättast är att ta bort ägg först gissar jag. Däremot så om man bara går på prickar runt munnen så skulle jag ju mer tro på något annat. Men det är en ren GISSNING från min sida. Och med tanke på att du inte fixar sädesslag så ligger ju vete/havre nära till hands.

Risdryck, tål man inte sädesslag och är känslig så bör man ge Carlshamns risdryck då Ricedream innehåller spår av korn, små ej mätbara mängder, men det är en del barn i tråden som har reagerat på Ricedream.
    Testar man att utesluta så är det ju bäst att få bort allt.

Minst 2 veckor bör man utesluta. Men det är ju inte säkert att man blir helt "återställd" om det är magen, för det är först efter 2 veckor som man är ren, sen kan det ju ta ytterligare tid innan man blir helt ok. Är magen skadad behöver den kanske läka osv.

Man har väl två val (eller fler) men tar man bort ägg två veckor och man inte märker förändring så kan man försiktigt tillsätta och se om man märker skillnad.
    Blir han lite bättre men inte helt bra är det troligt att det är fler saker som man behöver ta bort. Då tar man bort det man misstänker mest och provocerar sedan med en sak i taget under en längre tid, typ en vecka minst emellan provoceringarna.

Med andra ord:Blir han inte alls bra så är man nog fel ute, blir han lite bättre, så är man nog rätt ute men det är fler saker.

Risken fins ju att han som så många andra här i tråden är allergisk mot mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete, havre.. Och då behöver man nog dessvärre få bort allt för att provocera en sak i taget.

Får han eksem?
     Du kan ju göra patchtest/lapptest. Bäst är väl om läkare gör det, men man kan kolla själv för lite vägledning.
    Kolla i min blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-07 09:46:14 följande:
    INGREDIENSER: Vatten, glukos-fruktossirap, socker, hallonjuice från koncentrat 7,5%,
    päronjuice från koncentrat 7,5%, färgämne (E 162), surhetsreglerande medel (E 330),
    stabiliseringsmedel (E 412, E 401, E 407), färgämne (E 140), aromer.
    Vänligen
    Kundkontakt

-------------------------------------------------- -------------------------------------------
    Vi har mottagit förfrågan om Ispinnar Magi Hallon/päron

Hej Glassen finns som 12pack Beställningsnummer för butiken är 42275

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!
    Så försvann den enda glassen som sonen tålde.... Demon
    Ni som är sugna, maila gärna coop angående deras nya mycker försämrade recept angående E412 guarkänmjöl och fruktos-glukossirapen!

Coop MedMera Kundtjänst

Mån–fre: 9–17. Telefon: 0771-63 36 00

E-post: [email protected]

Coop Kundkontakt

Mån–fre: 9–16. Telefon: 020-71 10 10

E-post: [email protected]

• Kavat
    Kavat skrev 2010-10-07 15:15:52 följande:
    Ni som är sugna, maila gärna coop angående deras nya mycker försämrade recept angående E412 guarkänmjöl och fruktos-glukossirapen!

Coop MedMera Kundtjänst

Mån–fre: 9–17. Telefon: 0771-63 36 00

E-post: [email protected]" rel="nofollow" href="mailto:[email protected]&subject=Kontakt%20-%20Coop%20MedMera%20kundtj%c3%a4nst&body=F%c3%b6r%20att%20vi%20skall%20kunna%20hantera%20ditt%20%c3%a4rende%20s%c3%a5%20snabbt%20som%20m%c3%b6jligt%20ber%20vi%20dig%20fylla%20i%20f%c3%b6ljande%20uppgifter%20i%20ditt%20mail:%20F%c3%b6rnamn,%20Efternamn,%20Personnummer,%20Telefonnummer.">[email protected]

Coop Kundkontakt

Mån–fre: 9–16. Telefon: 020-71 10 10

E-post: [email protected]" rel="nofollow" href="mailto:[email protected]">[email protected]

info@coop.se
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-07 09:48:01 följande:
    Tål han inte kalas pinnarna eller lilla Annas ispinnar?
    Nej, tyvärr. Vete i dextros och glukossirap.

Men inte enligt slv! Demon
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-10-07 16:21:35 följande:
    Tack för ett utförligt svar! Ska försöka testa lite. Han har inte eksem förutom prickarna runt munnen (om man nu kan kalla dem för eksem). Synd att han inte kan göra ett totaltest på födoämnesöverkänslighet som jag själv gjort. Det är så skönt att få exakt på papper var man tål och inte...
    Varför kan de inte det?
    Ok det visar inte alltid, men visar det så visar ju det.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:26:00 följande:
    Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...
    Schärs glutenfria pasta innehåller isolerat ärtprotein. Vet inte hur allergent det är dock när det är isolerat och vad det innebär. Miralicia?!??!?
Svar på tråden Allergitråden