• Snutten

Allergitråden

trållmor skrev 2010-05-02 23:02:51 följande:
    Hej! Vi har funderat fram och tillbaka nu, och efter resultatet efter igår så undrar vi om ni har nåt tips eller förslag på hur vi kan göra en "sex-provocering" på bästa sätt?
    Hahahaha, låter iallafall roligare än att provocera med mjölk!

Ni som har barn med astma: Siri reagerar rätt mycket på pollen och får allergitabletter, 800-1000 mikrogram pulmicort och airomir och hostar som en tok ändå. Får mollpect oxå för att lösa slemmet. Är slemmig och hes. Hon är inte förkyld men super tät i både näsa och luftrör. Är det bara att stå ut eller var sjutton ska vi göra? Det blir sämre år för år.
  • Snutten
    ulliz skrev 2010-05-03 10:45:14 följande:
    hejjag skriver och hoppas att jag skriver i rätt tråd.Min dotter som är 9 år misstänker vi har pollenallergi.. Hon är allmänt trött,kliande röda ögon,näsa som rinner,kliar på hela kroppe igår hade hon 4 röda märken på ryggen ser ut som typ myggbett och imorse när hon vakande hade hon fått 6 st till på rumpan och låren och det skänns som det kliar över allt säger hon ( hon har haft vattenkoppr)..hur går man vidare skall man ta henne till doktorn eller skall man åka ner till apoteket och köpa allergi för pollen?vore tacksam för svar
    Det låter precis som pollenallergi. Har hon andra allergier? Är ni allergiska? Jag hade nog testat att köpa något antihistamin på apoteket, och gett henne. Om det funkar så spelar det kanske inte SÅ stor roll vilket pollen det är hon reagerar på det är inte säkert att det skulle visa sig på test. Testa ett par dagar och se vad som händer. Allergitabletterna har snabb effekt. Det finns även ögondroppar, lomudal, som vår barnläkare rekommenderar.
  • Snutten
    EL I skrev 2010-05-03 05:09:07 följande:
    Haft en pissnatt rent ut sagt. Tredje natten sonen inte sover men han har de andra två nätterna bara vaknat 2-3 ggr och har somnat om rätt snabbtt igen.I natt har han varit vaken 21-00-02 och sedan vaknade han 03:30...själv skulle jag upp 05 men fick snällt gå upp vid halv fyra ii stället...han har fortfarande inte somnat om fast klockan nu är 05....På natten har han skrikit och det gjorde han först nu också, men just nu ligger han bara vaken precis som det var innan vi tog bort vete.Så nu är det nolltolerans på allt igen som gäller för att se vad som händer!!Skiter i den där j...la dietisten och hennes "råd" för nu får det fanimig vara nog!!!Vi har haft det lugnt nån vecka i taget sedan han föddes men han är ju för sjutton gubbar 1½ år snart!!!!Han hade råkat fått tag i ett annat barns macka i fredags på dagis. Enligt pedagogen så hade han haft den i munnen men inte hunnit "äta" något på den innan hon kunde pilla ut den ur munnen!Det var då det började, de dåliga nätterna...MEN han hade ju svullen mage innan men han sov bra. Undrar om det kan ha ett samband?! Men isf vad kommer den tidigare svullna magen ifrån? Han kan ju ändå inte tåla havre och/eller råg heller för annars hade väl inte magen blivit svullen igen?! Det kom ca 2-3 dagar INNAN han "åt" mackan på dagis.(Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg haha)Gaaahhhh blir galen!!! kavat: ok men då låter det ju inte så troligt att han skulle kunna vara glutenintolerant för han verkar ju inte tåla speciellt mkt av nåt speciellt inte vete där han verkar väldigt känslig.
    Jag hade backat direkt. Det KAN ju vara så att han klarar små mängder havre men när det blir annat också så spårar det ur. Vi resonerar så här att även om Siri klarar mindre mängde med päron tex så äter hon nästan aldrig det eftersom det är så svårt att balansera på den linjen utan att trilla över och det blir för mycket. Helt plötsligt är barnet mer känsligt pga förkylning osv och då sitter man där. Du känner ditt barn och vet när det är dags att backa.
  • Snutten
    EL I skrev 2010-05-03 19:44:22 följande:
    ja just det, när kommer nästa? Känner ni inte att det är jobbigt att ha 3  barn när alla har allergier inkl dig själv?Men man kanske kommer in i det sen när allt lugnat sig o man hittat alla allergier??problemet för oss är ju att jag jobbar heltid (dock natt för att slippa jobba så ofta), maken är egen företagare och jobbar mycket ALLTID kvällar. Vi har INGEN släkt på närmre håll än 45 mil vilket gör att vi är väldigt själva med barnen och våra heltidsjobb...men det går ju, men om vi skulle  få lite lugn med lillen så skulle det kännas så mkt bättre, att man fick lite lugn och ro.hoppas det går bra för grabben på dagis sen!
    Det ÄR rent ut sagt skitjobbigt särskilt innan man har kommit på alla allergier. Jag jobbar också natt, iofs inte heltid men ca 70 % men min man arbetar mycket. Dessutom har vi mycket hjälp av mina föräldrar som har barnen nattetid när jag jobbar och min man är bortrest. Vi hade inte fått ihop det annars. Känns väldigt bra att kunna välja att arbeta på natten och dessutom gå ner så mycket i tid som jag har gjort. ni "borde" få vb och i så fall kanske du kan gå ner lite i tid. Det är rätt ofta som jag bara vill kräkas på alla allergier och astma. Astman tycker jag nog ändå är värst för trots MASSOR med mediciner så mår Siri så dåligt särskilt nu när alla björkar typ har expolderat.

Det där med fler barn: Hmmm, vi har alltid sagt att vi ska ha tre barn. Men nu med Siri så har jag fått någon känsla för att man inte kan räkna med att få ett barn som är friskt. Ett barn med allergier eller astma kan jag klara av men om barnet har någon annan sjukdom? Förra året fick min man dessutom diabetes och var väldigt sjuk i samband med det. Hur som jag tvekar inför ett barn till men jag kanske ändrar mig om ett par år. Vi har ju en storebror till Siri som är frisk som en nötkärna och som kanske har haft feber fem ggr i sitt liv.
  • Snutten

Piss och skitnatt! Jag hatar alla d*vla pollen och vill bara lägga mig under en filt tills det blir höst igen. Blä, gråter en skvätt

• Snutten
    trållmor skrev 2010-05-04 19:55:27 följande:
    Alltså, jag vet inte vad jag ska säga längre. Känner mig så överkörd av läkarna vi har träffat här i Göteborg, och har stångat pannan blodig om hjälp för ingenting (känns det som). Vi har hela tiden sagt att barnen inte mår bra, och de har sagt att vi får hjälp senare, så för tre månader sen så uteslöt vi soja och ägg (förutom mjölk) till alla i familjen. Men Fredrik har varit ganska halvhjärtad i det här eftersom han har velat ha läkaren till hjälp...Barnen fick ju lämna nya allergiprover den 12 april. Två veckor gick och jag ringde och ringde och ville veta svaren. Till slut ringer en sjuksyrra upp mig och meddelar Mattis och Aliinas resultat, och sen när han ska läsa upp Timons resultat så säger han att han inte får pga tystnadsplikt  "Va, säger jag, jag är ju Timons mamma och du har ju nyss berättat de andras provsvar", men neej, det gick inte. Han skulle prata med läkaren och sen ringa upp efter fem min. 40 min gick och läkaren ringer upp. Hon säger att de har kvar komjölksproteinallergin allihopa, men undar om jag vill ha Timons lista? Jag blir ju så klart fundersam och nyfiken på vad hon menar, och hon svamlar lite om att det är så mycket så att det är bättre om jag får labbsvaren direkt istället för att hon ska skriva ett intyg till dagis odyl. Jaa, och så fick vi papprena igår och både jag och Fredrik tappar hakan av alla provsvaren. Vi har alltså fått veta att de BARA är allergiska mot komjölksprotein.I provsvaren står det klart och tydligt om alla tre stora barnens allergier (hoppas jag fått med allt):Mattis: komjölksprotein, soja, fisk, jordnöt och hund.Aliina: komjölksprotein, jordnöt, mandel och soja.Sen kommer vi till Timon som chockar oss totalt och har reagerat mot allt de testat, dvs: komjölksprotein, soja, ärtor, ägg, vetemjöl, häst och hund.På allas provsvar står det att utredningen bör utvidgas, och mer bör testas. Vi har inte fått veta någonting!!! Utöver detta så utesluter vi ju även citrusfrukter och rött i maten...Så nu på torsdag har vi tid till dietisten. Om man tittar på Timons lista, vad kan vi be om att hon skriver ut på hänvisning? Finns det nåt, eller ska vi bli ruinerade pga barnens alla allergier?
    Kramar om. Mitt i allt elände så kanske det ändå är bra att det visar sig på testet. Ni hade rätt och kände på er att det var något som inte bra med barnen. Ni ska be om ett riktigt vårdbidrags intyg nu när ni har flera barn med multipla allergier.
  • Snutten
    EL I skrev 2010-05-04 15:23:08 följande:
    Apropå vårdbidrag, är det ens nån ide för oss att söka när sonen har så få allergier?
    Det är ju allegier mot basfödoämnen som är besvärligast och eftersom han inte tål sädesslag så tycker jag att de tär idé att söka och ni borde vara berättigade till det.
  • Snutten

Siris läkare ringde upp mig idag. Vi ska testa en nässpray med kortison och sedan kanske vi ska byta astma mediciner. Ska det vara så att barnet inte orkar gå på dagis eller leva ett "vanligt" liv? "problemet" är väl att eftersom jag jobbar ganska lite kan jag ha henne hemma en del och då kraschar hon inte särskilt ofta och jag behöver inte vabba så mycket. Alltså verkar hon ganska "pigg" men vem hade inte varit det om man fick sova till 9-10 på förmiddagen, ta det jättelugnt, bli körd i vagn osv osv. Hon är ändå snart fyra år.

Hmmm, detta inlägg blev jätterörigt men jag är SÅ frustrerad och ledsen när hon inte mår bra och orkar som andra barn och när medicinerna inte räcker till.

• Snutten
    Lyckorus83 skrev 2010-05-05 13:23:21 följande:
    Ny här inne ! Va för fel har hon??Man blir ju ledsen när ens barn inte mår bra :(
    Hon har multipel födoämnes allergi, allergi mot flera pollen och katter samt astma som åretrunt behandlas. Nu i dessa pollen tider mår hon INTE bra. Suck
  • Snutten
    Lyckorus83 skrev 2010-05-05 13:16:40 följande:
    Läkaren på akuten tyckte de var konstigt det inte velat ta allergitest. Men som sagt Vårdcentral är som de ska ibland -PUCKADE!!!!Vi skulle testa mediciner & se om de hjälpte sa dem där uppe , varför testa hit & dit på ett barn, Lika bra & ta ett etst så man får rätt medicin.Han haft besvär länge nu med & de medicinerna är receptfria som Vårdcentral sa jag skulle testa & de hjälper fan i mig inte.Nu fick vi ögondroppar på recept !!!!Tur akuten finns med bra läkare som kan ngt!!'kan läsas mera på www.mammanemma.blogg.se
    Men även om man vet vilket pollen det är så är det väl samma behandling. Vi har aerius som antihistamin och lomudal ögondroppar och rhinocort aqua nässpray. Lomudal är recpetfria. Dessutom kan jag ge tevegyl till natten omd et blir väldigt jobbigt
Svar på tråden Allergitråden