• Tibell

Allergitråden

EL I skrev 2010-04-12 21:21:58 följande:
    beror ju på hur man ser det.. för mig så är man allergisk om det är nåt ämne som gör att man inte mår bra. sen om man har ett symtom eller 100 är ju rätt oväsentligt.som sonen med soja, som mest reagerar med magont MEN han skriker i timmar, så även om han "bara" har ett symtom så kallar jag det helt klart allergi eftersom han inte mår bra av det.miralicia: hoppas ni får nåt napp. även om detär jobbigt så är det ju ännu jobbigare att barnet mår  dåligt! håller tummarna!
    Okej =) Ja jag kommer också räkna magont som reaktion om dottern skulle få det. Sen om det är allergi eller känslighet spelar mindre roll..så länge men tar bort ämnet från kosten!
    Men jag hoppas verkligen hon är färdig med sina allergier!!
  • Tibell

Tjejer! nu behöver jag eran hjälp och synpunker.
    Stora dottern har ju varit förstoppad mer eller mindre i ett år nu. Innan dess var hon ALLTID lös i magen. Flera blöjer varje dag och det luktade riktigt surt och illa.
    Hon vaknar en del på nätterna och är orolig men somnar lätt om ( ibland lite svårare att natta om )
    Hon har alltid vägrat ren mjölk och även en massa andra maträtter som innehåller mycket mjölk ( grädde, potatismos, tårta, tallrikglass, yoggi mm )
    Vi testade att ta bort välling och ge henne mjölkfri samt dra ner på mjölken i övrig mat. Jag vet inte riktigt om vi fick någon klar förbättring utan hon fortsatte sedan att vara förstoppad ( gav det kanske inte tillräckligt med tid ?! )
    Sen anser jag ( inte hennes pappa ) att hennes mage är något svullen. på morgonen är den helt normal och ser ut som den ska. Under dagen svullnar den upp och håller sig så resten av dagen.
    Jag har lagt ut en del bilder i galleriet. Skulle ni vilja ta en titt och säga om ni anser magen är svullen eller inte ?! Hon är väldigt smal i övrigt och väger 13 kg ( blir 3 i sommar )
    Vad tror ni ?! Ska vi plocka bort ALL mjölk och se om det blir bättre eller kan det vara något annat ?! Eller ser hennes mage ut som alla andras i samma ålder!?

• Tibell
    Kavat skrev 2010-04-13 14:51:22 följande:
    Ni har med andra ord aldrig tagit bort ALLT mjölkprotein? För har ni inte det så kan ni ju inte heller räkna med att det ska ske någon större förbättring.Angående magproblem, så är det förstoppning så kan det ta flera månader innan magen återställer sig. Så ska man vara säker även där så skulle jag sagt minst 2 månader på HELT mjölkfri kost.Sen vet ni ju inte heller om det bara är mjölk på henne. Säg att ni byter ut allt mot havre eller soja och hon inte tål havre eller soja, då kommer ni troligtvis aldrig att märka någon stor förbättring. Så visst är det lurigt, men i och med att hon har en del symptom samt att er andra dotter är så pass allergisk så finns ju risken att hon också är det.Angående magen, jag upplever den som svullen.Min son blev inte ok innan vi fick bort mjölk, ägg, soja alla sojasläktingar samt alla sädesslag (vete, havre m.fl) Visst blev han lite bättre utan mjölk, ägg och soja, men sen blev han sämre igen och ja, det var ju flera saker till som han inte tålde.Så försök "på riktigt" fullt ut om ni ska veta säkert!
    Ja vi får nog göra ett helhjärtat försök till att ta bort ALL mjölk. Ska bara få övriga släkt att begripa också!

Det svåra med henne är att hon inte har några andra symtom! Hon har ju isåfall " bara" förstoppning och svullen mage. Men det räcker ju kanske. Bara jag som är så insnöad på att det måste vara kräkningar, diarré eller eksem!
  • Tibell
    ELI  : Okej. Så stora dottern kan alltså ha mjölkallergi trots att hon bara har uppblåst mage och förstoppning som symptom.
    Men sen vet vi ju inte om hon blir bra med laxermedel eftersom hon inte får något sådant..bara laktulos till och från när det blir som värst!

Men hade hon haft kronisk förstoppning ( som jag antar att din son har ) så borde hon väl varit förstoppad sedan födseln!?
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-13 17:15:48 följande:
    En allergi kan ju komma närsomhelst, inte säkert hon var allergisk när hon var bebis.Ammade du henne? Hur var hon när hon var liten? När började symtomen?Symtom kan ju ändra  sig med tiden också.Enligt sonens läkare så kan man vara mjölkallergisk och "bara" vara förstoppad även om det vanligaste är att man har andra symtom och oftare diarré än förstoppning men det förekommer och är inte helt ovanligt.Är din dotter bara förstoppad "då och då" nu eller???Ska föresten meddela att vår goa son är tillbaka i dag. Kinderna är nästan som vanligt, han klättrar på allt, busig, han sov hela natten i natt förutom att han vaknade för att han var törstig skönt!!!Tack för allt stöd ni alltid ger här! Det är guld värt när man tvivlar eller tycker saker är jobbiga!
    jag ammade bara i 2 månader eftersom hon inte ökade så bra i vikt. sen bytte vi till nan. då kom koliken ( som läkaren så fint kallade det när vi sökte hjälp för hennes eviga magont)
    dessutom ökade hon sämre med ersättning.
    från 6 mån-1½ bajsade hon diarré flera gånger varje dag - helt normalt enligt bvc
    från 2 år tills nu har hon allstå varit förstoppad. dock inte alltid utan var ok i magen i höstas. men sedan jul nån gång har varit förstoppad hela tiden. tillslut så illa att hon bara vred sig i smärtor och kräktes!
    dessutom har hon alltid varit liten i maten. kräsen har vi kallat henne
    en bra dag ser ut såhär
    välling- 1 flaska
    frukost. ibland ingen eller 2-3 bett på en macka
    middag- ibland 1 dl pasta+köttfärssås ( enda maten hon äter bra av)
    mellis - några bett på en macka eller 3-4 skedar kräm
    kvällsmat en flaska välling
    men detta kanske är normalt för en 3-åring? jag har ju inget att jämföra med!

Skönt att sonen är bättre!!!!
  • Tibell
    EL I : Ja du har nog rätt ( ni andra med som svarat förstås )
    Så från och med i morgon blir det HELT mjölkfritt för dottern. Och försvinner uppblåsta magen + förstoppningen borde vi tolka det som allergi va!? Blir det ingen förbättring efter 1-2 månader testar vi laxermedel!
    Tack för all hjälp
    Säger som EL I, vad hade man gjort utan er?!
  • Tibell

Kan man be affären ta hem sempers mjölkfria välling från 1 år om de inte har den i sitt ursprungliga sortiment ?! Här har de bara enagos mjölkfria från 6 månader

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-13 18:31:26 följande:
    Ni testade ju och tog bort rätt mkt mjölk för ett tag sedan vad jag minns och då såg ni ju skillnad på hennes uppblåsta mage redan då. Jag tror du ska gå på känslan. Förstår att det är lite krångligt ju större de är, en av anledningarna tlil att vi inte tagit bort all mjölk för stora sonen men han verkar ju inte må dåligt som din dotter gör. Hon väljer ju själv bort den mat hon inte verkar tåla. Testa! Och JA jag skulle tolka det som allergi om det blir bättre när ni tar bort mjölken eftersom hon eg inte varit bra nån gång på sina 3 år...blir hon då plötsligt bra när ni tar bort mjölken är det för stort sammanträffande för att vara en slump enligt mig.
    Ja tänkt om det faktiskt är så ! Att hon valt bort maten för att hon inte tål den och inte för att hon är kräsen som vi trott =( jag menar..hon äter inte ens tårta eller äter glass?!
    Jag kommer utan tvekan känna mig som världens elakaste mamma! Men hon pratar väldigt bra för sin ålder så man tycker ju att hon borde sagt ifrån om hon haft ont !!?? Åh andra sidan är hon en tös som SÄLLAN klagar när hon har ont. Nu tex har hon öroninflammation och inte sagt ett pip..endast tagit sig lite för örat !! Så hon kanske är van vid att ha ont i magen?! För den är ju svullen ( har kollat på bilderna själv ytterligare en gång ) och hon svankar inte..även om det kanske ser ut så!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-13 18:46:01 följande:
    Min lilla son valde bort att äta när han fick ont i magen även när han bara var några månader. Vi provocerade med NAN och gröt när han var runt 6 månader (hade ätit mjölkfritt från 2 månader). Han åt glatt första 2-3 ggr men när han började må dåligt (=skrika) så valde han själv att sluta äta. Han  matvägrade ett bra tag och åt typ inget. Efter mkt trugande så fick vi i honom nutra igen och då upptäckte han väl att han inte fick ont längre och började äta igen, så barn är smarta! Även om barn pratar bra så är hon bara 3 år och barn har generellt sätt svårt att förklara saker som att de har ont. Min son sa t ex att han hade ont i magen fast han mådde illa osv. Han kan än i dag säga "nej jag har inte ont" fast man ser mkt tydligt att han har ont...Man kan inte lita på att barn säger till om de har ont men däremot ska man lita på att de HAR ont när de väl säger nåt inte lätt det där...
    Minsta dottern gjorde precis likadant innan vi upptäckte mjölkallergin. Hon vägrade tillslut att äta och åt lika lite som en nyfödd skulle göra ( hon var 3 månader då)
    Så de är nog smartare än man tror!

Hon har ju börjat vakna på nätterna igen så det är kanske hennes sätt att tala om att hon har ont ?!
  • Tibell

Amulett : Tack för alla tips! Vi har fått ge henne microlax de gånger hon haft riktigt problem.

Men hon är ju inte den tjejen som klagar direkt utan hon bajsar trots att man ser att det gör riktigt ont! Så efter ett samtal med mannen här hemma insåg vi att hon kanske faktiskt har ont i magen men har vant sig vid det och klagar inte längre. Kan detta stämma ?! För hon har verkligen HÖG smärtgräns..högre än jag någonsin kommer att få ;) Vi kan tvätta öppna sår ( hon har ett inflammerat sår på ryggen just nu ) utan att hon rör en min.
    Men från och med i morgon är det helt mjölkfritt på henne. Ska bli spännande att se om det ger något resultat

Svar på tråden Allergitråden