Eligrabbarna skrev 2010-09-08 18:50:06 följande:
Måste fråga en sak...jag har ju berättat om min stora son som haft förstoppningsproblematik sedan han var nydödd. Han är ju 4 år nu. De har varit inne på mjölkallergi på sjukhuset och vi testade som sagt det när han var runt 1.5 år dock inte jättelång tid. Han hade mjölkfritt på dagis i 6 månader så mjölkproteinet minskade ju drastiskt men det var bara 2 veckor hemma som han var helt utan på båda ställena.
Nu till min fråga. Lilla sonen är ju veteallergisk och reagerar med eksem i ansiktet, stor uppblåst mage OCH förstoppning...är det troligt att stora sonen kan ha samma problem? Han äter ju väldigt mycket vete i pasta, bröd och liknande!
Glutenprover är tagna 2 ggr men negativa. Tänkte ändå om det var "åt det hållet" en ev allergi ligger eller om det ändå är mer troligt med mjölk? de flesta barn växer ju ändå i från mjölkallergin så då känns det som om han borde blivit bättre men det har han ju inte.
Nu är han väldigt förstoppad. Han t o m kräktes i dag pga förstoppning.
Vad tror ni? Har läkartid via telefon nästa måndag (skulle haft i dag men hon fick akuta patienter så jag pratade bara med en ssk) och jag undrar lite vad jag ska kräva för något? Vet ju att tester absolut inte behöver visa något men undrar ändå vad som är mest troligt om det ens ÄR någon allergi
Jag misstänker ju tyvärr alltid allergier/överkänsligheter i första hand när man hör om barn som är förstoppade, eller inte sover, har eksem osv.
Visst tester i all ära, men av de veteallergikerna som hänger här är det väl bara någon (trållmors) barn som visar på prick/Rast.
Så då är enda sättet att utesluta och provocera, men ta det med läkaren, för jag gissar att ni behöver intyg till dagis.
Vete är väl också rätt känt för att skapa förstoppning som symptom (eller diarré) men för att veta så behöver ni ju kolla. 2 veckor utan mjölk när det bara är magen är för kort tid för att veta. Och är det då t.ex soja eller ägg eller något annat också så hjälper det ju sällan att få bort en sak utan du behöver ofta ha bort allt.