• Kavat

Allergitråden

Mela78 skrev 2010-09-08 14:52:24 följande:
    Är lite nyfiken på om du har någon information angående väldig sen introduktion av gluten. Menar om du skulle strunta i att introducera gluten/sädeslag till först när han begriper att inte sprida det runt om kring sig så att ni inte riskerar onödiga allergireaktioner. Det borde väl inte statistiskt sett ge ökad risk för att han ska bli glutenintolerant eller allergisk mot sädesslagen även om du vid det tillfället hade slutat att amma?
    Jag har inte pratat med dietisten om det efter jag fick glutendiagnosen.
    Men när vi pratade om det för 2 år sedan så ska enligt dietisten så ska inte vår 3-åring ha större risker att få glutenintolerans för att han inte ammas när introduktionen sker av gluten i gissningdvis 7-års ålder (om det växer bort..) Men nu när jag har det så är ju risken större i och med ärftligheten.

Om de inte ammas alls så sägs det ju almänna risken för allergier och astma ökar.
    Då de gjorde om vällingen på 70?-talet så ökade de vetemjölet och minskade mjölken, det resulterade i fler glutenintoleranta, så de fick ändra tillbaks.
    Men det sägs ju att det är bra att introducera gluten försiktigt medans man ammar. Om det gör något på statestiken egentligen vet jag inte. Men i och med att alla säger det så bör det väl ligga något i det?

Sen hur vi gör med liten framöver...  Jag kommer absolut vänta med gluten till minst 6 mån, säkert betydligt längre då min plan är att helamma till 6 mån. Om det blir så får vi se.
  • Kavat

Måste även inflika att jag sitter här med en helt underbar liten kille som kan sitta och ligga själv utan att illvråla medans jag dricker kaffe.
    Det hände typ inte med de andra barnen. Han kan sitta i mitt knä och somna. Det hände heller aldrig, vi fick aktivt "söva" dem i sjal eller liknande eller amma till sömns.
    Ha sitter och "pratar" och flinar och är nöjd och ja, det är sååå värt det!

Så ja, jag tycker det är värt att skaffa syskon Hjärta, även om man kanske får ta lite sömnbrist  av en eller annan anledning på köpet.  (Och då har jag under en månads tid sovit 2-5 timmar upphackat per natt men inte pga allergier utan pga matglad kille.)

• Kavat
    Tibell skrev 2010-09-08 20:22:23 följande:
    Usch..hennes lår blev bara mer och mer svullet och det kliade såå på henne =( Hon hade dessutom fått ett bett i pannan med och svullnaden spred sig ner mot ögat!
    Xylocainsalvan hjälpte lite men det fortsatte ju att svullna och klia.
    Tycker ni jag ska ringa hennes allergiläkare i morgon och be honom skriva ut något ?? Eller är myggsäsongen snart slut..kanske inte är lönt ??

Sen har jag en annan fundering jag tänkte ta upp med er.
    Vi vet ju om att stora hönan inte tål mjölkprotein och reagerar med svullen mage, magont, gnäll, förstoppning och sen sitter hon vaken i flera timmar samma natt.
    Nu när hon står på strikt mjölkfri kost sover hon bättre och gnäller mindre. Men däremot är hon jätte svullen om magen titt som tätt och har lite problem med bajseriet och är förstoppad.
    Kan det vara så att magen inte hunnit läka efter provoceringarna sen i somras eller kan det kanske vara någon mer allergi??
    Jag hoppas verkligen inte det. För de senaste 7 månaderna har barnen tillsammans fått 9 allergier. Känns som att det räcker nu...minst sagt =(
    Hur är det med soja, ärtor mm?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-08 15:56:53 följande:
    Underbart =) Står han på mjölkfri kost han med ???

Våra bägge har också varit väldigt "krävande" dom bebisar. Kunde ALDRIG somna i famn om det inte var för att man tvångshöll dem och nattade. De kunde heller aldrig ligga själv på golvet utan skulle alltid kånkas runt på. Nu i efterhand har man ju förstått varför och jag kan sörja lite att jag aldrig fick den där mysiga bebisen som kunde somna lugnt och fint i ens famn!!
    Minstingen var ju ändå ganska liten när mjölkallergin bekräftades ( 3 månader) men fram tills dess var hon som sagt väldigt krävande.Vet att jag blev såå avundsjuk på en kompis vars barn somnade i hennes famn utan minsta lilla knorr...SÅ ville jag med ha =(

Vi är inte heller rädda för att skaffa en tredje. Men vi har då bestämt att stå på mjölkfri kost redan från start bara för att vara på den säkra sidan. För skaffar vi en till vill jag verkligen kunna njuta av bebistiden och inte tycka den är pest och pina.Sen hoppas jag även att amningen ska funka. Har ju aldrig haft problem med mängden mjölk utan fått sluta pga av barnen inte ökade i vikt. Nu i efterhand förstod man ju att det hade med deras allergier att göra!!

På tal om annat. Nu märkts det att vädret gjort en helomvändning. Mina eksem som hållt sig borta i flera månader kommer överallt..i ljumskarna, armhålorna, knävecken mm. Tips på bästa smörjan mot torreksem...Locobase eller ???
    Såg att även stora dottern håller på att utveckla eksem i knävecken..suck
    Jag äter ju som sagt lite special själv, så nu är det utan sädesslag/gluten, ägg och mjölk. Men vi äter ju typ aldrig skaldjur, baljväxter osv pga barnen, så det är utan lite mer saker till skulle jag tro. Lök har vi inte i maten pga maken, jo lökpulver men inte vanlig lök. Så det är nog lite special ja.
    Är rätt försiktig i och med att han bökar och stökar så på natten när han ska bajsa, rapa osv,  Men dagtid är det tydligen inte lika jobbigt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-08 20:22:23 följande:
    Usch..hennes lår blev bara mer och mer svullet och det kliade såå på henne =( Hon hade dessutom fått ett bett i pannan med och svullnaden spred sig ner mot ögat!
    Xylocainsalvan hjälpte lite men det fortsatte ju att svullna och klia.
    Tycker ni jag ska ringa hennes allergiläkare i morgon och be honom skriva ut något ?? Eller är myggsäsongen snart slut..kanske inte är lönt ??

Sen har jag en annan fundering jag tänkte ta upp med er.
    Vi vet ju om att stora hönan inte tål mjölkprotein och reagerar med svullen mage, magont, gnäll, förstoppning och sen sitter hon vaken i flera timmar samma natt.
    Nu när hon står på strikt mjölkfri kost sover hon bättre och gnäller mindre. Men däremot är hon jätte svullen om magen titt som tätt och har lite problem med bajseriet och är förstoppad.
    Kan det vara så att magen inte hunnit läka efter provoceringarna sen i somras eller kan det kanske vara någon mer allergi??
    Jag hoppas verkligen inte det. För de senaste 7 månaderna har barnen tillsammans fått 9 allergier. Känns som att det räcker nu...minst sagt =(
    Slutar det inte svullna så åk in akut! Det kan ge allvarliga reaktioner och man kan vara så allergisk mot myggbett att man svimmar, får andnöd osv.
    Tavegeyl eller aerius. Aerius finns i smälttabletter som är smidiga att alltid ha med sig. Tavegyl är ju sövande, så att ge mitt på dagen känns lite sådär tycker jag, plus att man ibland vill ha koll så de inte blir sömniga av annan orsak, men det där borde ju läkaren ha koll på?!
  • Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-08 18:50:06 följande:
    Måste fråga en sak...jag har ju berättat om min stora son som haft förstoppningsproblematik sedan han var nydödd. Han är ju 4 år nu. De har varit inne på mjölkallergi på sjukhuset och vi testade som sagt det när han var runt 1.5 år dock inte jättelång tid. Han hade mjölkfritt på dagis i 6 månader så mjölkproteinet minskade ju drastiskt men det var bara 2 veckor hemma som han var helt utan på båda ställena.

Nu till min fråga. Lilla sonen är ju veteallergisk och reagerar med eksem i ansiktet, stor uppblåst mage OCH förstoppning...är det troligt att stora sonen kan ha samma problem? Han äter ju väldigt mycket vete i pasta, bröd och liknande!
    Glutenprover är tagna 2 ggr men negativa. Tänkte ändå om det var "åt det hållet" en ev allergi ligger eller om det ändå är mer troligt med mjölk? de flesta barn växer ju ändå i från mjölkallergin så då känns det som om han borde blivit bättre men det har han ju inte.

Nu är han väldigt förstoppad. Han t o m kräktes i dag pga förstoppning.

Vad tror ni? Har läkartid via telefon nästa måndag (skulle haft i dag men hon fick akuta patienter så jag pratade bara med en ssk) och jag undrar lite vad jag ska kräva för något? Vet ju att tester absolut inte behöver visa något men undrar ändå vad som är mest troligt om det ens ÄR någon allergi
    Jag misstänker ju tyvärr alltid allergier/överkänsligheter i första hand när man hör om barn som är förstoppade, eller inte sover, har eksem osv.

Visst tester i all ära, men av de veteallergikerna som hänger här är det väl bara någon (trållmors) barn som visar på prick/Rast.
    Så då är enda sättet att utesluta och provocera, men ta det med läkaren, för jag gissar att ni behöver intyg till dagis.

Vete är väl också rätt känt för att skapa förstoppning som symptom (eller diarré) men för att veta så behöver ni ju kolla. 2 veckor utan mjölk när det bara är magen är för kort tid för att veta. Och är det då t.ex soja eller ägg eller något annat också så hjälper det ju sällan att få bort en sak utan du behöver ofta ha bort allt.
  • Kavat

Eli, förutom det 3busfrön, Angel och älskling skrivit så är väl min spontana kommentar också: vad var det för godis?

Även om han i vanliga fall klarar ex. 3 godisbitar av en viss sort så är det inte säkert att han gör det när han och hans mage är påverkad. Magen tar stryk och bli kass VARJE gång den utsätts för det den inte tål. Och bara för att det man ser t.ex kinderna är ok så betyder inte det att magen är ok. Det tog 2 MÅNADER  för sonens mage att läka då han var dålig. Förmodligen går det mycket snabbare om magen är i hyffsad form, men eftersom han om och om igen utsätts för lite så får ju aldrig magen en chans att vila.
    Visst ska man ge i den nivå de klarar, men om han fortfarande får "cornflakes" från Kelloggs så är det lite lite där i och så lite lite i godisbitarna, litelite i smörbyttan som ni hade gemensamt innan, lite lite från något på dagis och så kanske lite lite i pommesen nu? ja, du fattar säkert. Vattenglaset rinner över.

I och med att han verkar vara så känslig som han är så skulle jag råda er till att hålla nolltolerans ett halvår MINST. Försöka, för han kommer säkert utsättas för en del ändå, men ni behöver ju inte medvetet spå på vattenglaset så att det rinner över.

Detta är hur jag hade valt att göra, ni tar ju era egna beslut.
    Sonens veteallergi är ju så mycket sämre skulle jag tro, än din sons, men vi har ju många andra allergier, som t.ex mjölk som vi inte håller noll noll med. Jag kan t.ex ta i en ostmacka och sen ta i sonens mat osv. Men hade vi gjort så med vete, havre eller ägg Spöke så hade det gått åt skogen!

• Kavat

EL I, här gjorde jag en jätte beställning på Goodstore, choklad, hallonstänger, hallonsnören (stängerna är bättre till barn, snörena äts i timmar.... ) , och en massa andra saker.

Vi ger grillchips, lättsaltade chips och deras hm, lättsaltade "figurer"( hm, undrar vad de heter men innehåller potatis typ fluffiga stjärnor och andra figurer) från OLW.
    Vågar inte använda Estrellas, för har hört andra som reagerat, men inte testat.

Pop Corn på biografer funkar för det mesta föresten! De har kokos som smör!

Sen har vi köpt Eco-vitals colaflaskor och gummibjörnar. De går också att köpa på webshopar, men Ica tar in det här. Så kolla med din affär om de kan ta in. (Varning för markattas colaflaskor som innehåller malt)

Marsmallows Little Beckys funkar, även Hospitality. Finns på Ica här. Coop har bara med vete-glukos i, men det går säkert att få dem att beställa in.

• Kavat
    lemco skrev 2010-09-11 07:34:51 följande:

måste fråga någon... satt på akuten i går kväll med min min son som är 1 år o 9 mån.

han har ont i magen och diarrer sedan 1 vecka.

det enda han äter är enago, sinlacgröt...

vad för reaktioner får man om man e allergisk mot detta?

samt lite prickar i ansiktet, men värst e magen, han har så ont, men efter diareen e han relativt nöjd en stund, men sen kommer nästa diaree o då gör det jätteont igen...

han äter inget annat, kan man få hjälp akut med allergier?
    vad göra?
    tycker så synd om honom.
    vi bor i stockholm

Förutom snuttens svar om sojasläktingar som också är min första misstanke....
    Funderar också på om det enda han äter är enago och sinlac så låter det som att han får mycket vete och havre i sig, så även om det inte skulle vara allergier, så är det stora mängder,
    Hur mår han nu?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-12 15:14:35 följande:

glömde visst... Fram tills i förra veckan fick hon isglass (trollerimix) nästan varje dag *dåligmammastatus*

vete? någon sort vet jag på rak hand att det är det i (glukossirap druvsocker etc) för min son tål den inte.
Svar på tråden Allergitråden