Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Bokhylla skrev 2011-02-17 14:51:33 följande:
    Hej alla kunniga.
    Jag har panik! Mitt barn är allergisk mot mjölk, ägg, fisk, soja, baljväxter, jordnöt, havre, vete och majs.
    Vad vi vet nu. Är fortfarande under utredning. Jag helammar, för dietisten har inte hittat en ersättning han tål än.
    VAD kan jag äta, tips och ideer mottages tacksamt.
    Är på väg för att hämta hem barn från dagis just nu så jag hinner inte skriva så mkt just nu, men kika in i min blogg utanallt.blogspot.com så kan du kanske få lite inspiration så länge.
    (visserligen lite majs i olika former här och var, men i övrigt är alla recept fria från mjölkprotein, ägg, soja, jordnötter och andra baljväxter, nötter, gluten/vete, råg, korn, havre - förutom ett recept som jag klistrat in från en kompis med havredryck).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-17 15:07:55 följande:
    Var hos dieitsten igår och hon sa trots att jag misstänker att han är känslig mot majs att Neocate är den enda ersättning som funkar typ. Den är gjord av glukossirap av majs men det är efter lite efterforskningar 3 majsallergiska /överkänsliga barn som tål Neocate. Och det ska inte vara några proteiner kvar i... (men är man suuuuperkänslig funkar ju inte det heller) Så om jag var du hade jag testat den först
    Glukossirapen i Neocate ska ju dessutom vara hydrolyserad om jag inte minns fel av vad jag fick för besked när jag frågade nutricia om det för ett tag sedan, så förutom att det är väldigt lite proteiner i glukossirap så är de dessutom hydrolyserade.
  • Miralicia
    Bokhylla skrev 2011-02-17 15:39:21 följande:
    Jooo, varför inte Ricedream. Den som dietisten rekommenderade vid telefonkontakt?
    Orkar inte skriva så jag citerar det de skriver i produktinformationen på allergimat.com om RiceDream:

"Följande kan ha betydelse för ett fåtal extremt allergiska personer: Vid framställningen av rice dream används ett enzym som utvinns ur kornprotein. Mängden är mindre än 20 ppm (0,002%) vilket är under gränsen för naturligt glutenfritt. Proteinet bryts ner under processen men det kan inte helt uteslutas att det kan finnas någon mikromängd kvar. Det anges på förpackningen att den KAN innehålla spårmängder (vilket inte är detsamma som att den alltid gör det). Detta anges för att informera EXTREMT allergiska personer för vilka detta eventuellt kan ha betydelse."

---

Tidigare så var RiceDreams förpackningar märkta med att de kan innehålla spår av korn, men den märkningen tog de bort efter det att de med sina tester inte kunde påvisa några halter av korn/gluten som överskred gränsvärdet för att det skulle få räknas som glutenfritt. Obestämd

Det finns flera vete-/sädesslagsallergiker bland oss här i trådarna som reagerar på RiceDreams produkter.
    Däremot så fungerar Carlshamns risdryck utan problem och de har inte med något korn eller de andra sädesslagen i tillverkningen.
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 16:59:56 följande:
    Glömde fråga: Hur gör BVC vid 18-månadersvaccinationen? Den innehåller ju äggprotein....får barnet inte det vaccint då eller ger man något annat, alt står redo vid ev reaktion??
    Beror väl lite på hur kraftig äggallergi det handlar om, men de allra flesta barn kan vaccineras som vanligt på BVC.
    Är man orolig och har väldigt kraftig äggallergi så brukar man kunna få ta vaccinet på allergi/barnmottagningen där det finns bättre beredskap än på bvc om något skulle hända.
    Är det väldigt kraftig äggallergi så kan man ibland göra så att man pricktestar med vaccinet innan man ger det och man kan även ge vaccinet uppdelat i två stick med en paus emellan för att se så att det går bra med första halvan av dosen innan man ger hela mängden.
    Men det är väldigt sällan som man brukar behöva ta till såna åtgärder, de flesta kan ta det som vanligt utan problem.

Läkemedelsverketss rekommendationer ang MPR-vaccin till äggallergiska barn:
    www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/vaccination.pdf
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-17 17:44:51 följande:
    Han spyr upp den i alla fall.. Vi får se hur det här går... 
    Nu svalde han plåstret han hade på fingret. Var på allergimottagningen och lämnade lite blod och tog bort plåstrena. Men satte dit ett nytt sensitive (utan plast) då det fortfarande blödde massor...
    Mindre bra, helammad bebis sväljer plåster... Det kommer ut va?
    Det kommer ut, (men kan ju vara bra att vara uppmärksam ifall han skulle bli väldigt hostig så att han inte har svalt det fel).

Vågar knappt säga hur mkt papper jag hittat i M:s blöjor, men jag kan ju säga som så att vi hade 4 (hela) kartongböcker med oss när vi åkte upp till Norrland när hon var lite över året, när vi åkte hem en vecka senare så hade vi en nästan hel, en halv och en där ca 1/4 återstod av - resten var uppätna och återfunna i blöjorna. Oskyldig
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2011-02-17 19:27:29 följande:
    Sempers 6 mån välling som är mjölkfri var tidigare risbaserad dvs glutenfri. den kan du ge istället för ersättningen. 
    Den är fortfarande risbaserad, ungefär som tidigare har jag för mig, ris och sen med sojalecitin. Snabbkikade på den härom dagen i affären
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-02-17 20:39:47 följande:
    Folk brukar ha en tendens att misstro allergiker, det är inte bara läkare som gör det alltså Flört Man får liksom räkna med att folk tycker man är lite kinkig och inte förstår hur lite av en allergen som kan ge så jobbiga besvär. Det har varit fler än en gång folk har kommenterat med - äsch bara en liten bit kan väl inte vara farligt! Men man lär sig med tiden. Nu är ju jag säker på min dotters allergier och tvekar inte även fast andra tycker att jag är kinkig med henne. Men i början tvekade jag precis som du och tyckte det var jobbigt vad andra tyckte.
    "Det är bara att peta bort/skrapa av det du inte tål" eller varför inte "det är så lite så att det smakar knappast något om det" - två inte helt ovanliga kommantarer tyvärr. Obestämd

En nätkompis nötallergiska dotter gav den "perfekta hämnden" på de släktingar som inte trodde på dem en gång. Har för mig att det var nätkompisens svärfar som inte trodde på dem utan lurade i dottern en kaka med nötter i under förevändning att den var nötfri nån gång när de var på ett rätt stort släktkalas, det tog typ bara nån minut efter att hon ätit av kakan så la dottern en riktig kaskadkräkning rakt i svärfaderns knä så typ hela byxorna blev totalt nedkräkta.
    Sen dess har de inte haft några problem att bli trodda av omgivningen, konstigt va? 

Synt att det inte är lika lätt att "demonstrera" och bli trodd när man har barn som får långsammare reaktioner.
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:47:05 följande:
    Ja, jag kan tänka mig att det kommer bli enklare att hantera vad folk tycker sen när man är helt säker på att det verkligen är allergi det är frågan om. Nu känner jag mig bara löjlig och hypokondrisk när alla ska ifrågasätta mitt beslut om att utesluta mjölk utan läkares medgivande. Men ni i tråden hjälper mig mycket med att hålla fast vid min sak och det ska ni ha tack för! Hade jag inte kunnat bolla med er hade jag säkert gett upp mina funderingar precis som jag gjorde sist jag var in här och läste lite.

Jag får väl vara hur löjlig jag vill, jag vill mitt barns bästa, det är därför jag gör det här.
    Appråpå personer som tycker att det är galet att ändra i kosten utan läkares medgivande - om de själva t.ex. skulle vara vegetarianer, kanske från början av etiska skäl men tycker själva att de mår bättre på vegetarisk kost, skulle de då begära godkännande av en läkare för att ge sitt barn vegetarisk kost, eller skulle de ge barnet den kost som de själva trodde på?

Så länge som man ser till att kosten är fullvärdig utan det man väljer att ta bort ser jag ingen större skillnad på att utesluta mjölkprotein eller att välja att ge vegetarisk kost.
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 20:46:24 följande:
    Det är verkligen jättesvårt att veta eftersom han mest verkar reagera med eksemen och det går ju upp och ner lite ändå. Kanske är bra ändå att göra som du skriver, med EnaGo's gröt. Dock står det att vetet och havret är dehyratiserat. Betyder det att veteproteinet är sönderslaget och inte kan utlösa allergiska reaktioner? Tänker att eftersom det är så med mjölkprotein kanske det även gäller för vete?
    Det är delvis hydrolyserat, dvs lite sönderdelat. Lite liknande som det är med mjölkproteinet är i NAN HA. Lite snällare men ändå rätt mycket hela proteiner, absolut inte så att det tåls om man är allergisk mot det.
  • Miralicia
    Mama Law skrev 2011-02-17 22:18:16 följande:
    Idag har jag varit i kontakt med lokaltidningen om allergianpassningen. Så i morron ska jag dit för att berätta om varför anpassningen måste till. Ett försök att minska okunskap och få en förståelse för de speciella behov som föreligger. Är nervös men det ska nog gå bra.
    Håller tummarna för att det ska bli bra.

Blir ju många gånger lättare att kunna få förståelse om man kan visa på att det faktiskt är en människa bakom och hur mycket det faktiskt påverkar istället för att det i bästa fall bara är ett namn på ett papper.
Svar på tråden Allergitråden