• Tibell

Allergitråden

Alrro
    Hittade detta http://allergi.nu/mer-information/artiklar/korsallergier-forlanger-allergisasongen/

Lalalong : Vad skönt att ni blev kvitt eksemen tillslut. Våran minstingt har ju också haft mycket eksem som inte riktigt vill ge med sig. Men idagsläget är hon riktig riktigt fin i hyn..endast lite torr och lite prickar runt munnen..men det bryr vi oss inte om ;)

Jag hade nog ställt stora dottern på mjölkfrikost. Det skadar ju inte att testa ?? Hade nog haft henne hemma under tiden så ni verkligen har stenkoll på vad hon stoppar i sig. När hon sedan är bra ( om det nu är mjölken ) så provocera med liiite lite mjölk och se vad som händer. Får hon då reaktion vet ni ju säkert och kan kräva intyg av läkaren så fort som möjligt.
    Ska hålla tummarna att allt går bra!
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-09-29 10:49:34 följande:
    Vet att nån har frågat innan men minns inte svaret.
    Vi ska göra pricktest snart och på kallelsen står det att man inte får ta allergimedicin tre dagar innan. Räknas hennes astmamedicin som det?

Usch vi har det jobbigt här hemma nu, det är något som lillan reagerar på men vi vet inte vad.
    Hon är väldigt prickig runt munnen, bajset är grönt och luktar apa och hon är otroligt skrikig och gnällig. Det kan inte vara något hon får i sig om det inte är så att hon är superduperkänslig ( t ex att vi har saker med mjölk i i kylen bland hennes grejer). Vet inte vad det kan vara annars och sambon och jag blir snart tokiga!
    Hon äter inget annat nu som hon inte har ätit tidigare utan det är samma leverpastej, samma bröd osv...
    Astmamedicinen ska vara helt okej att ge. Tror det är typ Aerius de menar att man inte ska ge!

Usch vad trist att hon reagerar på något ?? en eller två sidor bak i tråden ser du hur min dotter ser ut runt munnen för tillfället..liknar din dotters prickar detta ??
    Är så jobbigt när man tror att man hittat alla allergier och så dyker något nytt upp. Vad äter hon i dagsläget ?? Tänke på brödet om det kanske innehåller sojasläktingar ex

Vi börjar misstänka att lillans prickar kanske har med vete att göra ?? Vet att sist vi testade vete i nån dag så fick hon samma prickar men såg inte sambandet förens nu. För idag är hon ännu prickigare..har till och med fått uppe vid ögonen nu vilket utesluter nappen ( som vi skyllt på )
    Hon fick en liten större bit macka och är som sagt prickare. Inga kräkningar dock *hurra* men däremot rapar hon en hel del och verkar ha lite sura uppstötningar. Kanske är så att hon mår illa?? Hon ville nämligen inte äta hennes favvis gröt varken idag eller igår...bara vänder bort huvudet och säger nänä!
  • Tibell

Och dessa prickar kan hon få ibland men vi har aldrig förstått varför. Kanske är så att hon stoppar i sig något med vete i och nu när hon får större mängd och varje dag blir det ännu värre. Låter det långsökt ??

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-09-29 12:31:09 följande:
    Ja det är precis såna prickar, fast mycket mer. Men sambon och jag kom fram till att det enda hon äter som det kan vara är sojalecitin. Hon har ju inte reagerat på det innan men nu får hon det kanske ofta (i bland annat det flytande margarinet). Kanske är det det hon reagerar på.. Vi får prova ett par veckor utan så får vi se om vi får nåt resultat...
    Är ju helt klart värt att testa att ta bort sojalecitinet!

Har inte alls svårt att acceptera barnens allergier och har lixsom vant mig vid att leva lite annorlunda. Men just denna biten när det ska luskas, provoceras, leta symtom, och absolut inte ha en aning om vad som är reaktion/vanligt beteende tycker jag är extremt krävande. Jag hade kunnat offra min högra arm för ett test som gav 100 % svar!!

Idag fick hon en större mängd ( motsvarande det hon kräkts av innan ) och inga kräkninar. Dock massa gnäll, fler och fler prickar samt dåligt matlust. Men har lovat mig själv att testa någon dag till bara för att vara helt säker. För sen kommer vi inte testa vete på lääänge.
    Men om det nu inte var vetet hon kräktes utav så..Vad i hela fridens namn vad det då??
    Hon har kaskadkräkts sammalagt vid 4 tillfällen ( verkligen tömt magen och hon kräks i normala fall aldrig )
    *katrinplommonpuré
    *en halv rostemacka
    *en liiite liten bit pannkaka gjord på vete, havremjölk och ägg
    * en tallrik med potatis, morötter och hokifilé ( gjorde även en sås på veteredning som kan ha yrt ner i hennes tallrik)
    Som ni ser finns det INGET som helst samband. Dessvärre är jag mer eller mindre senil ;) så det kan ju ha varit så att hon ätit något dagen innan som orsakat kräkningarna men det kommer jag ju inte ihåg idag.
    HATAR att inte veta, Suck
  • Tibell

Nu tror jaginte vi behöver tveka längre. Minstingen la precis en kaskadspya i sin renbäddade säng! Nu kan vi med andra ord känna oss säkra på vete. Eller??

• Tibell
    Miralicia : Oj oj oj...vilken tabbe!! Hoppas inte reaktionen blir allt för illa för stumpan =/

Jag sitter här med en lapp från dagis som de vill att jag ska fylla i om barnens allergier. Stora blir ju inte alls svår utan problemet blir ju lillan. Vete och havre finns inte ens med..endast gluten. Sen står det med ärtor, bönor, linser, jordnötter och mandel. Det enda vi testat utav dessa ämnen är ärtor och det tålde hon ju inte! Ska jag kryssa i för allt för att förhindra att de ger henne något utav detta eller hur hade ni gjort?
    Sojasläktingar finns inte heller med så det får jag väl skriva i någonstans! Baksidan kanske ??
  • Tibell

Då gör jag så.
    Ni vars barn inte tål ärtor, soja, sojasläktingar...tål de bönor, linser jordnötter mm??
    Blev rätt snopen att jordnötter ens fanns med...det ska väl inte finnas på en förskola ändå??

Tycker denna lista är lite besvärlig. Hon står ju på en så stram kost att de mesta utan det på listan har vi ju inte ens testat. Massa olika frukter mm
    Vi ska ju ha möte med förskolepersonalen+köket så jag får ju ta upp detta med att de helst bara ger henne en frukt vi vet att hon tål för att vi ska slippa massa reaktioner nu första tiden. Eller kan man göra så??
    Om jag förstod saken rätt är vår minsting den första de har med multiallergi så de är lika nya på detta som jag.
    Har räknat med att det kommer bli en hel del missar..har det blivit så för era barn vid dagisstart ??
    Som tur är hon inte dunderkänslig men det kan vara nog så besvärligt med kliande eksem , magont, matvägran, dålig sömn mm

Måste ha varit veten hon reagerat på. Hon är nämligen lite hård i magen igen..likadant igår. Trots att hon får vuxendos lactolus som hon brukar bajsa bra av!!
    Sambon trodde det kanske kunde vara oljan i vällingen hon fick i eftermiddags. Och det kan han ju ha rätt i. Men hon har ju fått det hundra ggr innan utav att reagera så kraftigt. Så bara för att få tyst på honom får jag ge henne en likadan flaska imorgon och se vad som händer !!!

• Tibell

Nu måste jag höra med er som är kunniga inom allergier och astma!
    Läkaren misstänker att lillstump har någon form av astma, antagligen infektionsastma, eftersom hon vid 2 epidoser haft långvarig hosta ( den längsta i 2½ månad ) + att hon blir väldigt rosslig och får något ansträngd och pipig andning ibland.,.,hon hostar även vid ansträgning..med eller utan förkylning!
    Den senaste gången vi testade vete i fler än 1 dag fick vi avsluta eftersom hon blev sjuk och fick denna jobbiga hosta.
    Denna vecka har hon fått vete i tisdags och igår. Idag vaknar hönan upp med riktigt otäck hosta och rosslar. Ser även ut som att hon har lite jobbigt med utadningen..hon liksom pressar ut den lite. Kan vara en nojjig mamma som ser i syne med men du ser tydligt hur hon andas utanpå alla kläder!
    Kan denna dumma hosta har något samband med vete?? Eller är det helt omöjligt?? Ingen annan i familjen är förkyld ( inte hon heller egentligen) så hostan kom bara huxlux.
    Vad tror ni ??

• Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-30 09:19:57 följande:
    När man har en allergisk reaktion så kan alla slemmhinnor tjockna och slemma igen så även lungor... finns flera barn som har så
    Okej. Skönt att höra på någe vis. Och detta behöver inte betyda att hon har astma då??
    Ska man hjälpa henne på något sätt..typ med airomir? Läkaren tyckte vi skulle testa storasyster astmamedicin om hon får det jobbigt!
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-30 09:39:39 följande:
    Alltså OM det är som jag säger så är det något som läkarna kommer komma på för att astmamedicinerna inte fungerar som dom ska.
    Bricanyl/Aromir/Ventoline kommer hjälpa
    Pulmicort eller annan cortison kommer inte hjälpa som det inte är en inflammation så som astma är
    Seretid och andra kombinationspreparat kommer fungera till viss del

Men nu är du uppe och leker i mycket avancerad grad av självmedicinering gällande astma och jag rekomenderar det inte utan skriver detta ENDAST som en förklaring.
    Okej..tack för förklaringen!

Jag ska med andra ord avvakta ??
    Ringer nog hennes läkare sen och hör med henne vad hon tycker. Nu sover hon gott !
    Såg att hon var något snuvig innan hon somnade så det kan lika gärna vara en helt vanligt förkylning *hoppas*
Svar på tråden Allergitråden