• Kavat

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2010-07-30 19:55:18 följande:
    Sojamjöl? Det ska jag kika efter i affären imorgon! Ska även försöka hitta Teffmjöl (tack för tipset förut!)

Du råkar inte veta om det går att testa för majs via riktigt lapptest? Det verkar vara en ovanlig allergi/överkänslighet så jag hittar just ingenting när jag letar här på nätet så jag tänkte om de ens kan testa det... Längtar till 9/8 då barnmottagningen öppnat igen så jag kan få tag i läkare och dietist!
    Klart man kan testa majs, liksom allt annat. Men det är nog inte så vanligt precis som du skriver. Fast innan man gör patchtest på mottagning så får man väl diskutera med läkaren vad man faktiskt vill testa och höra om de kan testa det.
  • Kavat

Och köp Risentas eller Go Greens mjöler som är sär-när märkta!

Saltå Kvarn kan inte garantera att de är rena från annat.

• Kavat
    mimpen skrev 2010-07-31 15:54:12 följande:
    Länge sen jag var in här. Jag har tänkt flera gånger, men inte kommit till skott. Nu har jag (och Hjalmar då) ätit fritt från soja och sojasläktingar i typ 6 veckor. Kanske dags att prova lite.

Nu är han fin i huden och vi är nere i kortison varannan dag. Fick ett bakslag för tre veckor sedan när han åt lax, då eksemen ploppade upp igen. Vi provade ärtor också, då sov han dåligt i två nätter, men det kan lika gärna ha varit värmen. Han fick då en knapp tesked mixade ärtor.

Nu undrar jag hur vi ska gå tillväga. Att provocera med soja känns klurigt, för det är ju främst tillsatserna där som är svåra, och hur ger jag lite sånt liksom!? Det är ju inte i något jag ändå hade gett honom, utan det är mest jag som saknar en del matvaror, typ såser och sånt.

Tips, någon?
    Om det var jag hade jag väntat ytterligare tills du dragit ner på kortisonet lite till. Ibland kan man ju behöva underhållssmörja, men egentligen, om de inte får i sig det de inte tål så brukar de faktiskt klara sig. Sen är ju alla olika.
    Mina barn får ju enbart eksem av maten, de har alltså inga eksem av kvalster, djur eller damm osv, och så länge de inte får i sig/på sig saker de inte tål så är de fina i huden. Men det är ju så olika så man måste "lära" sig sitt barn.

Sen hade jag funderat på vad jag ville äta. Alltså finns det någon speciellt sås osv som du vill äta och vad är det i den? Eftersom det tydligen är så olika vad man tål av soja, sojasläktingar, baljväxter osv så hade jag testat specifikt det som du vill kunna äta.
    Tål han allt annat i t.ex såsen så testa med den kanske?

Är det för att sätta en klar diagnos, hade jag nog valt att testa med sojamjöl, men det är ju inte det du är ute efter just nu?
  • Kavat
    Alexi skrev 2010-08-01 10:06:07 följande:
    Får jag ställa en fråga. Jag är kraftigt allergisk men dottern har än så länge inte visat några tecken på allergier (är 20 mån). Det enda vi inte har testat med henne är nötter (jag har väldigt stora reaktioner på nötter vid pricktest) men jag skulle vilja testa det nu för att veta innan hon börjar dagis. Hon har ju aldrig fått det i sig alls, inte via amning eller så. Måste man då testa ett antal gånger för att hinna få någon reaktion, det räcker väl inte med en gång? Ska det går en viss tid emellan?

Någon som dessutom har något bra tips på hur man ger ett litet barn nötter och jordnötter som test, utan att ge choklad eller hela nötter?
    De får absolut inte ha nötter i för/skolvärlden, så det bör inte vara någon risk att hon får i sig det. Min kompis dotter fick åka ambulans första gången hon smakade på nötter, så andnöd tillhör ju symptomen och kan komma första gången. Egentligen sägs det ju att man ska få i sig ämnet för att kunna reagera på det, men det kan man ju få utan att uppenbart äta det (suga på kompisens leksak osv), så risken finns alltid. Annars så är det väl andra gången man bör vara mest försiktig.
    Men om jag var du hade jag kontaktat en allergiläkare och bett om att få testa nötter innan på henne.

För övrigt så rekomenderar att ALDRIG ge nötter till barn under 3 år, och de oavsett om de har anlag eller inte för allergi. Både pga allergirisk och av andnöd för att de fastnar!
  • Kavat
    myran82 skrev 2010-08-01 01:11:47 följande:

Undrar lite saker om mjölkallergi som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Det är så att sonen äter mjölkfri mat sedan han var 6 veckor gammal (han blir fyra månder på tisdag) och bvc vill att vi snart ska börja med smakportioer och gröt.

Borde vi inte börja provocera honom (typ byta ut en tsk altera mot tex vanlig nan) innan han börjar med smakportionerna?

Svårt att veta om vi sedan samtidigt som vi provar nya maträtter ska börjar provocera honom mot mjök eftersom det då är svårt att veta vilket av det han reagerar på?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara.

Blir lite arg på BVC, ni MÅSTE inte testa något alls innan ni själva vill. WHO rekomenderar smakisar från 6 månader.
    Vad ni vill testa först med sen är upp till er. Jag hade precis som Blå Myran skrev väntat ännu längre med mjölk och jag hade absolut inte gjort det samtidigt. Då har ni ju precis som du skriver ingen aning! Man bör alltid ge en sak i taget i början (dagar emellan) och har man konstaterat en allergi redan så bör man vara ännu försiktigare.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-08-01 20:50:47 följande:
    Behöver input. Nyss hemkommen från middag hos en släkting som bedyrat att de har koll på vad som kan serveras. Börjar med att det serverades cashewnötter som sonen fått en anafylaktisk reaktion mot i två skålar brevid en skål med chips. Ingen hade kollat om dottern och jag tålde dessa, nu fanns för förpackningen kvar och vi kunde äta av chipsen.
    När middagen serverades var det motvilligt som värdinnan berättade vilka ingredienser som hon använt. Jag och dottern kunde äta oss mätta iallafall. Men det fanns en hel del tillbehör med både ägg (som dottern är väldigt allergisk mot) och mjölk osv.
    Till efterrätten var det motvilligt som det uppgavs vilket margarin som använts efter att jag fått förklara att det förekommer mjölk i de flesta vanliga margarinerna. Jag kände mig nästan idiotförklarad ett tag och när det visade sig att margarinet innehöll vassle och jag inte ville äta och gav inte dottern slängdes det fram ett Brego paket framför mig. Rynkar på näsan

Till saken hör också att det är många småbarn med vilket såklart innebär en del kladd. Speciellt då en del av dessa barn gärna springer runt under hela måltiden och ingen vill tvätta barnens eller sina egna händer.

Känner mig så besvärlig, jag märker ju hur alla reagerar. Inte ens maken har alltid koll, vilket gör att jag framstår som alltför övernoga med allergenerna. Och det är inte kul att det blir såhär, för det är såhär det är för det mesta oavsett vart vi åker. Jag kan inte slappna av för jag känner att jag måste ha full koll på barnen, deras händer och bestick samt vad som åker in i munnen på dem. Just nu känns det som att jag och barnen aldrig mer ska åka till någon om besöket inkluderar någon mat överhuvudtaget! Finns det något jag kan göra, eller ändra på mitt sätt och se på det hela för att det inte ska vara så förbannat tugnt och jobbigt för mig och andra?
    Oj, vad jag känner igen mig!
    Folk vill inte förstå och frågar man så är man oförskämd. Fasen att det ska vara så svårt.
    Vi har tyvärr också slutat att umgås med vissa alternativt försöker ta med oss. Frågar ev. vad de kan bjuda på och gör de inga ansatser eller frågar hur de kan göra så vi kan äta så skiter vi antingen i att komma eller så tar vi med oss. Det beror ju helt klart på vem det är, men tyvärr så vill ju inte vissa vare sig förstå eller tycker att det är viktigt. Att barnen kan dö och att jag blir dålig i minst två veckor spelar tydligen ingen roll. Men jag har lärt mig att försöka vara hård för vem tjänar på om vi blir dåliga. De får säga vad de vill om jag inte ger barnen maten de bjuder på.
    Och ja, man känner sig jätte besvärlig och jätte dum, men vad ska man göra?!

Jag tror att det enda du kan göra för att må bättre är att säga: Jag tar med mig till oss så slipper ni böket och vi slipper oroa oss för att det ska bli fel. Visst det är merjobb och det är skittrist, men det är kanske det bästa alternativet i många fall?!
    Erbjuder då de att de ska laga ändå, så säg att ni kan vara med när de lagar, eller så förhör dem redan innan kalaset om vad de tänkte använda?
    Vi har vänner som gärna lagar mat, men de är vänner som frågar ordentligt, vad funkar för oss? Kan vi använda det här? osv. De tar jätte hänsyn till oss och vet att jag gärna tar med mig osv, men de vill gärna bjuda och då måste man ju låta dem försöka. Men de är å andra sidan noggranna och där har det peppar peppar aldrig blivit något fel än.

Sen angående släktingen i fråga. Släktingen hade uppenbarligen inte full koll, hoppas att den förstod det.
    Jag är tyvärr så att jag istället gärna låter bli att säga något, eller ber om ursäkt, för jag skäms nästan när folk gör fel. Men jag och barnen ska ju inte behöva bli dåliga och äta när vi vet att vi blir kassa... Men det är lättare sagt än gjort... Kram och stå på dig för att ni ska få må bra! Tänk på att du är världens bästa mamma som inte låter dina barn må kasst i onödan och det är värt allt!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-08-02 08:56:00 följande:
    Någon som har ett bra förslag på vad jag ska byta ut vetemjölet till i en sockerkaka?
    den ska passa mjölk-, soja- och veteallergiker/intoleranta. Det är ok om det är kontaminerat med vete alla andra sädesslag fungerar.

Ägg fungerar
    mjölk = havremjölk
    smör= mjölkfritt margarin 
    Kolla Miralicias blogg. Hallofee pajen är god! Eller måste du ha "ren" sockerkaka?
  • Kavat
    Erre skrev 2010-08-02 08:04:25 följande:
    Hej!

Tänkte höra med er som har barn med äggallergi... Hur känsliga är dom? Min son är typ allergisk mot hela världen känns det som. Han är snart 7 månader och vad vi än provar ge honom, så måste vi backa och börja om från början. På blodprover visar han än så länge på mjölk och ägg. Har era barn reagerat även om något innehållit ägg och det funnits i rummet? Vi märkte förut att han reagerade då man kokade ägg hemma, så det gör vi inte längre. Ikväll visar han tydliga tecken på allergireaktion och vi såg då att det finns ägg i den färdiga pizzadegen som jag hade öppnat just innan reaktionen kom. Kan han vara så känslig att det var ägget i den degen som han reagerat mot? Vi var även utomhus och åt mjukglass för någon timme sedan. Kan det vara det tror ni, även om vi var utomhus?

Tacksam för era erfarenheter...
    Jag skulle också gissa på pizzadeg, inte helt ovanligt att de reagerar på ägg luftburet tyvärr.
    Känns som att det borde vara känsligare inomhus, men det beror nog på hur man utsätts. Sitter man och äter något med ägg utomhus precis brevid och han är jätte känslig så visst skulle det kunna var så också, men tror mer på pizzadegen. Är det föresten ägg i mjukglass? Har nollkoll själv på mjukglass.
  • Kavat
    xanni skrev 2010-08-02 09:42:09 följande:
    Puffar lite för denna fråga!

Vi har också gjort eget lapptest som när vi tog bort det var helt torrt. Ska man sätta tejp som gör att det inte "dunstar", eller spelar det ingen roll?
    När de gjorde det här på allergimottagningen hade det också torkat. Det ska ju sitta två dygn och då hinner det nog torka oavsett vad man har för plåster. Men ligger det direkt mot huden och är fuktigt från början, så tycker jag att det bör vara ok.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-08-02 09:59:54 följande:
    Jag brukar ha en postivit attityd och sällan klaga men nu är det för mycket. Jag tänker på att folk verkar tycka att det värsta med allergi är all specialkost. Nu har mina båda äldsta varit allergipåvekerade i två omgångar á några veckor vardera och jag är helt slut. De blir skräninga, stressiga, grininga och jobbiga och jag varken orkar eller hinner med allt kaos och alla utbrott och bråk. Det är ren psykisk tortyr dagarna i ända för att däcka framför TVn vid 21-tiden.

Så nu känns det lite bättre.
    Vet hur det är! Provocerat?
     Stor kram!
Svar på tråden Allergitråden