Allergitråden
Saffe- lite nyfiken eftersom du har fått vårdnadsbidrag, vad har dina barn för allergier?
Saffe- lite nyfiken eftersom du har fått vårdnadsbidrag, vad har dina barn för allergier?
Pannkakor, 2 portioner
3 dl havredryck
2-2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Lite salt
50 gram smält mjölkfri margarin
Ni som har fått vårdnadsbidrag - vilka allergier har era barn? Min dotter verkar ju ha mjölk, ägg, soja, baljväxter och har även lindrig astma. Finns det någon chans att få då? Än så länge har vi ju inte något läkarintyg på detta, utredning pågår fortfarande.
Har ni som har barn med många allergier varit hos dietist? Vi har inte varit det och inte efterfrågat det heller eftersom vi för fullt utreder hennes allergier. Nu ska hon ju börja förskolan igen och då känns det kanske som att vi skulle behöva det så vi kan "lära upp" kocken rätt. Hur gör ni andra?
På tal om utredning! Det tar ju sååå lång tid med provoceringar eftersom hon ska vara helt bra vid provocering och dessutom vill man ju gärna ge henne några dagar att må bra på innan nästa provocering. Vår läkare sa att man ska provocera 4-5 ggr innan man är säker. Följer ni andra det? Mjölk behöver vi inte provocera alls eftersom det blev en så klar förbättring när vi tog bort det men övriga allergier är inte reaktionerna lika självklara. Hon får ju eksem, blir gnällig, svårt att sova och kräks. Ibland endast en av reaktionerna ibland alla.
Idag kräktes hon och fick lite eksem men vad kan hon ha ätti som hon inte tål? Jag börjar starkt misstänka sojalecitin då hon verkar ha reagerat flera gånger på milda margarin men jag är inte säker. Hon har druckit sempers mjölkfria välling i ett par månader men senaste veckorna har hon mer och mer börja vägra den - kanske mår hon inte bra av den? eller så vill hon helt enkelt inte ha välling längre Nu provar vi i alla fall att utesluta sojalecitin så får vi se om det blir någon förbättring.
Ursäkta det långa inlägget. Är inte så ofta inne på datorn utan surfar på mobilen och då orkar jag inte skriva så mycket
En sak till. Vad innebär 25% vårdbidrag. Hur mycket pengar handlar det om?
Hade fått för mig att dottern inte kunde äta mcdonalds hamburgebröd, men nu när jag läser innehållet tycker jag det verkar som att hon kan äta det. Snälla hjälp, innehåller det någon mjölk, soja, ägg eller baljväxter (inkl e-ämnen)?
Bröd, HB Ingredienser:
Vetemjöl, vatten, socker, vegetabilisk olja, salt, jäst, emulgeringsmedel: E 472e (mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar), mjölbehandlingsmedel: E300 (askorbinsyra). Kan innehålla spår av sesam.
VifrånLandet - jag känner mig också ofta som att jag "hittar på" allergier. Vågar knappt berätta för de närmaste ens när vi har kommit på nått nytt hon reagerar mot. Det känns ju som man analyserar allt, varenda liten prick och varenda magknip. Allt man vill är ju att barnet ska må bra! Vi vet ju inte med säkerhet att hon är allergisk mot allt vi har uteslutit, det enda vi vet är att hon mår mycket bättre när hon äter enligt dessa regler än innan vi började utesluta saker ur kosten. För mig räcker den vetskapen ganska långt!
Jag önskar också att det fanns ett test att ta så man visste säkert vad hon reagerar mot. Det känns som en enda lång gissningslek att klura ut alla allergier. Tyvärr tycker jag vi har fått dålig hjälp av barnallergimottagningen så nu skippar vi dem ett tag, det känns som jag får bättre info i den här tråden än av läkarna!
Här fick vi ofrivillig provokation av mjölk igår när dottern lyckades få tag på ett mjölkglas i ett obevakat ögonblick. Hon hann nog bara få i sig en pytteklunk innan jag hann fram och ta ifrån henne glaset. Men då fick vi i alla fall göra vår första mjölkprovokation Resultaten är prickar över nästan hela kroppen och eksem lite här och var. Däremot har vi inte märkt något på magen och hon sov ganska bra inatt.
Det är ca 14 timmar sedan hon fick i sig mjölken. Hur lång tid efter kan man förvänta sig reaktion. Jag hoppas ju såklart att detta är den enda reaktionen men hur länge kan man räkna med att eventuella allergiska reaktioner kommer från mjölken?