Angel Gbg skrev 2010-09-13 12:53:27 följande:
Det finns en sk lågallergen kost som ofta rekomenderas när barn reagerar på mycket. Med nötkött, potatis, broccoli osv osv den kosten kommer dom långt på och går att googla om man vill läsa mer om.
Nej dom flesta som är sojakänsliga tål nog baljväxter men vad jag menar är att det finns massor med annat än att gå på någon som tillhör samma släkt som ni kontaterat allgeri mot. Har du tex testat squach? bara för att nämna ett exempel.... jag säger inte uteslut allt men om man reagerar mot tex soja så låt sojasläktet vara och undersök "resten" först. Om ni nu konstaterat soja och ärtor så finns ingen anledning på hela jorden (vad jag kan finna) att börja testa fler i samma släkt när det säkert finns miljoner annat ni inte testat. Nötter skall inte ges till barn oavsett och då inte heller jordnötter, det är nötförbud i dom flesta kommuners barnomsorg.
Du säger ja men hon är snart 1 år.... ja 1 år, det är ingen ålder att stressa för. Låt det ta tid, mixa inte flera nyheter, introducera inte massor med nytt. Låt det ta tid. Om hon akut måste börja dagis om 4v så be den läkaren ni har nu skriva ett intyg där det står att ni håller på med en komplicerad allergiutredning och hon tillsvidarer skall gå på lågallergen skonkost eller att du skall ta med mat. Det handlar om allergi! Inom denna värld tar det tid för det finns ingen absolut sanning utan du kan nog räkna med att inte ha en klar lista på vad lillafröken tål om hon är multiallergisk ännu på MINST ytterligare 2år. LUGN!!! Stressa inte, du kommer bara att få felaktiga resultat av att stressa och om lillfia är sån som inte svarar på tester så kommer dom felaktiga resultaten och ditt stressande bara göra att du kommer få än ännu tuffare tid i ditt samarbete (ofta motarbete) med sjukvården.
Tusen tack för svar =) Skönt att få ren fakta av en som varit med förr !! Tack igen!!!
Detta är som sagt en ren djungel och det är väldigt rätt att göra fel..eller att ta fel väg om du förstår vad jag menar!
Nu när vi känner oss lite säkrare på hennes allergier ska vi göra som du säger och bara ta det lugnt! Vi ska med andra ord fortsätta med potatis, ris, köttbullar och korv. Morötter funkar också som tur var. Och detta borde hon väl klara sig på??
Hon äter ju gröt och välling berikad med Althera!!