• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2010-09-12 15:25:34 följande:
    Åh, du skrev ju stora, sorry...
    Ingen fara =) lätt att blanda ihop!!

Jag har för mig att jag läste att den innehåller sojasläkting ( har inte paketet kvar ) men vi har ju inte haft en misstanke om att det skulle kunna ställa till det för henne så vi okejade glassen.
    Hon har ju inte fått ren sojamjölk sen innan semestern så vi vet ju inte om hon tål det eller ej.
    Men skulle det kunna vara glassarna som spökar fortfarande trots att det var förra veckan hon fick dem ??

Det enda jag kan komma på ( lider av guldfiskminne tyvärr) så blev hon väldigt svullen om magen efter middagen en dag..då åt vi bulgurris och chickennuggets
  • Tibell

Nu kommer jag och behöver hjälp IGEN. Förlåt att jag tar över hela tråden såhär =(

Men reagerar era barn likadant på soja/sojasläktingar som de gör på baljväxter??

Lilla dottern fick ärtor till sin middag idag.. När hon drygt 3 timmar senare satt i sin stol och skulle få gröt började hon hulka och en grön gegga + alla ärtor kom upp..inget annat utav maten hon åt. Inom loppet av en timme kräktes hon 3 ggr till fast denna gången rejält..sista gången bara galla!! Magsjuka känns det inte som att det är eftersom hon inte har feber och inte är allmänpåverkad. Dessvärre åt hon ju fisk till middagen också så det kan ju lika gärna vara den hon reagerat på. Men hon har ätit fisk innan utan någon som helst reaktion..och då större mängder. Dock inte samma fisk sort.

Nu står vi helt ställda och vet inte vilken fot vi ska stå på =(

• Tibell
    trållmor skrev 2010-09-12 21:22:01 följande:
    Åhhh, det är en hel uppsjö som går bort för mjölkens del här. Vi levde ju i 1½ år med komjölksproteinallergin innan resten kom, och eftersom Mattis allergi satte sig på andningen så fick vi ju ringa runt och kolla upp produkterna allt eftersom han fick en reaktion. Gilles kakor går bort, Knorr och Blå band tex är andra varor som vi inte köper in längre pga allergireaktioner.
    Tibell skrev 2010-09-12 18:35:05 följande:

Nu kommer jag och behöver hjälp IGEN. Förlåt att jag tar över hela tråden såhär =(

Men reagerar era barn likadant på soja/sojasläktingar som de gör på baljväxter??

Lilla dottern fick ärtor till sin middag idag.. När hon drygt 3 timmar senare satt i sin stol och skulle få gröt började hon hulka och en grön gegga + alla ärtor kom upp..inget annat utav maten hon åt. Inom loppet av en timme kräktes hon 3 ggr till fast denna gången rejält..sista gången bara galla!! Magsjuka känns det inte som att det är eftersom hon inte har feber och inte är allmänpåverkad. Dessvärre åt hon ju fisk till middagen också så det kan ju lika gärna vara den hon reagerat på. Men hon har ätit fisk innan utan någon som helst reaktion..och då större mängder. Dock inte samma fisk sort.

Nu står vi helt ställda och vet inte vilken fot vi ska stå på =(

Det där låter exakt hur Mattis reagerade på lax!!! Han spydde bara upp laxen, inget annat, och då heller inte ens såsen Förvånad
    Men kräktes han mer än bara laxen sen ?? För hon kräktes ju fler gånger efter det fast bara gröten och galla då. Inget utav den andra maten ??!?!

Men om det nu är fisk. Kan man vara allergisk mot en fisksort för att tåla en annan ??
    Vi har ju insett att vi måste provocera för att veta om det var ärtorna eller fisken hon reagerade på
    Men sen kan jag tycka att hon borde reagera på baljväxter på samma sätt som mot soja och sojasläktingar,,,eller hur funkar det för era barn ??
  • Tibell
    Allrona skrev 2010-09-13 07:52:59 följande:
    Älsklingen87- min dotter reagerar inte lika på soja och baljväxter och inte heller lika varje gång. Oftast kräks hon av stabiliseringsämnena och får eksem på kroppen medan ärtor ger klåda i munnen och röd runt mun och på kinderna, sojan ger oftast eksem och magont.
    Okej. Jag mitt dumnöt trodde ju att man får samma reaktioner på allt som hade med soja att göra ! Men då vet jag alltså att så inte är fallet.
    Jag låter kanske knäpp nu men jag hoppas att det var ärtorna hon reagerade på och inte fisken. Känns lättare att utesluta baljväxter än fisk... blir ju liite mer varierad kost när du kan använda fisk. Ärtor kan man ju alltid byta ut mot något annat nyttigt!!

Det negativa är ju att vi nu måste provocera igen och det känns inte alls lockande. Var riktigt läskigt när magen krampade på henne så och dessa våldsamma kräkningar på det =/
  • Tibell
    Angel gbg : fast massa nya saker tycker jag nog inte att vi testar ändå. Under sommaren har vi varit stenhårda och ett tag åt hon bara välling+gröt och ingen annan mat alls. Nu är hon helt klart redo ( blir ju ett år nästa månad) för vanlig mat också. Vi har endast gett ris och potatis som bas och sen oftast köttbullar och korv som vi vet att hon tål.
    Bröd testade vi ju för ett tag sedan och det var väl egentligen korkat att testa en sort med sojasläkting i men de fanns inga andra alternativ ( jo lailas blåa med vetestärkelse i ).
    Men nu vet vi ju att hon inte klarar sojasläktingar och har bett affären ta hem lailas gula
    Men samtidigt måste vi ju testa oss fram för vad hon tål eftersom det snart nalkas dagis. De skulle ALDRIG utesluta något i hennes mat om vi inte ha intyg på det. Och vi kan ju inte räkna med att hon inte tål baljväxter bara för att hon inte tål soja..för det är väl väldigt individuellt ??? För man kan väl inte bara räkna med att de ska reagera på vissa födoämnen utan att själva har testat..vore ju jätte konstigt!!
    Sen visste inte jag att vissa födoämnen var mer allergena än andra. Vart kan man hitta info om det ?? Och om det nu var ärtorna ( ca 3-4 st åt hon ) hon reagerade så pass kraftigt på bör vi utgå från att hon inte tål de andra baljväxterna heller då och kanske även jordnötter ?? Eller måste man provocera med var sak för sig ??

Sen var det kanske lite dumt att ha både fisk och ärtor på en och samma gång. Men fisk har hon ätit innan så jag var helt säker på att det var ok. Så idagsläget känns det som att det måste varit ärtorna hon reagerat på!!
    men nu har vi äntligen fått en läkare som tror och lyssnar på oss så snart ska vi nog kunna få hjälp att bena ut denna djungel som allergier faktiskt är.
    Jag hoppas ju fortfarande på en remiss till lapptest. Ska böna och be nästa gång!!
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 12:53:27 följande:
    Det finns en sk lågallergen kost som ofta rekomenderas när barn reagerar på mycket. Med nötkött, potatis, broccoli osv osv den kosten kommer dom långt på och går att googla om man vill läsa mer om.

Nej dom flesta som är sojakänsliga tål nog baljväxter men vad jag menar är att det finns massor med annat än att gå på någon som tillhör samma släkt som ni kontaterat allgeri mot. Har du tex testat squach? bara för att nämna ett exempel.... jag säger inte uteslut allt men om man reagerar mot tex soja så låt sojasläktet vara och undersök "resten" först.  Om ni nu konstaterat soja och ärtor så finns ingen anledning på hela jorden (vad jag kan finna) att börja testa fler i samma släkt när det säkert finns miljoner annat ni inte testat. Nötter skall inte ges till barn oavsett och då inte heller jordnötter, det är nötförbud i dom flesta kommuners barnomsorg.

Du säger ja men hon är snart 1 år.... ja 1 år, det är ingen ålder att stressa för. Låt det ta tid, mixa inte flera nyheter, introducera inte massor med nytt. Låt det ta tid. Om hon akut måste börja dagis om 4v så be den läkaren ni har nu skriva ett intyg där det står att ni håller på med en komplicerad allergiutredning och hon tillsvidarer skall gå på lågallergen skonkost eller att du skall ta med mat. Det handlar om allergi! Inom denna värld tar det tid för det finns ingen absolut sanning utan du kan nog räkna med att inte ha en klar lista på vad lillafröken tål om hon är multiallergisk ännu på MINST ytterligare 2år. LUGN!!! Stressa inte, du kommer bara att få felaktiga resultat av att stressa och om lillfia är sån som inte svarar på tester så kommer dom felaktiga resultaten och ditt stressande bara göra att du kommer få än ännu tuffare tid i ditt samarbete (ofta motarbete) med sjukvården.
    Tusen tack för svar =) Skönt att få ren fakta av en som varit med förr !! Tack igen!!!
    Detta är som sagt en ren djungel och det är väldigt rätt att göra fel..eller att ta fel väg om du förstår vad jag menar!
    Nu när vi känner oss lite säkrare på hennes allergier ska vi göra som du säger och bara ta det lugnt! Vi ska med andra ord fortsätta med potatis, ris, köttbullar och korv. Morötter funkar också som tur var. Och detta borde hon väl klara sig på??
    Hon äter ju gröt och välling berikad med Althera!!
  • Tibell

Här vill de också ha intyg som ni förstår =) Bor i Västra Götaland!!!
    Dessutom har inte barnens dagis egen kokerska utan maten lagas på en skola några mil bort. Och de är riktigt noga med att det ska finnas läkarintyg på allt! Och våran dotter har ju en väldigt simpel kost just nu..inte ens sås har hon till maten eftersom hon äter själv och vill bara ha maten i småbitar. Så jag hoppas ju vi ska ha kommit lite längre i hennes kost innan det är dags för dagis vilket blir i December!!

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-13 18:28:05 följande:
    Det måste varit pommesen han reagerade på. Nu är han inte sådär kinkig längre och magen börjar bli mindre och inte lika hård i magen.

Han är mkt känsligare än vi någonsin trott! Vi har nu tagit bort havre igen också för om inte annat lugna magen lite.
    Skönt att han mår bättre men synd att han ska vara så känslig =(

Är alla andra veteallergiska barn lika känsliga att de reagerar på pommen ?? Jag HOPPAS verkligen inte min lilla höna ska vara lika känslig. Då skulle vi inte kunna ha vete hemma ens en gång eftersom hon stoppar ALLT i munnen. Bara en tur på öppna förskolan är en pers och idag tabbade jag mig och hon råkade få i sig några smulor från en smörgås ( i detta läget är det inte bra att hon har så bra finmotorik )
    Än så länge har hon inte fått några kraftiga symtom men har småkräkts hela kvällen..dock inga kaskader som hon fick av en liten större bit smörgås ( ca 1x1 cm ) som hon fick i våras.
    Tycker så synd om henne som dessutom fick en allergireaktion så sent som igår och idag råkade hon ut för det igen. Är ju så svårt när man har fler än ett barn att se efter. När detta hände var jag med stora tösen och kissade och bad de andra mammorna se efter men hon är snabb som en vessla och de hann helt enkelt inte med.
    Men nu har jag pratat med föreståndaren och vi ska tillsammans hjälpas åt att städa efter fikat så detta inte sker igen!!
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 19:45:41 följande:
    Jag kan bara visa på en mening som allergikonsulenten på NÄL skriver i sina papper till förskolan

Man kan ALDRIG baka med vanligt mjöl!  <------ tycker det säger en del om hur känsligt det är med mjölallergiker
    Menar han/hon att man aldrig ska baka med vanligt mjöl i tex bröd ( vilket väl är självklart vid veteallergi) eller menas det att man inte får baka med vanligt mjöl i närheten av den vetefria maten??
    Hoppas du förstår vad jag menar!!
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 21:06:43 följande:
    Kanske blev lite oklart när jag citerade men det som menas är att man ALDRIG (och ja dom skriver med stora bokstäver) aldrig kan använda vanligt mjöl på förskolan eller i hemmet då mjöldammet stannar i luften i flera dagar efter man öppnat ett mjölpaket och sen faller ner som damm överallt. På dom tre lapparna till förskolan står det klart och tydligt att dom aldrig får använda mjöl inte ens dom dagar barnet inte är där osv osv
    Okej då förstår jag !!
    Då gjorde jag nog en ordentlig tabbe igår som kanske har att göra med hennes våldsamma kräkningar igår.
    Jag lagade nämligen hennes mat samtidigt som våran fast i en helt egen kastrull såklart. Till stora dottern och till mig själv gjorde jag en sås och använde vetemjöl till redningen. Såskastrullen var på plattan "ovanför" lilla hönans kastrull. Så med andra ord kankse det varken var ärtorna eller fisken hon kräktes utav utan att det kanske ramlat ner vetemjöl i hennes kastrull med utan att jag sett det. Jag var ganska oförsikt och hällde direkt ut påsen *skäms lite* så det är ju inte helt omöjligt att det kan ha yrt.
    Jag tycker nämligen det är knasigt att hon reagerade så starkt på ärtor eller fisk eftersom hon dels kunnat äta fisk innan och inte reagerar så krafigt på ren soja. Dessutom är det PRECIS så som hon reagerade igår som hon reagerar när hon får vete i sig..alltså med våldsamma kräkningar och magkramper!!
Svar på tråden Allergitråden